Rostul institutiei este protectia drepturilor si libertatilor cetateanului în raporturile sale cu administratia publica, ne-am preocupat ca primirea si examinarea petitiilor sa se realizeze civilizat si eficient, ca orice cetatean care vine în institutie sa primeasca un sprijin, un raspuns sau, în orice caz, o explicatie.
In afara preocuparilor pentru solutionarea problemelor concrete, am realizat unele actiuni pentru protejarea drepturilor unor segmente de populatie, atunci cand plangerile individuale în acelasi domeniu erau numeroase (sistemul de pensii, sistemul asigurarilor de sanatate, problemele celor care au efectuat munca fortata în perioada 1950 ? 1960, drepturile copiilor si tinerilor cu handicap, respectarea drepturilor veteranilor de razboi, vaduvelor de razboi si vaduvelor nerecasatorite ale veteranilor de razboi etc.). Deschiderea institutiei spre cetatean, transparenta în activitate, explica sporirea an de an a solicitarilor.
Ca institutie de tip ombudsman, Avocatul Poporului contribuie la solutionarea conflictelor dintre persoanele fizice si autoritatile administratiei publice, pe cale amiabila, prin mediere, prin dialog.
Fara îndoiala, asemenea procedee particulare si specifice ombudsmanului nu dau întotdeauna rezultatele dorite, mai ales cand partenerii nu manifesta dorinta spre dialog, supletea necesara si, mai ales, nu doresc acel comportament constitutional loial.
Chiar asa stand lucrurile, de la început am considerat ca Avocatul Poporului trebuie sa fie si sa ramana o institutie a medierii, a dialogului. Nu împartasesc anumite propuneri de consolidare a institutiei prin acordarea dreptului Avocatului Poporului de a aplica sanctiuni (anulari de acte, amenzi, revocari din functie) sau de a cere trimiterea în judecata a functionarilor culpabili. I
Prin utilizarea serviciilor noastre, iti exprimi acordul cu privire la faptul ca folosim module cookie in vederea analizarii traficului si a furnizarii de publicitate.