Carta Europeana
Carta Europeana a Drepturilor PacientilorDreptul la masuri de preventie Fiecare individ are dreptul la un serviciu adecvat pentru prevenirea bolii.
Dreptul la acces Orice individ are dreptul sa acceseze serviciile de sanatate in cazul in care ii sunt necesare. Serviciile de sanatate trebuie sa garanteze acces egal fiecarui individ, fara discriminari pe baza resurselor financiare, resedintei ,felului de boala sau timpul necesar pentru a accesa serviciile.
Dreptul la informatie Orice individ are dreptul sa acceseze orice informatie legata de starea lui de sanatate, serviciile de sanatate si modul in care poate sa se foloseasca de ele, si toate studiile stintifice si inovatiile tehnologice trebuie sa ii fie facute disponibile.
Dreptul de a isi da consimtamantul Orice individ are dreptul sa acceseze orice informatie care l-ar putea ajuta in luarea activa a unei decizii legate de sanatatea lui; aceasta informatie este o preconditie pentru orice procedura sau tratament, incluzand participarea in studii stintifice
Dreptul la libera alegere Orice individ are dreptul sa isi aleaga liber intre diferite proceduri de tratamente si oferte de tratamente pe baza unor informatii adecvate.
Dreptul la confidentialitate si informatii private Orice individ are dreptul la confidentialitatea informatiilor personale, incluzand informatii despre starea lui de sanatate si potentialul diagnostic sau proceduri terapeutice, la fel ca si la protectia sferei private a individului in timpul efectuarii examenelor de diagnosticare, vizite specializate si tratamente sau operatii in general.
Dreptul la respectarea timpului pacientului Orice individ are dreptul la primirea tratamentului necesar intr-o perioada de timp predeterminata. Acest drept se aplica pe parcursul intregului tratament( in orice faza a lui)
Dreptul la observarea standardelor de calitate Orice individ are dreptul la accesarea serviciilor de sanatate de o calitate superioara pe baza observarii precise a standardelor.
Dreptul la siguranta.Orice individ are dreptul sa fie protejat de orice dauna care i se poate aduce de proasta functionare a serviciilor medicale, malpraxis medical si erori, si dreptul la accesarea serviciilor medicale si tratamentelor care intalnesc standardele de siguranta.
Dreptul la inovatie Orice individ are dreptul sa acceseze proceduri inovative, incluzand proceduri de diagnosticare, care corespund standardelor internationale, indiferent de consideratii economice sau financiale.
Dreptul la tratament personalizat. Orice individ are dreptul la diagnosticare si programe terapeutice in asa fel concepute incat sa corespunda cat mai mult cerintelor personale.Dreptul la evitarea suferintelor sau durerii nenecesare Orice individ are dreptul sa evite cat se poate suferinta si durerea, in fiecare faza a bolii sale.
Dreptul la a reclama Orice individ are dreptul sa reclame oricand a suferit o vatamare si dreptul sa primeasca un raspuns sau un feedback.
Dreptul la compensare Orice individ are dreptul sa primeasca o compensatie suficienta intr-o perioada rezonabila de timp oricand este vatamat fizic sau psihic de catre tratamentul dat de serviciul de sananate. Bazat pe “Carta europeana a drepturilor pacientului cu cancer", se doreste adaugarea unui numar de amendamente ce subliniaza nevoi specifice bolnavilor de cancer:Dreptul la preventie include depistarea precoce Fiecare individ are dreptul nu numai la prevenirea bolii, dar si la accesul din timp la programe de depistare precoce (cancerele comune, de exemplu pot fi tratate in stadii de debut)Nediscriminare in privinta varstei, rasei, sexului si a statutului economic al individului Peste criteriile de nediscriminare bazate pe sursele financiare, resedinta, tipul de boala si timpul de acces, organizatiile de pacienti sprijina Declaratia de la Vatsovia care se opune discriminarii bazate pe varsta, rasa, sex, domiciliu si statutul economic al individului.Dreptul de-a relua serviciul sau a primi suport financiar Pacientii cu cancer trebuie sa aiba dreptul sa se intoarca la munca, sau daca nu este capabil, sa primeasca ajutor social.
Dreptul la tratament multidisciplinar si a unei a doua opinii Fiecare individ are dreptul la un serviciu optim de ingrijire a sanatatii. deaorece cancerul este o boala foarte complexa, serviciile de sanatate trebuie oferite de echipe multidisciplinare de personal medical si de ingrijire. Pacientii trebuie sa aiba dreptul la o a doua opinie medicala.
Dreptul la mobilitate Deoarece expertii pentru anumite cancer sunt uneori foarte departe, pacientii trebuie sa aiba posibilitatea de-a alege cea mai buna ingrijire medicala ce se poate oferi. Cum deplasarea la o alta clinica poate devini o povara financiara pentru individ, pacientii ar trebui sa primeasca ajutor pentru a sustine financiar aceasta deplasare.Dreptul la ingrijire de calitate bazata pe ghiduri date de experti Peste dreptul la a accesa servicii de sanatate de inalta calitate bazate pe standarde oficiale, pacientii cu cancer ar trebui sa primeasca diagnostice si tratament conform cu ghiduridate de experti, agreate national si international.Dreptul la reprezentare Grupurile de advocacy pentru pacienti, fac din pacienti parteneri egali in ingrijirea cancerului, optimizand tratamentul si rezultatele in toate domeniile ce afecteaza sanatatea lor. Pacientii cu cancer trebuie sprijiniti in dreptul lor de-a construi autoritati reprezentative, si trebuie sa fie reprezentati in toate organismele, in luarea de decizii, din domeniul sanatatii, relevante.Cele doua Carte mentionate nu sunt inca aplicate in totalitate in Romania indiferent de spitalul de care vorbim, fie ca vorbim de copilul pacient, fie ca vorbim de adultul pacient.