Procedura succesorală notarială (nelitigioasă) este de competen?a notarului public care î?i desfă?oară activitatea în circumscrip?ia judecătoriei în care defunctul a avut ultimul domiciliu. Biroul nostru notarial este competent pentru a dezbate succesiunile defunc?ilor care au avut ultimul domiciliu în municipiul Bucure?ti, indiferent de sector.
- În cazul succesiunilor succesive (situa?ia în care se dore?te dezbaterea consecutivă a două sau mai multor mo?teniri care au între ele o strânsă legătură) mo?tenitorii pot alege competen?a oricăruia dintre notarii publici care î?i desfă?oară activitatea în circumscrip?ia teritorială a judecătoriei în care ?i-a avut ultimul domiciliul acela dintre autori care a decedat cel din urmă.
- Procedura succesorală dobânde?te caracter litigios în situa?ia în care succesorii nu se în?eleg, î?i contestă unii altora calitatea sau întinderea drepturilor, notarul public fiind obligat să îndrume păr?ile să se adreseze instan?ei de judecată.
ACTE NECESARE PENTRU DEZBATEREA SUCCESIUNII
Acte necesare privitoare la defunct si la mo?tenitori:
- Certificatul de deces – care face dovada decesului, a datei acestuia ?i a ultimului domiciliu al defunctului
- Actele de identitate mostenitori
- Certificate de na?tere ?i căsătorie mo?tenitori
- Hotărâri judecătoresti sau certificate de divor?/dacă este cazul
- Certificatul de na?tere ?i căsătorie al so?ului supravie?uitor/ Certificatul deces al so?ului/ Sentin?a sau Certificatul de divor?/după caz
- Adeverin?a de schimbare a numelui pe cale administrativă/dacă este cazul
- Declara?ii de op?iune succesorală dacă există
- Testamentul, în cazul în care există
- Succesibilii care nu pot lua parte personal la dezbateri pot fi reprezenta?i prin mandatar, procura în acest acest caz urmând a fi prezentată în formă autentică.
- In cazul succesibililor incapabili (minori, persoane puse sub interdic?ie judecatorească, etc), în lipsa unui tutore, se va numi prin dispozitia primarului un curator special.
Acte necesare pentru dovedirea drepturilor existente în masa succesorală (/care atestă averea defunctului/ drepturile patrimoniale ale defunctului):
- Acte de proprietate – contracte de vânzare-cumpărare, contracte de dona?ie, contracte de schimb, act de dare în plată, certificate de mo?tenitor, hotărâri judecătore?ti, etc.
- Certificatul de atestare fiscală pentru bunurile ce fac parte din masa succesorală (imobile,autoturisme etc.) eliberat de organul fiscal competent al Primăriei de la ultimul domiciliu al defunctului sau de la locul situării imobilului, având o valabilitate de 30 zile de la emitere.
- Pentru imobilele intabulate în cartea funciară, încheierea de întabulare ?i plan de amplasament ?i releveu
- Pentru locurile de veci – actul de concesiune ?i adeverin?a eliberată de administra?ia cimitirului în care este situate locul de veci din care rezultă valoarea acestuia
- Titluri la ordin sau la purtător, certificate de ac?ionar, carnete C.E.C. etc.
- Extrase de cont
Altele :
Prezen?a obligatorie a doi martori care:
• să cunoască date personale referitoare la defunct • să aibă cuno?tin?ă de numărul ?i calitatea persoanelor cu voca?ie la succesiunea defunctului • să fie ?tiutori de carte ?i să poată să scrie • să fie majori • să nu fie pu?i sub interdic?ie
Atentie!
! Toate actele, men?ionate mai sus sau cele solicitate de notarul public, trebuie prezentate în original.
CÂT COSTĂ DEZBATEREA SUCCESIUNII?
Onorariul perceput de notarul public pentru dezbaterea succesiunii şi eliberarea certificatului de moştenitor se calculează la valoarea bunurilor ce intra în compunerea masei succesorale potrivit formulei de calcul prevăzută de ANEXA Nr. 3 la Ordinul Ministerului Justi?iei Nr. 46/C/2011 privind normele privind tarifele de onorarii pentru serviciile prestate de notarii publici.
Este recomandat ca succesiunea să se dezbată în termen de 2 ani de la data decesului, în acest caz mo?tenitorii vor fi scuti?i de la plata impozitului căte stat de 1% din valoarea imobilelor care fac parte din masa succesorală.