Pentru cei care doresc sa inceapa o cariera in domeniul formarii profesionale sau chiar a training-urilor si workshop-urilor de specialitate din postura de formator. A fi trainer presupune responsabilitate in lucrul cu oamenii, dorinta si capacitate de a impartasi informatia dar si cunostinte solide bazate pe experienta in domeniul ales.
Cursul de Formator organizat de Atelierele ILBAH este autorizat de Ministerul Muncii si Ministerul Educatiei (prin ANC). Absolvirea cursului iti va permite sa practici ocupatia de Formator atat in tara cat si in strainatate.
Iata doar o parte din lucrurile pe care le vei invata la curs si care sunt principalele aspecte de care un formator trebuie sa tina seama in contextul organizarii sau sustinerii unui curs?
1. Structurarea eficienta a cursului. Aceasta prima etapa este una de cercetare. Formatorul trebuie sa determine care sunt nevoile de instruire si implicit sa stabileasca obiective clare ale cursului. In functie de profilul cursantilor (auditoriu), trainer-ul trebuie sa structureze informatia si metodele de instruire. Aceasta prima etapa este si una de adaptare a informatiei la conditiile cursului (profilul cursantilor, durata cursului, etc)
2. Prezentarea si transmiterea informatiei Modalitatea in care este transmisa informatia, este cea care poate sa inspire, sa motiveze sau sa capteze atentia cursantilor intr-un mod care sa duca la atingerea obiectivelor sau chiar la amplificarea rezultatelor. Aceasta arta tine de modul in care este planificata prezentarea, de raportul dintre elemente vizuale (grafice) sau auditive continute in prezentare sau chiar de coerenta si profesionalismul acesteia.
3. Organizarea Cursului Organizarea practica a cursului trebuie sa tina cont atat de aspecte pragmatice cum ar fi: numarul de cursanti, infrastructura spatiului, durata cursului/pauzelor etc, cat si de aspecte care pot crea efecte subliminale: pozitionarea scaunelor, a auditoriului si implicit a formatorului fata de participantii la curs, controlul asupra surselor de lumina sau chiar muzica de fundal. Spre exemplu, pozitia si unghiul de asezare al cursantilor unul fata de celalalt poate crea un cadru deschis comunicarii sau din contra poate sa o suprime (daca acest lucru se doreste).
4. Vorbirea in public Vorbirea in public poate fi considerata o adevarata stiinta sau chiar arta. Dusa la un nivel inalt, vorbirea in public presupune si cunostinte de comunicare nonverbala (limbajul corpului), dictie, controlul si gestionarea emotiilor, tehnici si strategii de captare a atentiei (energizarea si motivarea audientei, etc)
5. Gestionarea situatiilor dificile Orice curs sau sesiune de cursuri poate fi presarata si cu situatii neprevazute. Oricat de mult ne-am dori, situatiile imprevizibile nu pot sa lipseasca si nici nu pot fi evitate (unii cursanti pot fi dificili sau pot aparea probleme legate de logistica, etc). Situatiile imprevizibile trebuie gestionate corespunzator.
6. Evaluarea cursului si atingerea obiectivelor Un formator trebuie ca la finalul cursului sa evalueze obtinerea de rezultate. Acestea pot fi cuatificate prin foarte multe metode: teste, chestionare de feedback care sa ajute la imbunatatirea cursului, etc.
Va lasam pe dumneavoastra sa descoperiti mai multe despre acest domeniu in cadrul cursului de formator organizat de Atelierele ILBAH.