Filigranul este cea mai veche metoda de scurizare a hartiei. In esenta este un desen mai mult sau mai putin complex care poate fi vazut atunci cand documentul este privit in lumina. In afara de rolul de lemnet de securizare, filigranul este si un element de marketing, conferind o imagine deosebita companiilor care il folosesc pentru corespondenta comerciala. Toate marile companii utilizeaza numai hartie cu filigran propriu pentru redactarea documentelor de valoare si a corespondentei de afaceri.
Tipuri de filigran : In functie de modul in care se vede modelul de filigran in lumina avem: – filigran ton deschis, atunci cand desenul apare format din linii mai deschise decat fondul hartiei; – filigran ton inchis, atunci cand desenul apare format din linii mai inchise decat fondul hartiei; – filigran dublu-ton, atunci cand desenul apare format atat din linii mai deschise cat si mai inchise decat fondul hartiei; – filigran portret, atunci cand desenul este format dintr-o multitudine de linii cu grosimi si intensitati diferite creand o imagine extrem de complexa. In functie de pozitionarea modelului in foaia de hartie avem: – filigran continuu, distribuit uniform pe toata suprafata hartiei; – filigran pozitionat continuu, distribuit uniform numai in anumite zone ale foii de hartie; – filigran pozitionat, in care desenul este amplasat la o distanta exacta de marginile fiecarei foi de hartie.