Familia ISO 9000 (certificare ISO 9001) abordeaza diferite aspecte ale managementului calitatii si contine unele dintre cele mai cunoscute standarde ISO. Standardele ofera orientari si instrumente pentru companii si organizatii care doresc sa se asigure ca produsele si serviciile lor indeplinesc in mod constant cerintele clientului, iar calitatea este imbunatatita in mod constant.
Standardele din familia ISO 9000:
ISO 9001:2008 – Specifica cerinte pentru un sistem de management al calitatii, orientat spre satisfacerea cerintelor clientilor;
- ISO 9000:2005 – Descrie principiile fundamentale ale sistemelor de management al calitatii si specifica terminologia pentru sistemele de management al calitatii;
- ISO 9004:2009 – Este un ghid care se concentreaza pe modul de a face un sistem de management al calitatii mai eficient si eficace
- Standardului ISO 19011:2011 – Stabileste orientari privind auditurile interne si externe a sistemelor de management al calitatii.
ISO 9001:2008 stabileste criteriile pentru un sistem de management al calitatii si este singurul standard din familie, care poate fi certificat. Acesta poate fi utilizat de catre orice organizatie, indiferent de dimensiune sau domeniu de activitate. De fapt, ISO 9001:2008 este implementat de peste un milion de companii si organizatii din peste 170 de tari.
Acest standard se bazeaza pe o serie de principii de management al calitatii, dupa cum urmeaza:
- Orientarea catre client
- Leadership
- Implicarea personalului
- Abordarea bazata pe proces
- Abordarea managementului ca sistem
- Imbunatatirea continua
- Abordarea pe baza de fapte in luarea deciziilor
- Relatii reciproc avantajoase cu furnizorul
Beneficii
- Cresterea veniturilor prin flexibilitate si raspunsuri rapide la oportunitatile pietei
- Reducerea cheltuielilor prin eficientizarea utilizarii resurselor
- Reducerea cheltuielilor prin eliminarea neconformitatilor
- Cresterea satisfactiei si loialitatii clientilor
- Stabilirea si optimizarea canalelor de comunicare dintre diferitele niveluri ale organizatiei
- Angajati motivati, dedicati, responsabili si implicati in cadrul organizatiei
- Incredere partilor interesate in ceea ce priveste coerenta, eficacitatea si eficienta organizatiei
Etape
- Completarea si transmiterea cererii de oferta
- Transmiterea ofertei catre client
- Acceptarea ofertei si semnarea contractului de evaluare a conformitatii
- Inregistrarea clientului
- Desemnarea echipei de audit (auditori si/sau experti tehnici)
- Intocmirea planului de audit
- Pregatirea documentelor necesare realizarii auditului
- Desfasurarea auditului de evaluare
- Intocmirea raportului de audit
- Evaluarea raportului de audit si luarea deciziei privind emiterea certificatului
- Audit de supraveghere I – la 12 luni de la emiterea certificatului
- Audit de supraveghere II – la 24 luni de la emiterea certificatului
- Audit de recertificare – la 36 luni de la certificarea initiala pentru asigurarea continuitatii procesului.