Instalația de răcire a motorului este instalație ajutătoare ce are scopul de a menține un regim de temperatură potrivit unei bune funcționări a motorului. Temperatura de 1800-2000 de grade Celsius din interiorul cilindrilor deterioreză procesul de ungere, alterează proprietățile mecanice ale pieselor conjugate putând în final să le gripeze sau să le strice. Sistemul de răcire intervine în această situație prin preluarea și transmiterea în mediu a 20-30% din căldura pieselor motorului, asigurând temperatura cea mai favorabilă adică 85-90°C.
Lichidul de racire (antigel sau apa distilata de obicei este un amestec intre cele doua) este purtata prin intreg circuitul compus din radiator pompa apa bloc motor (are camere in jurul cilindrilor pentru o buna racire a lor (si a uleiului la motoarele in 4 timpi ), furtune de legatura termostat. Pompa de apa cu ajutorul unei palete puse in miscare de cureaua de transmisie sau motor electric electric este purtata din blocul motor in radiator dupa ce termostatul s-a deschis pentru a asigura o buna functionare a motorului. In caz ca temperatura depaseste limitele motorului cu 2-10 grade se acumuleaza presiune in sistemul de racire si o supapa speciala situata de obicei in capacul radiatorului se ridica datorita presiuni si este expulzat-a apa (vapori de apa fierbinti) acesta este penultimul stadiu, dupa care urmeaza calarea (ovalizarea chiuloasei cilindrilor si topirea pistonului) motorului sau griparea (se sudeaza pistonul de cilindru). Foarte important este de retinut: in caz ca apa este expulzata afara prin supapa de siguranta, nu se v-a opri motorul deoarece este posibila griparea acestuia se v-a lasa motorul la relanti sau putin mai turat si se v-a turna putina apa pe radiator (se v-a observa cum temperatura scade iar apoi se v-a completa cu lichid de racire)
Lucrari de reparatii ale sistemului de racire pe care le poate executa service-ul nostru: