Autentificarea reprezintă procedura notarială cea mai importantă. Fie că este aleasă de către clien?i, fie că este impusă de lege (pentru anumite tipuri de contracte), autentificarea unui contract garantează legalitatea ?i siguran?a acelui contract, prin certificarea celor mai importante componente ale sale. Mai jos, vă prezentăm informa?ii cu privire la următoarele aspecte
Tipuri de contracte Vânzarea
Contractul de vânzare este cel mai uzitat mijloc de înstrăinare a bunurilor ?i se folose?te atunci când, în schimbul bunului, se prime?te o sumă de bani, numită pre?.
Schimbul
Atunci când pentru un bun nu se prime?te o sumă de bani, ci un alt bun, contractul este unul de schimb. Schimbul poate fi perfect (schimb pe schimb) ori cu sultă, atunci când pentru un bun se prime?te atât un alt bun, cât ?i o sumă de bani compensatorie. Nu este recomandată efectuarea a două contracte de vânzare în locul contractului de schimb, deoarece costurile ar fi mai ridicate, iar contractele nu ar reflecta întocmai inten?ia păr?ilor ?i nici realitatea juridică.
Dona?ia
Dacă transmiterea proprietă?ii bunului se face cu titlu gratuit, sub forma unui cadou, contractul este unul de dona?ie. Totu?i, de?i nu se încasează o sumă de bani în schimbul bunului, donatorul (dispunătorul) îi poate impune donatarului (gratificatului) executarea unei sarcini ce nu poate depă?i însă valoarea bunului donat.
Între?inerea
O variantă aleasă îndeosebi de persoanele vârstnice o reprezintă contractul de între?inere, prin care, în schimbul bunului înstrăinat, î?i asigură între?inerea ?i îngrijirea prin obligarea dobânditorului la presta?iile necesare. Contractul de între?inere poate fi încheiat pe via?ă (viager) sau doar pentru o perioadă determinată. De asemenea, se poate stipula ca presta?iile dobânditorului să privească (?i) o altă persoană (contract cu stipula?ie pentru altul).
Renta viageră
Prin contractul de rentă viageră se transmite bunul în schimbul unei sume de bani (rentă) încasate de către înstrăinător lunar, pentru tot restul vie?ii sale.
Documentele necesare ?i procedurile de urmat Actul de proprietate
Pentru a putea înstrăina un bun imobil (apartament, garsonieră, casă, teren etc.), ave?i nevoie de actul de proprietate: contract, hotărâre judecătorească rămasă definitivă, certificat de mo?tenitor (înso?it de actul de proprietate al persoanei mo?tenite) etc.
Documenta?ia cadastrală
Notarii publici au obliga?ia să ob?ină extras de carte funciară pentru autentificarea actelor de înstrăinare a imobilelor. Întrucât căr?ile funciare se deschid pe baza documenta?iilor cadastrale, întocmirea acestora se impune.
Certificatul fiscal
Certificatul fiscal se ob?ine de la Direc?ia Impozite ?i Taxe din cadrul primăriei localită?ii în raza căreia se află imobilul ?i este valabil timp de 30 de zile de la data eliberării.
Certificatul de performan?ă energetică
În cazul înstrăinării prin vânzare, vânzătorul are obliga?ia să pună la dispozi?ia cumpărătorului certificatul de performan?ă energetică.
Adeverin?a de la asocia?ia de proprietari La înstrăinarea apartamentelor/garsonierelor, este necesară o adeverin?ă eliberată de asocia?ia de proprietari din care să rezulte achitarea la zi a cheltuielilor comune (între?inerea). Aceasta trebuie să fie semnată atât de pre?edinte, cât ?i de administrator ?i să cuprindă în clar numele acestora.