Am ales sa construiesc acest site din dorinta de informare si educare a beneficiarilor lucrarilor de constructii, cu referire speciala la persoanele fizice, ce devin investitori, conform legii, atunci cand vor sa construiasca.
Din experienta adunata, cele mai acute probleme sunt lipsa de informatii a celor in cauza, folosirea de surse gresite de informare etc.
Dintre acestea mentionez cateva, care sper sa ajute la o mai buna clarificare:
Problema construirii fara autorizatie a inceput usor, usor sa dispara asa ca nu are rost sa mai dezbatem subiectul
Foarte multi beneficiari cred ca proiectul de autorizare la faza DTAC este acelasi lucru cu proiectul tehnic de executie. Este si o lipsa de informare, uneori din partea proiectantilor, dar DA sunt doua proiecte, pentru fiecare faza: faza de obtinere autorizatie, care contine elementele arhitecturale fatade, planuri, sectiuni si un plan fundatii si sectiuni fundatii si faza de executie a constructiei Pth si DE (proiect tehnic si detalii de executie) doar dupa care se poate construi efectiv
Alegerea proiectantului se face in cele mai multe cazuri dupa criteriul pretului cel mai mic. Ceea ce nu se stie e faptul ca se poate proiecta la maximum de costuri sau la un cost optim. Diferenta e enorma cand construiesti si platesti pe infrastructura (in special) sau suprastructura cateva zeci de mii de lei (adica sute de milioane in lei vechi), facand o asa zisa economie in zona de proiectare de cateva mii de lei noi.
Alegerea unei suprafete utile optime, gandita pe necesitatea respectivei familii. Asta e una din problemele des intalnite,ce ne duce la urmatoarea privind estimarea costurilor totale ale constructiei. O suprafata foarte mare, duce logic la costuri mari si la plati ale utilitatilor pe masura: energie electrica, gaz etc. Deasemenea se intalneste des cazul nelocuirii decat a unei zone partiale dintr-un asemenea imobil.
Lipsa unei estimari clare cu privire la costul constructiei. Asta duce la ce vedem mai peste tot: locuinte ramase in diferite stadii de executie, nefinalizate
Executia cu echipe, adica regie proprie sau cu firma specializata. Sunt multe de zis aici, legat de avantaje si dezavantaje. Vom trata subiectul ulterior
Achizitia de materiale sa o faca beneficiarul sau cel care construieste? Vom trata subiectul ulterior. La fel sunt avantaje si dezavantaje
Anuntarea inceperii lucrarilor se face obligatoriu la Primarie si la ISC. Fara anuntarea la Primarie (cel care a emis autorizatia) nu se poate anunta finalizarea, deci nu se poate face receptia, deci nu se poate intabula imobilul si altele legate de utilitati, regimul juridic etc In plus nu se plateste nimic pentru asta. La ISC se plateste o taxa de 0,1 % din valoarea de pe autorizatie. Ce castigati? ISC-ul va vizeaza un program de control si la cererea dv. vine la fazele determinanate si verifica calitatea lucrarilor, nu pe dv. ci pe cei care construiesc, deci este un garant al lucrarii executata de constructor.
Pentru anuntarea la ISC trebuie sa aveti in vedere sa existe numirea dirigintelui de santier, a responsabilului tehnic cu executia RTE (in general firmele de constructii il au ei), precum si o serie de documente: programul de control ce va fi vizat de ISC si se vor stabili fazele la care ei vor fi prezenti, copia dupa autorizatia de construire etc
Un diriginte de santier reprezinta interesul beneficiarului si poate fi angajat de la faza de proiectare, pana la finalizarea constructiei si ulterior pentru a constata cum se comporta in exploatare respectivul imobil. Costurile pentru un asemenea serviciu sunt destul de reduse, comparativ cu ce se poate obtine: executia de buna calitate si o reducere semnificativa a costurilor privind construirea
Cartea constructiei, “certificatul de nastere” al acesteia este echivalentul unui somn linistit si la orice evaluare se ia in calcul, precum si cand vine vorba de asigurare sau ipotecare
In perioada executiei lucrarilor:
. urmaresc realizarea constructiei in conformitate cu prevederile autorizatiei de construire, ale proiectelor, caietelor de sarcini si ale reglementarilor tehnice in vigoare
verifica existenta documentelor de certificare a calitatii produselor pentru constructii, respectiv corespondenta calitatii acestora cu prevederile cuprinse in proiecte;
interzic utilizarea produselor pentru constructii fara certificate de conformitate, declaratii de conformitate sau agrement tehnic;
interzic utilizarea de procedee si echipamente noi, neagrementate tehnic sau cu agremente tehnice la care avizul tehnic a expirat;
verifica respectarea tehnologiilor de executie, aplicarea corecta a acestora in vederea asigurarii nivelului calitativ prevazut in documentatia tehnica si in reglementarile tehnice;
verifica respectarea “Planului calitatii”, a procedurilor si instructiunilor tehnice pentru lucrarea respectiva;
interzic executarea de lucrari de catre personal necalificat;
participa la verificarea lucrarilor ajunse in faze determinante;
efectueaza verificarile prevazute in reglementarile tehnice, semneaza si stampileaza documentele intocmite ca urmare a verificarilor, respectiv procese-verbale in faze determinante, procese-verbale de receptie calitativa a lucrarilor ce devin ascunse etc.;
asista la prelevarea de probe de la locul de punere in opera;
transmit catre proiectant, prin intermediul investitorului, sesizarile proprii sau ale participantilor la realizarea constructiei privind neconformitatile constatate pe parcursul executiei;
informeaza operativ investitorul privind deficientele calitative constatate, in vederea dispunerii de masuri si, dupa caz, propun oprirea lucrarilor;
urmaresc respectarea de catre executant a dispozitiilor si/sau a masurilor dispuse de proiectant/de organele abilitate;
verifica, in calitate de reprezentant al beneficiarului, respectarea prevederilor legale in cazul schimbarii solutiilor tehnice pe parcursul executiei lucrarilor;
anunta IJC/ICB privind oprirea/sistarea executarii lucrarilor de catre investitor/beneficiar pentru o perioada mai mare de timp, exceptand perioada de timp friguros, si verifica punerea in siguranta a constructiei, conform proiectului;
anunta IJC/ICB privind reluarea lucrarilor la investitiile la care a fost oprita/sistata executarea lucrarilor de catre investitor/beneficiar pentru o perioada mai mare de timp, exceptand perioada de timp friguros;
preiau documentele de la constructor si proiectant si completeaza cartea tehnica a constructiei cu toate documentele prevazute de reglementarile legale;
urmaresc dezafectarea lucrarilor de organizare de santier si predau terenul detinatorului acestuia.
La receptia lucrarilor:
- asigura secretariatul comisiei de receptie la terminarea lucrarilor si intocmesc actele de receptie;
- urmaresc solutionarea obiectiilor cuprinse in anexele la procesul-verbal de receptie la terminarea lucrarilor si indeplinirea recomandarilor comisiei de receptie;
- predau catre investitor actele de receptie si cartea tehnica a constructiei dupa efectuarea receptiei finale.