Jocul rolurilor poate fi folosit ca tehnica de explorare si extindere de sine si ca modalitate de observare a lumii necunoscute. Este o metoda excelenta ce permite abordarea si, probabil, rezolvarea unor situatii sau probleme. Astfel, jocul rolurilor poate deveni o oglinda a vietii, pregatind copilul pentru infruntarea tuturor situatiilor prevazute sau neprevazute. In cele din urma, jocul stimuleaza aptitudinile: placerea de a face, de a sta impreuna, de a multumi, de a gasi confirmare si stima de sine; asadar a sti sa te joci este o aptitudine. Basmul ca forma de arta ii permite copilului sa se cunoasca si sa isi dezvolte personalitatea. Basmul ofera sens pe diverse niveluri si imbogateste existenta copilului, cu varietatea si cantitatea contributiei. Copilul da un sens basmului, in functie de interesele si nevoile sale intr-un anumit moment. Basmele sunt unice si pe intelesul copilului. De fapt, in spatele relatarii fantastice, exista o serie de scheme comportamentale ale omului, mituri din cele mai indepartate timpuri, situatii de frica si temere pe care omul le simte in contactul cu natura, pe care le alunga cu ajutorul cuvintelor magice, ilustrand imagini si povesti, a caror desfasurare si intriga poate intr-un fel sa usureze adaptarea la realitatea cotidiana dificila si obositoare. Intr-un basm copilul descopera reflexe si probleme interioare ce par de neinteles si de nerezolvat dar pe parcurs descopera cum sa le depaseasca si cum sa gaseasca solutii. Basmul, ca forma de cunoastere fundamental simbolica, dezvaluie lumea exterioara si interioara a omului, interactiunea dintre el si mediu, si devine astfel un instrument esential in educatie si dezvoltare. Instructorul, cu metodele lui de narare sau lectura reuseste sa capteze ascultatorii si sa-i faca sa ghiceasca cine sunt protagonistii povestilor. In acest fel, imaginile si emotiile par mai reale, iar copiii sunt pe deplin implicati. Obiective: > o noua si mai profunda intelegere a sinelui, a celorlalti si a realitatii; > o dimensiune sociala si relationala puternica in care afectivitatea, dorintele si emotiile sunt impartasite in cadrul grupului; > dezvoltarea aptitudinilor de logica si memorie; > intelegerea corpului ca instrument de comunicare.