A.Managementul investitiilorManagementul investitiilor presupune programarea, organizarea, coordonarea, decizia, actiunea si controlul tuturor activitatilor pentru realizarea unei investitii, incepind de la proiectare si pina la receptia finala.Prin contractarea acestui tip de consultanta investitorul transfera atributiile de prevedere, organizare, coordonare si control catre consultant.Managementul investitiei cuprinde:1. consultanta acordata investitorului pentru studiile preliminare, de pre-fezabilitate si fezabilitate2. organizarea si asigurarea desfasurarii licitatiilor sau negocierilor concurentiale pentru contractarea proiectarii in toate fazele3. verificarea proiectului ethnic si a detaliilor de executie in conformitate cu cerintele studiului de fezabilitate aprobat si cu prevederile legale in vigoare4. verificarea modului de asigurare a resurselor financiare si gestiunea acestora pentru cheltuielile legate de pregatirea investitiei5. organizarea licitatiilor si asigurarea desfasurarii acestora in conformitate cu prevederile legale, in vederea contractarii fazei de realizare a investitiei6. asigurarea consultantei pentru negocierea si incheierea contractelor de executie si furnizare a echipamentelor, utilajelor, dotarilor, etc.7. intocmirea programului de realizare a investitiei8. organizarea , coordonarea si controlul realizarii programului9. organizarea si controlul activitatii de dirigentie de santier10. efectuarea serviciului de dirigentie de santier conform prevederilor legale in vigoare11. verificarea asigurarii resurselor financiare necesare, conform programului de realizare a investitiei si a contractelor incheiate12. verificarea respectarii clauzelor contractuale incheiate cu antreprenori si furnizori13. gestiunea contractelor14. organizarea si asigurarea desfasurarii receptiei la terminarea lucrarilor conform prevederilor legale15. intocmirea cartii tehnice a constructiei conform prevederilor legale16. organizarea si efectuarea urmaririi comportarii in timp a investitiei pe perioada de garantie, conform prevederilor legale17. organizarea si asigurarea receptiei finalB. Servicii de consultanta in constructii specializateServiciile de consultanta in constructii specializate se utilizeaza de catre investitorii privati, de catre sectoarele administratiei de stat, de unitati financiare, de societati comerciale de orice tip, ale caror activitati au nevoie de sprijin tehnic in scopul realizarii unor investitii de calitate.Principalele tipuri de servicii de consultanta specializata oferite sunt:1. In etapa de promovare-pregatire a unei investitiia. rapoarte preliminare privind estimarea conditiilor tehnice si a viabilitatii unei investitiib. studii de piatac. studii de terend. studii de amplasamnete. studii de pre-fezabilitatef. caiete de sarcini pentru anumite produse, echipamente, servicii, etcg. documentatii pentru avize preliminare 2. In etapa de fundamentare a investitieia. studii de fezabilitateb. evaluari de patrimoniuc. elaborare de oferte tehnice si economiced. expertize tehnicee. documentatii pentru autorizatii de construiref. intocmire documentatii pentru avize3. In etapa de executie a investitieia. proiecte tehnice faza PT si DEb. intocmirea caietelor de sarcinic. organizarea licitatiilor in vederea adjudecarii contractelord. asistenta la negocierea contractelore. verificarea proiectelor in conformitate cu prevederile legale in vigoaref. evaluarea cantitativa a lucrarilorg. intocmirea documentatiilor pentru organizarea licitatiilorh. evaluarea si compararea ofertelori. supravegherea executiei lucrarilor de constructie prin diriginti de santier atestati in conformitate cu prevederile legale in vigoarej. asistenta tehnica pentru proiecte acordata antreprenorilork. proiecte tehnologice si de organizare de santier, etc. pentru antreprenorl. analiza si compararea ofertelor pentru furniturim. asistenta la receptia constructiilor la terminarea lucrarilor de constructii si instalatiin. intocmirea cartii tehnice a constructieio. urmarirea comportarii in timp a constructiei (urmarire curenta si urmarire speciala) prin personal tehnic atestat in conformitate cu prevederile legale in vigoareefectuarea de teste si incercari in laborator sau pe santier pentru materii prime, materiale si produse prefabricateC. Supravegherea lucrarilor din santierAcest serviciu la noi in tara este prestat de diriginti de santier, care sunt salariati ai investitorului. Organismele de consultanta internationala nu recomanda (si uneori chiar interzic) ca supravegherea sa fie facuta de ingineri salariati ai investitorului, datorita raspunderilor limitate ale acestora, cit si datorita faptului ca investitorii nu pot angaja diriginti pentru toate specialitatile (arhitectura, structura, materiale, instalatii, ingineri de cost, etc). Se recomanda ca supraveghere lucrarilor in santier sa se faca cu consultanti specializati si care sa angajeze aceasta prestatie pe baza de contract, cu raspunderi ferme privind costul, calitatea si termenele de executie a lucrarilor.Serviciile de supraveghere a lucrarilor sunt:1. verificarea si avizarea proiectului de organizare de santier (inclusiv a programului de asigurare a protectiei, sigurantei si securitatii muncii in santier si a programului de asigurare a protectiei mediului in santier) si proiectul tehnologiilor de executie principale, elaborate de antreprenorul general inainte de inceperea lucrarilor2. urmarirea si avizarea organizarii de catre antreprenorul general, la inceputul lucrarilor, a “camerei de monstre” pentru principalele materiale, confectii si echipamente care urmeaza sa fie achizitionate si puse in opera de catre constructor 3. coordonarea activitatii antreprenorului general cu ale celorlalti contractori de specialitate sau furnizori de servicii, privind utilizarea traseelor, spatiilor si facilitatilor commune, crearea fronturilor de lucru ,etc. asigurarea ordinei, pazei si masurile PCI in vederea incadrarii in costurile, termenele si conditiile de calitate programate4. controlul executiei lucrarilor de catre antreprenorul general si de catre ceilalti antreprenori de specialitate, incluzind:a. verificarea obtinerii avizelor necesare si urmarirea respectarii conditiilor impuse de acesteab. existenta in santier a documentatiei de proiectare completa cu stampila de verificator de proiecte si stampila beneficiarului “bun de executie”c. existenta programelor de asigurare a calitatii lucrarilor si a responsabililor atestati cu calitatea in santierd. realizarea unor lucrari de foarte buna calitate in conformitate cu documentatia de proiectare, specificatii tehnice si a reglementarilor in constructii privind calitateae. respectarea proiectului de organizare de santier si a tehnologiilor de executie aprobatef. aducerea in santier pentru punerea in opera de materiale si echipamente de calitate, care sa corespunda integral cu monstrele aprobate existente in “camera de monster” organizata la inceputul executieig. aducerea in santier a materialelor, utilajelor si a fortei de munca necesare pentru executia lucrarilor in ritmul si la termenele prevazute in “graficul de esalonare a lucrarilor”h. evidenta in permanenta a volumelor de lucrari executate astfel incit situatiile de plata sa reflecte riguros valoarea acestora, in conformitate cu clauzele contractualei. indeplinirea tuturor obligatiilor contractuale privind: asigurarea lucrarilor executate, asigurarea echipamentelor si utilajelor de constructie, asigurarea personalului si a tertilor, masuri pentru protectia muncii si de paza contra incendiilor, intretinerea ordinii, curateniei si paza bunurilor din santier5. in cazul in care se constata neindepliniri, defectiuni sau ramineri in urma, fata de program, consultantul va atentiona antreprenorii in consecinta, va informa beneficiarul si va propune masuri pentru remedierea de urgenta a acestor neajunsuri6. urmarirea intocmirii si tinerii la zip e santier de catre antreprenorul general si de catre ceilalti antreprenori a urmatoarelor documente:a. jurnalul zilnic de santier cuprinzind starea vremii, temperature aerului, lucrarile executate, utilajele si numarul de muncitori existenti in santier, problemele deosebite aparute in executie, observatii privind calitatea, etc.b. condica de betoane, intocmita conform reglementarilor in vigoare, cu inregistrarea datelor de turnare si testare a betoanelorc. procese-verbale de preluare a amplasamentului, procesele verbale de lucrari ascunse, procesele verbale de constatare a calitatii lucrarilor pe parcurs si in fazele determinante impreuna cu reprezentantii Inspectiei pentru Calitate in Constructiid. certificatele de calitate pentru materialele si echipamentele puse in operae. procesele verbale de testare a instalatiilor inainte de inglobarea lor in constructie si/sau punerea lor in functiuneToate aceste documente vor fi avizate de catre consultant si vor fi parte din Cartea Constructiei7. tinerea unei evidente stricte in santier, a avizelor si autorizatiilor, a contractelor si actelor aditionale, a planurilor si documentelor de executie, a dispozitiilor de santier, a modificarilor de solutii, a derogarilor de la proiect sau tehnologiilor aprobate, a datelor privind materialele, echipamentele si utilajele achizitionate sip use in opera (caracteristici tehnice, monster, instructiuni de montaj, punere in functiune si exploatare, etc) si a altor documente aferente8. tinerea in santier a planurilor de baza ale lucrarilor (planul de trasare, planul general coordinator si a planurilor de trasare locale) certificate de un topometru calificat9. consultantul se va ingriji ca la terminarea lucrarilor, planurile de executie sa contina toate completarile si modificarile aprobate, sa corespunda cu lucrarile real executate, in vederea includerii lor in Cartea Constructiei10. toate evidentele si inregistrarile effectuate de catre consultant vor fi puse la dispozitia beneficiarului la incheierea lucrarilor11. urmarirea derularii contractelor de achizitii de materiale, echipamente, utilaje si servicii din sarcina beneficiarului, verificarea comenzilor, platilor, termenelor de livrare, calitatea, etc. si informarea beneficiarului in cazul constatarii unor deficiente si va face propuneri de remediere urgenta12. organizarea si urmarirea livrarii in santier a depozitarii, protectiei si pazei materialelor, echipamentelor si utilajelor achizitionate direct de beneficiar pina la incorporarea lor in lucrari13. urmarirea impreuna cu proiectantul si cu personalul de intretinere al beneficiarului a verificarilor si testelor effectuate de constructori la instalatiile si utilajele montate in vederea punerii in functiune14. cind lucrarile sunt aproape gata (partial sau integral)consultantul va verifica si va intocmi o lista cu remedierile sau completarile care urmeaza sa mai fie efectuate, acordind termene de realizare care sa nu pericliteze termenul final de punere in functiune a investitiei; va atentiona corespunzator pe antreprenor si va informa beneficiarul15. consultantul va aprecia momentul cind lucrarile pot fi considerate terminate si va informa beneficiarul pentru convocarea comisiei de receptie16. consultantul va cere constructorilor ca in termen de 30 de zile de la incheierea ‘procesului verbal de receptie preliminara” sa prezinte pentru verificare situatiile definitive de lucrari, care dupa verificare vor fi inaintate cu propuneri beneficiarului spre aprobare si plata17. consultantul va urmarii comportarea lucrarilor in perioada de garantie si in cazul aparitiei unor defectiuni, va informa beneficiarul si impreuna cu proiectantul, dupa caz, va propune masuri pentru remedierea de urgenta a defectelor; va urmari si tine evidenta acestor defectiuni18. consultantul va informa beneficiarul asupra momentului cind lucrarile pot fi considerate terminate definitive si de buna calitate, la expirarea perioadei de garantie, pentru a fi convocata comisia de receptie19. consultantul va asigura toate relatiile cu autoritatile in drept din domeniul investitii-constructii, pe toata perioada lucrarilor si se va ingriji ca acestea sa fie satisfacute cu privire la respectarea reglementarilor specificeD. Controlul tehnic al constructiilorParticipantii la realizarea unei investitii in constructii trebuie sa se asigure ca lucrarile executate sau constructiile, corespund din punct de vedere calitativ si cantitativ. In acest sens este obligatoriu sa se apeleze la consultanti independenti care sa asigure controlul tehnic al cladirilor, constructiilor sau lucrarilor executate.Principalele servicii oferite sunt:1. Pentru investitorii imobiliaria. controlul starii tehnice a constructiilor ce urmeaza a fi achizitionate1.1. istoricul cladirilor si/sau constructiilor1.2. constatarea starii tehnice1.3. incercari nedistructive asupra elementelor de constructie b. expertizarea tehnica a constructiilor1.1. expertiza tehnica a cladirilor si constructiilor1.2. stabilirea solutiilor pentru aducerea constructiilor la un nivel calitativ corespunzator cerintelor beneficiarului si normativelor tehnice in vigoarec. evaluarea pretului de piata al constructiei/cladirii 2. Pentru finantatorii imobiliari (banci, fonduri de investitii, etc.)a. certificarea starii tehnice a constructiilor/cladirilor a caror achizitionare se finanteazab. controlul tehnic calitativ si cantitativ al lucrarilor noi de constructie a caror executie se finanteaza c. certificarea corespondentei intre valoarea lucrarilor noi de constructie executate si finantate si calitatea si cantitatea acestora3. Pentru asiguratorii imobiliaria. controlul starii tehnice a constructiilor/imobilelor care se solicita a fi asigurateb. estimarea valorii cladirilor/imobilelor care se solicita a fi asigurate in functie de starea lor tehnicac. controlul tehnic pe parcursul executiei constructiilor noi, in vederea asigurarii acestora4. Pentru beneficiarii (exploatatorii) constructiilora. controlul tehnic al modului de executie al lucrarilor noi de constructieb. asistenta tehnica pentru receptia la terminarea lucrarilor de constructii si instalatii