Scopul final al oricărei ac?iuni de reorganizare judiciară este salvarea societă?ii aflată în incapacitate temporară de plată de la faliment.
Modul în care societatea inten?ionează să evite falimentul trebuie prezentat spre aprobare creditorilor sub forma unui document care poartă numele de – plan de reorganizare-.
Acesta este de fapt un plan de afaceri având toate caracteristicile acestuia.Diferen?a principală este ca în loc ca acest plan de afaceri să fie prezentat unei bănci sau unui alt investitor financiar, el va fi supus aprobării persoanelor cărora societatea le datorează deja bani, ?i anume creditorilor.
CINE POATE DEPUNE UN PLAN DE REORGANIZARE?
- Societatea debitoare, prin administratorul special ?i cu acordul adunării generale a ac?ionarilor/asocia?ilor în termen de 30 de zile de la afi?area tabelului definitiv al crean?elor;
- Administratorul judiciar (în acela?i termen);
- Unul sau mai mul?i creditori de?inând împreună cel pu?in 20% din valoarea totală a crean?elor;
- Nu va putea propune un plan de reoganizare debitorul care într-un interval de 5 ani anteriori a mai fost subiectul unei proceduri de insolven?ă (?i nici dacă a contestat deschiderea procedurii la cererea creditorului).
CE TREBUIE SĂ CON?INĂ UN PLAN DE REORGANIZARE?
- Planul poate sa prevadă fie restructurarea ?i continuarea activită?ii societă?ii debitoare, fie lichidarea unor bunuri din averea acestuia, fie o combina?ie a celor doua variante.
- Planul va indica perspectivele de redresare ale societă?ii, mijloacele de finan?are, cererea pie?ei.
- Planul de reorganizare va prevedea în mod obligatoriu programul de plată al crean?elor. Plata propusă prin planul de reorganizare poate fi totală sau par?ială.
Planul de reorganizare va mai prevedea în mod obligatoriu:
- categoriile de crean?e care nu sunt defavorizate;
- tratamentul crean?elor defavorizate;
- ce despagubiri le vor reveni tuturor categoriilor de creditori prin compara?ie cu sumele pe care ace?tia le-ar fi primit în cazul falimentului;
- dacă debitorul î?i păstrează în tot sau în parte conducerea activită?ii sale;
- sursele de provenien?ă pentru resursele financiare.
Planul de reorganizare poate dura maximum trei ani ?i va fi supus votului ?i aprobării adunării creditorilor. Nu pot participa la votarea planului acei creditori care nu au fost inclu?i în tabelul definitiv al crean?elor, ace?tia fiind considera?i decăzu?i din drepturi ?i creditorii din grupa creditorilor subordona?i.
Planul va fi confirmat de judecatorul-sindic dacă sunt îndeplinite cumulativ urmatoarele condi?ii:
în cazul în care sunt 3 sau 5 categorii de creditori care au drept de vot asupra planului, acesta se consideră aceeptat dacă cel pu?in 2 sau 3 votează planul, ?i cel putin 30% din totalul masei credale votează planul;
în cazul în care sunt 2 sau 4 categorii de creditori care au drept de vot asupra planului, acesta se consideră aceeptat dacă cel pu?in 1 sau 2 votează planul, ?i cel pu?in 30% din totalul masei credale votează planul;
fiecare categorie defavorizată care a respins planul va fi supusă unui tratament corect si echitabil (nu primesc mai pu?ini bani decât în cazul falimentului)
Desfă?urarea reorganizări judiciare pe parcursul planului
- Odată confirmat planul prin sentin?a judecatorului-sindic, activitatea debitoarei se modifică în mod corespunzător. Planul confirmat va fi socotit ca o hotărâre definitivă împotriva societă?ii debitoare.
- Pe parcursul procedurii, societatea va fi condusă de administratorul special (reprezentant al ac?ionarilor/asocia?ilor) sub supravegherea administratorului judiciar.
- Dacă debitoarea nu respectă planul de reorganizare, administratorul judiciar, comitetul creditorilor sau oricare dintre creditori poate solicita judecatorului-sindic intrarea în faliment.
- Trimestrial debitoarea, prin administratorul judiciar sau administratorul special, va trebui să prezinte rapoarte comitetului creditorilor. Aceste rapoarte vor fi depuse ?i la grefa tribunalului fiind accesibile tuturor creditorilor.
Din reorganizarea judiciară se poate ie?i în două moduri:
- Prin încetarea reorganizării ?i repunerea societă?ii în situa?ia normală de comerciant sau prin intrarea în faliment. În ambele cazuri, trecerea dintr-o stare în alta se va produce printr-o hotărâre a judecatorului sindic.
- În cazul falimentului, activitatea societă?ii comerciale se opre?te urmând ca, în timp cât mai rapid, lichidatorul să vândă totalitatea bunurilor, să încaseze crean?ele societă?ii iar banii ob?inu?i să fie distribui?i către creditori. În cazul în care după distribuirea banilor către creditori rămân sume disponibile acestea vor fi distribuite către ac?ionari/asocia?i.
- SERVICII
- Mandat ad-hoc
- Concordat preventiv
- Insolven?a
- Perioada de observa?ie în insolven?ă
- Planul de reorganizare
- Faliment
- Insolven?a vs. falimentul
- Suspendarea ac?iunilor judiciare ?i executarea silită
- Deschiderea procedurii insolvenţei la cererea debitorului
- Deschiderea procedurii insolvenţei la cererea creditorului
- Declara?ia de crean?ă
- Cesiunea de creanţă
- E?alonarea datoriilor către ANAF
- Acte necesare în vederea procedurii de insolvenţă
- Insolvenţa persoanelor fizice