Egalitatea de şanse şi drepul muncii
În Decembrie 2006 Comisie Europeană a lansat o dezbatere publică despre nevoia de a revizui sistemul actual de legi în domeniul muncii. Comisia Europeană a considerat că provocarea-cheie din punct de vedere politic este aceea de a oferi o “piaţă de munca inclusivă şi flexibilă”; o grija majoră a ONG-urilor Romaneşti în raport cu dreptul muncii este aceea de a deschide noi posibilităţi pentru “locuri de muncă mai multe şi mai bune”, aşa cum este formulat în strategia UE de la Lisabona.
Strategia Naţională Română a luat în considerare şi revizuirile Strategiei de la Lisabona şi se ocupă cu o varietate de chestiuni care se concentrează pe sporirea investiţiilor în educaţie şi învăţământ, corelarea studiilor cu nevoile piaţei muncii, atragerea şi retenţia cât mai multor persoane ca angajaţi, sporirea numărului de locuri de muncă pentru a veni în întâmpinarea cererii, îmbunătăţirea adaptabilităţii şi antreprenoriatului, promovarea egalităţii de şanse şi incluziunii sociale.
În acest context, calitatea muncii este o chestiune importanta: anti-discriminarea, promovarea şanselor egale pe piaţa muncii, protecţia muncii şi a normelor de sănătate. Aceste aspecte ţin şi de Biserici şi organizaţiile relaţionate acestora.
Scopul programului:
Prevenirea muncii la negru, a migraţiei ilegale şi a traficului de persoane, odată ce România a devenit membră a Uniunii Europene
Creşetrea gradului de infromare în rândul tinerilor şi femeilor, faţă de impactul pe care îl are integrarea României în Uniunea Europeană asupra pieţei muncii, a egalităţiide şanse şi a problematicii de gender, la nivel naţional şi european.
Grupul ţintă
Beneficiari direcţi:
Tineri in anii terminali de studii – pentru a primi informaţii privitoare la legislaţia naţională şi internaţională, la drepturile şi obligaţiile pe piaţa muncii, ca să poată face faţă cerinţelor de pe piaţa muncii şi pentru a putea preveni migraţia ilegale şi traficul de persoane
Persoane şomere sau în cautarea unui loc de muncă
Beneficiari indirecţi:
Diverşi actori sociali: federaţiile şi confederaţiile sindicale, autorităţile centrale şi instituţiile statului, instituţiile educaţionale, Bisericile; părinţii tinerilor aflaţi în anii terminali de studii.
Mass media – pentru o implicarea mai activă în promovarea nevoilor comunităţii.
Activităţi:
1. Lobby and Advocacy pentru “Promovarea dialogului social între conducere şi angajaţi” Campania europeană Anul Muncii Decente
2. Programe de prevenire: seminarii adresate tinerilor (studenţi, angajaţi, şomeri), reprezentanţi ai confederaţiilor sindicale, reprezentanţi ai Bisericilor; prezentarea conceptului de “muncă decentă”, a unor aspecte legale privitoare la angajarea tinerilor, ofertele de muncă din partea unor companii bine-cunoscute, oportunităţile de angajare pentru absolvenţi.
3. Sesiuni de informare educative în licee şi şcoli profesionale - Campania educaţională “O persoană informată – o persoană prozejată”
4. Activităţi de consiliere în cele 4 Centre din Bucureşti, Iaşi, Cluj şi Hunedoara
Grupuri ţintă identificate pentru Centrele de consiliere:
tineri şomeri, în căutarea unui loc de muncă
tinere cu dezabilităţi
tinere absolvente de licee, şcoli profesionale şi facultăţi, în căutarea unui loc de muncă
femei ce lucrează în industria textilă;
femei cu vârsta de peste 40 de ani, şomere, în căutarea unui loc de muncă
în majoritatea cazurilor, femeilor li se oferă locuri de muncă mai prost plătite, şi le este mult mai greu să aplice şi să ocupe un post bine plătit;
foarte multe persoane preferă să caute de lucru peste hotare, părăsindu-şi căminele, familiile şi copiii; în mod consecvent, pericolul abandonului şcolar este foarte mare, iar informarea şi consilierea tinerilor absolvenţi sunt extrem de importante.
Probleme dezbătute:
- drepturile şomerilor şi al persoanelor în căutarea unui loc de muncă;
- pensionare anticipată – avantaje şi dezavantaje;
- posibilităţi de a începe o nouă carieră: care sunt aceste posibilităţi şi cum pot fi abordate, diferenţele dintre aşteptările noastre şi realitate, cum ne adaptăm la situaţiile reale, etc.
- emancipare personală: creşterea încrederii în propria persoană, folosirea competenţelor şi abilităţilor (altele decât cele folosite la locurile de muncă precedente) atunci când se caută un nou loc de muncă sau când se începe o afacere;
- necesitatea unui training vocaţional continuu, mai ales în contextul schimbărilot economice actuale;
- importanţa unei informări permanente, din diferite surse, şi folosirea lor indifirent de vârsta grupului ţintă: cum ar fi navigarea pe internet.