Recuperarea experientei trecute poate fi de ajutor, dar cheia schimbarii este intelegerea modurilor curente de a fi cu celalalt. Pentru asta, e posibil ca atat reprezentarea de sine cat si reprezentarea celuilalt sa aiba nevoie sa fie modificate, ceea ce se poate realiza eficient numai in aici-si-acum.” Dr. Irvin Yalom in Tratat de psihoterapie de grup, 2008, p.72.
Una din caracteristicile de bază ale indivizilor-aceea de fiinţe sociale-se evidenţiază în activitatea şi relaţiile din cadrul diferitelor tipuri de grupuri (cu un număr mai mare sau mai mic de membri,întrunite pe durate variabile,datorită unor afinităţi şi credinţe,e.t.c.).În general, însă, grupurile se constituie cu un anumit scop,iar unele dintre ele îşi precizează şi durata reunirii membrilor ( un an şcolar, pe durata vacanţei, e.t.c.).În unele grupuri individul alege să facă parte, în altele face parte prin naştere. Scopul pentru care se derulează consilierea în grup este aceea de a facilita şi întări învăţarea, a practica şi exersa acele comportamente sociale dezirabile, favorabile dezvoltării personalităţii,, inserţiei socio-profesionale reuşite, planificării şi punerii în practică a unui proiect cu privire la carieră. Acest lucru se realizează prin prezentarea experienţei personale (pozitive sau negative ) legate de aceste subiecte si , important, ascultarea sentimentelor, beneficiul personal al fiecăruia, observarea impactului, a nivelului de înţelegereşi atitudinilor declanşate de mesaje în rîndul (co)participanţilor. Grupurile deschise, constituite de consilieri în vederea derulării activităţilor de consiliere şi orientare vocaţională fac parte din categoria celor care au un scop şi o durată anterior precizate. Resursa principală a grupului constă în forţde a sprijini încercările de schimbare a comportamentelor neproductive pentru individ , în recîştigarea umanului din fiecare prin interacţiune şi comunicare. Să luăm în considerare unul din cele mai cunoscute şi comune grupuri : clasa ,organizată în scopul desfăşurării de activităţi de predare- învăţare.Într-o clasă intră un anumit număr de elevi( maxim şi minim prevăzut de lege), de o anumită vîrstă de ambele genuri (uneori numai băieţi sau numai fete ), cu un anumit nivel al performanţelor şcolare anterioare, cu o bună stare de sănătate fizică şi mentală e.t.c.Pe parcursul anului, acest tip de grup constituit formal, poate primi şi alţi elevi sau unii dintre ei pleacă la late şcoli, alţi abandonează studiile sau sunt eliminaţi din motive disciplinare e.t.c.Dincolo de scopul esenţial pentru care a fost constituit grupul-clasă-, în acest cadru se realizează şi alte activităţi de învăţare colaterale scopului principal, dar la fel de importante : activităţi de comunicare în grup, socializare, rejustare comportamentală personală e.t.c., prin procesul de imitare şi modelare sau implicare emoţională.