In cazul celor care au dat statul in judecata pentru restituirea taxei incasate ilegal – daca acestora li s-a restituit contravaloarea taxei – la momentul vanzarii masinii este nevoie ca cel care o cumpara sa plateasca timbrul de mediu, se mentioneaza in propunerea de ordonanta pentru modificarea si completarea legii 9/2012. In articol poti vedea ce aduce nou timbrul de mediu, de ce era nevoie de el si ce se intampla cu masinile inmatriculate inainte de 2007.
UPDATE 19:22: Accesand link-urile urmatoare poti descarca Proiectul de Ordonanta de Guvern pentru Timbrul de Mediu si Ghidul pentru Timbrul de Mediu.
Materialul de mai jos este construit printr-o selectie dintr-un document al Ministerului Mediului pe tema timbrului de mediu. Trebuie mentionat ca autoritatile spun ca in aceasta noua formula taxa nu mai incalca norme ale CE.
De ce a trebuit schimbata taxa
Pana in prezent, taxa de mediu avea trei mari probleme:
- Avea valori disproportionat de mari pentru anumite zone de poluare, care nu tineau cont de puterea de cumparare a romanilor
- Continea in calculul sau, in afara de emisia de CO2, si capacitatea cilindrica (in ciuda faptului ca acest criteriu era deja taxat la impozitul pe masina, platit la administratia locala)
- Era discriminatorie si atragea amenintari cu infringementul din partea UE (pentru ca includea criterii diferite pentru anumite categorii de masini inmatriculate in Romania fata de alte masini), sustin cei de la Ministerul Mediului.
Ce aduce nou timbrul de mediu si de ce era necesar
Principiul “poluatorul plateste”, deoarece se taxeaza in principal emisiile generate de masina. Timbrul de mediu priveste nivelul de emisii si tipul de tehnologie folosit (Euro 1, 2, 3, 4, 5).
- Noul timbru de mediu va fi cu adevarat o taxa de mediu, pentru ca se calculeaza in principal in functie de emisia de CO2 (luata in calcul in intregime pentru timbru, fata de 30% in legea in vigoare) inscrisa in cartea de identitate a masinii sau documentele de omologare
- Se vrea stimularea innoirii parcului auto national pentru a ajunge, in urmatorii ani, la standardele de poluare pe care Uniunea Europeana le impune statelor membre.
Cine plateste timbrul de mediu
Timbrul se plateste doar la prima inmatriculare pe piata din Romania (sau la prima transcriere).
- Se va plati, ca si pana acum, la administratia financiara.
- Nu se plateste de catre cei care au platit taxa pana acum, in diversele forme care a existat.
- In cazul celor care au dat statul in judecata pentru restituirea taxei incasate ilegal – daca acestora li s-a restituit contravaloarea taxei, precum si cei care au inmatriculat autoturismele fara achitarea taxei, in baza HJ, vor plati noul timbru la prima vanzare a masinii.
- In ce ii priveste pe transportatori – timbrul de mediu se aplica doar la categoria M1; pentru restul (M2, M3, N1, N2, N3), ramane formula actuala.
Ce se intampla cu banii colectati
Se strang la Administratia Fondului de Mediu.
- In perioada urmatoare, banii vor fi folositi, in mare parte, pentru a se plati restituirile catre cei care au dat statul in judecata pentru incasare ilegala a versiunii anterioare a taxei – deci pentru corectarea unei nedreptati comise in anii trecuti.
- Sumele ce vor ramane dupa restituiri vor merge spre programe de mediu, precum Programul Rabla, Casa Verde, program de impaduriri.
Ce se intampla cu masinile inmatriculate inainte de 2007
- O scutire exclusiv pentru aceste masini nu se poate realiza, pentru ca acest lucru ar constitui discriminare si ar fi sanctionat la nivel european; de asemenea, ar genera noi procese si noi despagubiri.
- Solutia pentru care s-a optat este recalcularea cotelor pentru masinile vechi, in functie de perioada de viata a masinii, astfel incat aceste valori sa nu mai fie prohibitive. Practic, taxa pentru acest tip de masini scade semnificativ fata de situatia din prezent, ajungand la cifre rezonabile.
- Scopul diminuarii taxei pentru aceste masini este acela de a evita blocajul care ar putea sa apara pe piata interna si care ar genera un interes mai scazut pentru achizitionarea de masini mai putin poluante. Daca oamenii nu si-ar putea vinde masinile foarte vechi, le-ar folosi tot pe acestea, poluand in continuare.
Ce se intampla cu masinile inmatriculate in afara tarii
- Pentru masinile scoase din Romania si inmatriculate in alte tari, se restituie o parte din taxa platita, ca parte reziduala a acesteia (calculata in functie de perioada de utilizare).
Timbrul de mediu din Romania, in relatia cu taxele auto din UE
- Romania a ales o taxare doar in functie de emisia de CO2 si de gradul de poluare a tehnologiei, pentru ca aceasta este tendinta europeana. Directivele europene cer acest lucru.
- In UE, se va ajunge, treptat, la unificarea diferitelor forme de taxare a poluarii (in prezent, 18 state din UE au diverse forme de astfel de taxe) Tendinta este de renuntare treptata la taxele de prima inmatriculare si de creare a unor impozite anuale pe circulatie (in functie de emisia de CO2).
- Accentul pus pe componenta de CO2 are legatura cu armonizarea europeana, care va avea loc in viitor.
- Nu s-a trecut inca la o taxare anuala pentru ca aceasta ar reprezenta o povara prea mare pentru detinatorii de masini in Romania (in prezent, in Europa, doar Germania practica acest sistem).