Terapie cognitiv-comportamentala-aplicata (A.B.A)
Terapia cognitive comportamentala aplicata este o stiinta dedicate imbunatatirii comportamentului uman.Aceasta se bazeaza pe identificarea si definirea comportamnetelor observabile si cu semnificatie sociala.ABA ne ofera metodele necesare pentru a identifica comportamnetele tinta si de a identifica antecedentele (evenimentele ce apar inaintea comportamentului) si consecintele (evenimente care se produc ca urmare a comportamentului).
Prin schimbarea evenimentelor din jurul unui comportament, putem schimba probabilitatea ca acel comportament sa apara din nou.
Astfel ca, ABA ne permite sa invatam noi abilitati sau comportamente si sa crestem sau sa descrestem comportamentele tinta.
Acordand o mare importanta comunicarii, deficitelor de interactiune sociala si joc ce exista la copiii cu autism, principiile ABA pot fi folosite pentru dezvoltarea de noi abiliatati si comportamente.
De asemenea, aceleasi principii pot fi folosite pentru a reduce unele comportamente neadecvate.
Un plan adecvat de interventie personalizata poate fi realizat prin intermediul principiilor ABA. ABA este o abordare comprehensiva a identificarii, analizarii si schimbarii comportamentului.
CE FACEM CU ACEASTA METODA (ABA)?
De ce se potriveste ABA autismului?
PECS –comunicare prin schimb de imagini
PECS ca o complementaritate la terapia ABA, utilizeaza un set de pictograme organizate pe domenii de activitate a caror utilizare reprezinta un mod excelent de învatare a vorbirii, limbajului si comunicarii. O caracteristica a copiilor autisti este capacitatea de selectie vizuala iar aceste imagini vin sa-i ajute la generalizarile corespunzatoare.
Despre utilizarea PECS:
- folosirea metodei PECS nu exlude aparitia limbajului;- nu incetati a stimula potentialul verbal al copilului;- ajutati-l sa vorbeasca prin metode logopedice specifice problemei;- nu eliminati restul terapiilor din procesul recuperatoriu: copilul are nevoie de deprinderi de autoservire, de indici comportamentali si reactii comportamentale adecvate, de o buna stimulare a memoriei, a segmentului cognitiv, a atentiei si a celorlalte procese psihice si, implicit, de o buna capacitate de integrare sociala;- PECS stimuleaza potentialul limbajului receptiv si expresiv;- PECS ajuta copilul sa-si exprime necesitatile si dorintele.
Terapie prin arte combinate
Stimularea prin arta combinata este o metoda inovatoare utilizata in recuperarea si reabilitarea persoanelor cu nevoi speciale.Unul din primii promotori ai stimularii prin arta combinata este Fundatia de Sprijin Comunitar Bacau,prin intermediul programului IMPART – un program de stimulare folosind tehnici de lucru prin Muzica,Arta Vizuala,Drama,Miscare si Joc.Scopul unui prigram de activitati stimulative si terapeutice este sa trezeasca respecul de sine si increderea,recunoasterea potentialului uman in fiecare persoana. Abordarea din punct de vedere medicat este esentiala si se concentreaza asupra dizabilitatii si a metodelor de recuperare. Abordarea din punct de vedere al stimularii prin metode creative –arta,muzica,miscare si joc – identifica abilitatile unei persoane si le dezvolta.
Obiectivele stimularii prin arta combinata :
-consolidarea deprinderilor motrice de baza,
-consolidarea abilitatilor manuale,-consolidarea calitatilor motrice de baza,
-corectarea atitudinilor vicioase si evitarea aparitiei deviatiilor,
-cresterea autonomiei personale,-exersarea domninantei laterale,
-formarea de gesture simple-insusirea corecta a schemei corporale,
-scaderea frecventei/disparitia unor miscari stereotype-educarea miscarilor simultane si coordonate,-dezoltarea motricitafii fine,
-dezvoltarea capacitatii de discriminare,-dezvoltarea perceptiei spatiale si temporale,
-dezvoltarea capacitatii de identificare a unor obiecte/animale/culori/forme,
-cresterea capacitatii de concentrare a atentiei,-stimularea capacitatilor perceptive,
-dezvoltarea conceptelor de forma,culoare,marime,numar,
-dezvoltarea capacitatii de a identifica asemanari si diferente,-achizitia schemei corporale,
-cresterea achizitiilor cognitive,
-dezvoltarea capacitatii de pronuntare a unor sunete/silabe/cuvinte,
-dezvoltarea vocabularului,
-cresterea capacitarii de comunicare,
-disparitia unor stereotipii verbale,
-dezvoltarea capacitatii de orientare in spatiu,
-cresterea gradului de sociabilitate,
-stimularea creativitatii
Principalele metode de stimulare prin arta combinata se refera la :
-Stimularea prin miscare – program complex de activitati fizice care contribuie la dezvoltarea psiho-motorie a beneficiarului;
-Stimularea prin muzica – program complex de activitati musicale care contribuie la dezvoltarea si exprimarea personalitatii beneficiarului;
-Stimularea prin joc – program complex de activitati ludice care ajuta la dezvoltarea psiho-motorie a beneficiarului;
-Stimularea prin arta vizuala – program comlex de activitati creative care permit dezvoltarea imaginatiei si a increderii in fortele propoii;
-Stimularea prin teatru – program complex de activitati specifice teatrului care permit exprimarea sentimentelor beneficiarului.
Unul din punctele forte ale tehnicilor de stimulare prin arta combinata il reprezinta faptul ca pentru beneficiarii cu deficiente orice exercitiu devine o joaca,il vor realize in mod natural,fara sa li se para ca depun vreun efort considerabil.
Terapia tulburarilor de limbaj
Logopedia este o disciplina speciala care se ocupa cu prevenirea si corectarea defectelod de vorbire.
Stiinta despre fiziologic si patologia proceselor de intelegere,de comunicare, despre prevenirea si tratamentul pedagogico-corectiv al defectelor in domeniul intelegerii comunicarii poarta numele de logopedie. (M. Sovak)
In categoria tulburarilor de limbaj sunt cuprinse toate deficientele de intelegere si exprimare orala, de scriere, de citire, de mimica si articulare.