Clasificarea uniforma a calitatii pneurilor
Clasificarea uniforma a calitatii pneurilor este un sistem de clasificare dezvoltat de Ministerul (Departamentul) american al Transporturilor. El este menit sa ii informeze pe consumatori despre performanta relativa a pneurilor pentru turisme (dar nu se aplica si la anvelopele de iarna).
Iata, mai jos, un exemplu de clasificare UTQG:
150A B
"150" indica clasa de uzura a benzii de rulare
"A" indica tractiunea
"B" indica temperatura
Clasa de uzura a benzii de rulare se bazeaza pe un test de uzura efectuat pe un traseu al guvernului insumand 400 de mile, care include portiuni date din drumuri publice din statul Texas. Un grup de maximum 4 vehicule de testare parcurge traseul in convoi, astfel incat toate anvelopele sa fie supuse acelorasi conditii. Adancimea canelurilor benzii de rulare a pneurilor testate este masurata dupa fiecare 800 de mile. Aceeasi procedura este urmata pentru un set de pneuri de "control" sau "pneuri de monitorizare cursa". La incheierea testului de 7200 de mile, sunt comparate rezultatele clasificarii ambelor pneuri, iar anvelopelor testate le este atribuita o clasa de uzura a benzii de rulare conform standardelor guvernamentale. Aceasta cifra poate fi utilizata pentru a face comparatii intre anvelope. In exemplul de mai sus, acest pneu din clasa 150 ar urma sa reziste jumatate din durata unei anvelope din clasa 300. Performanta relativa a pneurilor depinde de conditiile efective de utilizare a lor si poate fi semnificativ diferita de norma, din cauza diferentelor in privinta caracteristicilor drumului si a climei.
Clasele de tractiune sunt AA, A, B si C, in ordine descrescatoare. Aceasta masura indica proprietatea unui pneu de a se opri in linie dreapta pe pavajul ud. Clasarea se bazeaza pe o testare la 40 de mile pe ora (mph), in care franele sunt "impiedicate" ("incuiate") pe asfaltul ud si pe suprafetele de beton ude. Este important sa ne amintim ca aceasta clasificare nu indica proprietatea pneurilor de a rezista la acvaplanare, si nu se aplica la tractiune la luarea virajelor.
Clasele de temperatura sunt determinate prin rularea pneurilor pe o roata de test in conditii date. Sunt facute rulari succesive de 30 de minute incepand de la 75 de mph cu suplimentari de 5 mph si continuand pana cand pneul face pana. Anvelopele din clasa A trebuie sa reziste la cel putin 114 mph, B, la cel putin 99 mph, iar C, la minimum 85 mph. Aceste masuri indica faptul ca proprietatea anvelopelor de a suporta temperaturi ridicate care fac, adesea, ca pneurile sa se uzeze rapid, sau conditii extreme, care duc la pene bruste de cauciuc.