Mario Cioni a fost dintotdeauna omul aplecat spre detaliu, cu un caracter puternic si rar predispus spre compromisuri.
Aceasta trasatura personala a devenit in cei 50 de ani de ativitate, filozofia invingatoare a fabricii Mario Cioni: un concern manufacturier dedicat in exclusivitate excelentei.
Mario Cioni si-a tratat fiecare produs ca pe o opera de arta, dedicand toata priceperea lui fiecarui detaliu in parte, indiferent daca produsul este creat din cristal transparent sau cristal colorat.
Cristal transparent - Mario Cioni
Cristalul- Opera de arta din praf ceramic
Cristalul este un produsul alchimic ale carui ingrediente sunt : praful de siliciu si oxidul de plumb. Acestea, amestecate cu alte substante, dau nastere unei mixturi magice si lipicioase : cristalul. Procesul de amestec reprezinta un moment crucial, esential de asemenea pentru intregul proces de productie : ramasite ale materialului refractar sunt folosite din respect pentru traditia veche, unica metoda ce poate garanta rezultate de inalta calitate. Numai dintr-un mixaj perfect poate fi obtinut cristalul distins al lui Cioni :cu sclipirea de diamant, fara de culori tari si indicativul calitatii pure. La fel ca si diamantele, cristalul este gradat in functie de refractarea luminii, stabilita de legislatia ECC, gradatie care impreuna cu procentajul de plumb, care n-ar trebui sa fie sub cota de 24%PbO, certifica adevaratul cristal.
Astfel, un amestec ideal de materiale brute, certifica prima treapta a calitatii..Prin adaugarea de pudre foarte atent pastrate, se obtine un produs care nu are competitori.
Chiar si cea mai mica greseala insemnand un gram in plus in amestec, duce la nasterea unei culori care nu se incadreaza in standardele pentru cristal ale lui Cioni.
Topirea se produce in cuptor la o temperatura de aprox 1300/1400 grade Celsius, si dureaza intre 7 si 8 ore inainte ca masa incandescenta sa fie scoasa din creuzet de catre maestrul turnator si supusa tuturor etapelor productiei.
Maestrul turnator trebuie sa se sincronizeze perfect cu celalalt maestru suflator in sticla; ca si dirijorul unei orchestre, el este cel care stabileste ritmul productiei : priceperea lui rezida din calcularea unei anume cantitati pe care el trebuie sa o extraga din creuzet, atat de efficient si regulat, astfel incat sa poate produce fie un pahar de cateva grame sau o vaza de 15 kg.
O data ce temperatura ideala a fost atinsa, maestrul suflator in sticla, incepe cu fazele caracteristice : suflatul in sticla, suflatul in conducte de otel lungi de aprox 170 cm, ale caror lungimi si diametre variaza in functie de cantitatea de cristal necesara obiectului care urmeaza sa ia nastere.
Urmatoarea etapa este racirea, necesara pentru protejarea cristalului de stres termic din timpul multelor gravari si faze finale ale productiei. O data scos din recipient, cristalul obisnuit, obtinut prin metodele clasice, are mici semne pe suprafata lui, lasate in urma proceselor si a racirii.
Ca sa se elimine aceste imprefectiuni, cristalul trebuie lustruit de un maestru lustruitor. In aceasta etapa a productiei, priceperea manufacturierului si creativitatea artistului se unesc intr-o singura directie.
Cu o pricepere extraordinara, dominand duritatea cristalului, maestrul gravor face acele crestaturi in cristalul inert, taieturi care ii dau viata acestuia, ii ofera personalitate si frumusete.
Dupa gravura, urmeaza cosmetizarea obiectului din cristal, ceea ce presupune inlaturarea impuritatilor in urma modelarii si finisarea prin polishare, timp in care cristalul este introdus in niste solutii speciale care lasa suprafata cristalului neteda si perfecta