Aeroportul Baia Mare a fost infiintat pe actualul amplasament in anul 1964, cand a inceput constructia pistei betonate. Se mentioneaza ca prima aterizare a unui avion pe aceste meleaguri a avut loc in anul 1929, la bordul acelui avion apartinand Flotilei de Aviatie de Garda Someseni-Cluj, aflandu-se Regina Maria.
Incepand cu anul 1966, aeronavele scurt si mediu curiei, au operat pe pista betonata avand lungimea de 1400 m. Intre noiembrie 1977 si iunie 1979, pista betonata a fost prelungita pana la actuala lungime de 1800 m si latime de 30 m (plus acostamente de beton de 7,5 m de fiecare parte a pistei).
Aeroportul Baia Mare are in prezent statut de regie autonoma cu specific deosebit, subordonata Consiliului Judetean Maramures. Este situat in raza comunei Tautii Magheraus, la 10 km de centrul orasului Baia Mare, pozitia sa geografica, raportata la centrul pistei este de 23° 28′ 04” longitudine estica, 47° 39′ 30” latitudine nordica, la 180 m deasupra nivelului marii.
Activitatea aeroportului se desfasoara conform Codului Aerian Roman, acordurilor si conventiilor Oraganizatiei Aeronautice Civile Internationale, la care Romania este membra. Aeroportul Baia Mare este institutia care conduce si coordoneaza intreaga activitate de trafic aerian in zona de responsabilitate a aeroportului, pentru transportul de pasageri si marfa, in conditii de deplina securitate.
Constructii si echipamente de iluminare aflate in patrimoniul Aeroportului Baia Mare:
- pista de decolare-aterizare din beton, 1800 m lungime, 30 m latime plus acostamente de 7,5 m de fiecare parte a pistei, capacitate portanta pe roata izolata: 14 tone
- 2 cai de rulare cu lungimea de 164 m fiecare si latimea fiecarei cai de 30 m, din care 15 m reprezinta partea carosabila incadrata de cate doua acostamente cu latimea de 7,5 m.
- platforma de imbarcare-debarcare, 285 m lungime, 60 m latime, 8 pozitii de parcare pentru aeronave
- un drum asfaltat cu lungimea de 1,2 km, lat de 6 m, care face legatura intre aerogara si drumul national DN1C Baia Mare – Satu Mare
- aerogara cu suprafata construita de 1300 mp, pe doua nivele si avand un numar de 54 de incaperi, 24 la parter si 30 la etaj, asigura doua fluxuri distincte de pasageri. Fluxul pentru curse interne are capacitatea de 100 de pasageri pe ora.Fluxul pentru curse externe are capacitatea de 50 de pasageri pe ora. Parterul cuprinde: holuri de asteptare pentru plecari si sosiri, spatii pentru vama, granita, politie, holuri pentru regrupari, filtre anti-deturnare, camere “mama si copilul”, doua scari pentru acces la etaj, cabine telefonice si magazine. De asemenea exista spatii prevazute a fi utilizate pentru serviciile de catering. Pe latura de vest a aerogarii se afla salonul oficial, utilizati pentru oaspeti deosebiti si pentru fluxurile speciale de pasageri. La etaj se afla pe langa holurile de asteptare, cu vedere directa spre pista, un bar, spatii pentru chioscuri, iar in zona destinata accesului personalului, doua dormitoare pentru odihna echipaje
- blocul tehnic al aeroportului, construit in 1967, are suprafata construita de 537 mp, construit din zidarie de caramida incadrata cu stalpi de beton armat si planseu din placi prefabricate cu tamplarie metalica, 20 de incaperi, retea de apa potabila, incalzire centrala, conectare directa la centrala telefonica urbana, alimentare cu energie electrica din reteaua nationala prin 2 transformatoare de258 kVA fiecare; in caz de cadere a retelei, un generator de 125 kVA si unul de 38 kVA preiau intreaga sarcina in maxim 5 secunde
Echipamente de iluminare:
- balizajul este realizat pe directia 10, cu un fir director cu lungimea de 900 m, cu doua orizontuir la 300 si 600 m de pragul pistei, cu becuri incandescente galbene cu puterea de 150 W, intensitate luminoasa fixa. Sistemul de balizaj este de tip Calvert simplificat, fiind marcate si conturul pistei (lumini laterale de prag si de limita de pista)
- caile de rulare si platforma sunt iluminate cu lumini marginale albastre de mica intensitate
- iluminarea suprafetei platformei se face cu 20 de lampi halogen plasate pe stalpi inalti de 20 m
- remiza PSI, construita din beton si caramida, cu acoperis de internit, cu garaj, atelier, magazie