Ca parinti, de multe ori dorim sa stim ce se intampla cu copilul nostru – fie ca vrem sa intelegem daca se dezvolta normal, fie ca avem anumite motive de ingrijorare in legatura cu starile emotionale sau comportamentele acestuia.
Evaluarea psihologica este primul pas care ofera posibilitatea psihologului de a intelege daca exista o problema in dezvoltarea copilul dvs si de a alege o anumita abordare terapeutica ulterioara. Uneori, in urma evaluarii, abordarea considerata cea mai potrivita este psihoterapia cu un psihoterapeut specializat in psihoterapia copiilor si adolescentilor, alteori fiind nevoie si de o evaluare psihiatrica pentru a stabili necesitatea utilizarii medicatiei in procesul de tratament.
Evaluarea psihologica este primordiala si vine inaintea stabilirii unui diagnostic, ajutand la stabilirea acestuia. Evaluarea initiala nu este si definitiva, urmand a exista o reevaluare pe parcursul terapiei ulterioare, dar ofera un prim punct de referinta pentru a determina care este nivelul de dezvoltare al copilului/adolescentului pe plan cognitiv, afectiv, relational, interpersonal si care este starea lui psihica actuala.
De asemenea, este foarte important de retinut ca atunci cand exista un diagnostic, acesta nu se pune persoanei, in acest caz copilului sau adolescentului, ci problematicii identificate.
Intrucat copilul sau adolescentul este parte integrala dintr-o relatie cu parintii si familia, pe langa evaluarea psihologica directa pe care psihologul o face cu copilul prin mijloacele specifice fiecarei varste (joc simbolic, joc liber si structurat, interactiune verbala, teste pentru evaluarea nivelului de dezvoltare, teste de autoevaluare in cazul copiilor mai mari si adolescentului), este evaluata si relatia pe care acesta o are cu parintii si ceilalti membrii ai familiei. Acest lucru se realizeaza printr-un interviu direct atat cu copilul/adolescentul cat si printr-un interviu cu parintii. De asemenea, este important de stiut ca in procesul de evaluare si diagnosticarea folosim teste standardizate, validate pe populatia Romaniei si folosite la nivel international.
Evaluarea psihologica si diagnosticul sunt ghidate de intelegerea ca fiecare copil are propriul lui progres in dezvoltare si se dezvolta in medii particulare fiecarei familii care la randul lor fac parte din anumite comunitati si culturi specifice. Orice interventie sau program de tratament terapeutic ulterior evaluarii psihologice este bazat pe o intelegere cat mai completa a copilului/adolescentului si a relatiilor acestuia cu mediul inconjurator.
Parintii isi pot pregati copiii mai mici pentru evaluare explicandu-le pe intelesul lor ce este un psiholog si ce face acesta: psihologul este o persoana care este dornica si interesata sa ii cunoasca, sa vorbeasca si sa se joace cu ei, sa afle ce ii bucura, ce ii intristeaza, ce le face placere si ce nu.