este un contract prin care o persoana, numita donator transmite, de regula, in mod gratuit si irevocabil, dreptul de proprietate asupra unui bun catre o alta persoana, numita donatar, care il accepta.Donatia este un contract cu titlul gratuit, unilateral, deoarece donatarul nu-si asuma obligatii fata de donator, in afara indatoririi generale de a-i purta recunostinta. Legea prevede si posibilitatea unei donatii cu sarcina, denumita astfel, deoarece donatorul efectueaza donatia respectiva cu conditia ca donatarul sa indeplineasca anumite obligatii fie in propriul sau interes, (de exemplu, sa foloseasca suma de bani primita ca donatie pentru a-si desavarsi studiile), fie in interesul donatorului, (de exemplu stipularea unei clauze de intretinere), fie in interesul unui tert (recunoasterea unui drept de habitatie asupra imobilului donat). Donatia are un caracter irevocabil cu exceptia unor cazuri expres prevazute de lege. Este posibila revocarea donatiei pentru ingratitudine, cand donatarul a atentat la viata donatorului, daca a savarsit impotriva acestuia delicte, cruzimi sau injurii grave ori, fara motive intemeiate, nu i-a acordat intretinerea de care avea nevoie.Este revocabila de drept donatia facuta de persoana care la data incheierii actului nu avea copii sau descendenti, daca, dupa aceasta data, donatorul dobandeste un copil din casatorie sau din afara casatoriei. Donatia este un act juridic solemn, intrucat valabilitatea ei este conditionata de exprimarea consimtamantului partilor, personal sau prin mandatar numai in forma autentica. Daca obiectul donatiei il constituie un bun imobil, pentru incheierea actului este necesara indeplinirea si a celorlalte conditii prevazute de lege pentru instrainarea de imobile. ACTELE NECESARE PENTRU INCHEIEREA CONTRACTULUI DE DONATIE A UNUI IMOBIL,SUNT:- acte de identitate părţi;- acte de proprietate asupra imobilului ce face obiectul donaţiei;Ca si in cazul vanzarii-cumpararii unui imobil actele doveditoare ale proprietatii pot fi: contract vânzare-cumpărare, contract de donaţie, proces-verbal de predare-primire, act vanzare-cumparare autentificat, hotarare judecatoreasca definitivă şi irevocabilă, titlu de proprietate, certificat de moştenitor etc.- documentaţia cadastrală a bunului imobil (fişa bunului imobil şi planul de amplasament, respectiv planul releveu), întocmită de un expert cadastral autorizat;- certificat fiscal eliberat pe numele fiecaruia dintre proprietari de Administraţia Financiară competentă, (respectiv administratia financiara de la locul la care se afla imobilul inregistrat in evidentele fiscale), din care să rezulte plata la zi a impozitelor datorate Statului.Certificatul fiscal este valabil numai până la sfârşitul lunii în cursul careia a fost eliberat. - în cazul apartamentelor, adeverinţa eliberată de asociaţia de proprietari sau locatari din care sa rezulte lipsa oricarui debit fata de asociatie. Adeverinţa nu este necesară în cazul în care donatarul consimte să preia eventualele debite existente;- ultima factura ENEL+ chitanta de plata; - în cazul terenurilor, certificat de urbanism;- extras de Carte Funciara pentru autentificare, care se obţine prin grija biroului notarial şi este valabil 10 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii;