Etapele unei strategii de piata:
Analiza pietei: înainte de a stabili o directie de crestere, de promovare sau de dezvoltare, este important sa definesti piata in care operezi:
Sa stii jucatorii principali, de preferat si cate ceva despre ei, care sunt rolurile lor in piata si care este al tau.
Esti in primul calup de jucatori sau te pierzi intr-o masa a unora mici si multi?
Cunosti trendurile care ar putea sa iti influenteze afacerea fara sa iti dai seama si sa schimbe perceptiile si asteptarile clientilor tai?
Intelegerea pietei pe care operezi te va ajuta sa iti stabilesti obiectivul de crestere si directia in care vrei sa te indrepti. Chiar daca nu ai suficiente date si nici studii de piata, exista metode simple si mai putin costisitoare prin care putem face o radiografie obiectiva care te va ajuta sa intelegi exact situatia actuala si unde esti situat la startul calatoriei care incepe azi.
2. Definirea diferentiatorilor. Cu informatiile de la punctul anterior, relizaam o analiza SWOT: identificam avantajele reale care te diferentiaza de competitie si care trebuie dezvoltate in continuare, iar pe baza punctelor slabe definim in acelasi timp vulnerabilitatile, acele scenarii care nu doresti sa ti se intample, dar pe care e mai bine sa le cunosti dinainte, pentru a te pregati.
Orice afacere de succes are un atu mai mult sau mai putin vizibil. Rolul nostru este sa identificam acest element si sa il transformam in asul de trefla care sa iti asigure cresterea.
3. Derivam obiectivele de marketing din cele de business si le validam cu concluziile din analiza SWOT.
4. Ne uitam la potentialii clienti. Îi analizam, îi segmentam din punct de vedere socio-demografic, comportamental si al gradului de utilizare a categoriei. Apoi decidem pe care dintre ei îi vom targeta pentru a ne atinge obiectivele.
5. Definim mesajele tinta si canalele de comunicare prin care vom ajunge la potentialii clienti.
6. Realizam planul de marketing concret. Acest al 6-lea punct iese de fapt din dfera strategiei si intra in zona tactica, fiind pasul care duce strategia în realitatea executiei. Îl mentionam totusi aici ca o continuare fireasca a punctelor din strategie.