Mediul autentic Montessori este împartit în cinci arii: viata practica, activitati senzoriale, limbaj, matematica si aria de arta, stiinta si cultura. Parcurgerea ariilor se face treptat, în functie de ritmul copilului.
Introducerea în mediul pregatit are loc în aria de viata practica, unde învata cum sa aiba grija de propriile nevoi si de mediul înconjurator si continua cu activitatile senzoriale, care ajuta la identificarea si perfectionarea simturilor.
Aria de arta, stiinta si cultura îl încurajeaza sa cunoasca lumea în care traieste mai departe de ceea ce descopera prin propriile simturi. Activitatile concrete îl ajuta sa absoarba natural cunostinte de istorie, geografie, biologie, muzica sau din alte domenii culturale.
Aria de limbaj ofera primele experiente de scris si citit si contribuie la dezvoltarea vocabularului. În zona de matematica, copilul are ocazia sa interactioneze cu sistemul zecimal si sa se familiarizeze cu operatiile de adunare, scadere, înmultire si împartire.
În perioada de 3-6 ani, copilul învata cel mai bine prin experienta directa cu mediul. Educatorul îl observa atent si îl ghideaza spre activitatile compatibile cu etapa sa de dezvoltare. Dupa o prezentare individuala a materialului de lucru, educatorul se retrage în observare si intervine doar atunci când este solicitat.
Materialele sunt în asa mod ordonate pe rafturi încât copilul are acces la ele fara a trebui sa astepte ajutorul unui adult. Libertatea de a alege activitatile în functie de ritmul, nevoile si interesele sale reprezinta o regula în filosofia Montessori.
Fiecare zi este pretext pentru exercitiile de ”gratie si curtoazie”, prin care copiii învata sa interactioneze armonios cu cei din jur si cu mediul. Politetea, ajutorul, gestionarea conflictelor, respectul pentru regulile grupului sau fata de sentimentele celorlalti sunt comportamente definitorii pentru comunitatea Brightivity.