Dezlipirea unui teren este procesul cadastral prin care un imobil unic este împartit în loturi distincte, fiecare cu numar cadastral si înscriere separata în Cartea Funciara. Aceasta este necesara pentru vânzare, partaj sau dezvoltari imobiliare, asigurând o evidenta clara si facilitând tranzactiile.
Pasii procesului de dezlipirea a terenurilor:
1. Analiza initiala si consultanta
- Se verifica statutul juridic al terenului (Cartea Funciara, actul de proprietate).
- Se stabileste daca dezlipirea este posibila conform reglementarilor urbanistice.
2. Masuratori cadastrale si întocmirea documentatiei
- Un specialist autorizat efectueaza masuratori topografice.
- Se întocmeste documentatia tehnica, inclusiv planul de dezlipirea.
3. Depunerea cererii la Oficiul de Cadastru si Publicitate Imobiliara (OCPI)
- Se depun actele necesare, inclusiv documentatia cadastrala si actele de proprietate.
- OCPI analizeaza dosarul si emite avizul de dezlipire.
4. Înscrierea noilor loturi în Cartea Funciara
- Fiecare lot obtinut în urma dezlipirii primeste un numar cadastral nou.
- Se emite un extras de Carte Funciara pentru fiecare parcela.
5. Eliberarea noilor documente cadastrale
- Proprietarul primeste actele finale care atesta dezlipirea terenului.
- Noile parcele pot fi acum tranzactionate separat.
Când este necesara dezlipirea unui teren?
- Vânzarea unei parti dintr-un teren mare
- Împartirea terenului între mostenitori
- Obtinerea unor documentatii cadastrale separate pentru fiecare lot
- Dezvoltarea unui proiect imobiliar (blocuri, case, ansambluri rezidentiale)
- Separarea unei suprafete destinate constructiei de restul proprietatii
Acte Necesare pentru Dezlipirea unui Teren
Nota: Imobilul trebuie sa fie înregistrat anterior în registrul national de cadastru.
- Plan cadastral si extras de carte funciara (în termenul de valabilitate de 30 de zile);
- Documentele de identitate ale tuturor proprietarilor;
- Certificat de urbanism pentru dezlipire/alipire;
- Cerere tip catre OCPI semnata de proprietari – se va completa împreuna cu persoana autorizata;
- Declaratie privind asumarea raspunderii de catre proprietari în ceea ce priveste identificarea imobilului – se va completa împreuna cu persoana autorizata.