1. Persoane fizice
Activitatea de consultanţă fiscală se exercită numai de persoanele care au promovat examenul de consultant fiscal si se inregistrează in Registrul consultanţilor fiscali si al societaţilor comerciale de consultanţa fiscală la secţiunea “persoane active” in termen de 60 de zile de la comunicarea rezultatului examenului.
Consultantul fiscal îşi poate exercita în mod independent profesia numai dacă întruneşte cumulativ următoarele condiţii:a) are calitatea de consultant fiscal;b) este membru activ al Camerei;c) îndeplineşte condiţiile stabilite de Regulamentul Camerei
În exercitarea profesiei consultantul fiscal se supune legii, codului privind conduita etică şi profesională în domeniul consultanţei fiscale.Exercitarea independentă a activităţii se realizează numai pe baza raporturilor juridice,civile si comerciale cu persoanele fizice sau juridice cărora le acordă consultanţă si faţă de care nu au interese materiale directe sau indirecte, cu excepţia onorariilor cuvenite pentru munca prestată in această calitate.
Persoanele fizice care au calitatea de consultant fiscal, pentru a deveni membri ai Camerei, vor solicita înregistrarea în Registrul consultanţilor fiscali şi al societăţilor comerciale de consultanţă fiscală, prin depunerea unui dosar care va cuprinde:a) cererea-tip de înscriere, prevăzută în anexa nr. 1 la Regulamentul de organizare si funcţionare al Camerei;b) actul de identitate, în copie (numai dacă au intervenit modificări faţă de datele iniţiale din dosarul de înscriere la examen);c) documentul de plată a taxei de înscriere în evidenţa Camerei, în copie;d) două fotografii de 2/3 cm.
Consulţanii fiscali care s-au înscris in Registrul consultanţilor fiscali si al societaţilor comerciale de consultanţă fiscală li se eliberează carnetul profesional si parafa.
2. Persoane juridice
Consultanţii fiscali se pot asocia in societăţi comerciale care au in obiectul de activitate consultanţa fiscală.
Societaţile comerciale care au în obiectul de activitate consultanţa fiscală trebuie să aibă cel puţin un asociat / acţionar si administrator care să aibă calitatea de consultant fiscal. Pentru exercitarea activitaţii de consultanţa fiscală,societăţile comerciale trebuie să fie autorizate de Camera Consultanţilor Fiscali.
Societăţile comerciale de cosultanţă fiscală la solicitarea autorizatiei de funcţionare vor depune un dosar cu următoarele documente:
a) cererea-tip de înscriere, prevăzută în anexa nr. 3 la Regulamentul de organizare si funcţionare al Camerei semnată de reprezentantul legal al persoanei juridice;b) certificatul de înmatriculare la Registrul Comerţului, în copie;c) actul constitutiv, în copie;d) certificatul constatator eliberat de Registrul Comerţului, care să conţină date referitoare la numele, prenumele şi domiciliul asociaţilor/acţionarilor, directorilor şi administratorilor/membrilor consiliilor de administraţie precum si obiectul de activitate;e) certificatul de cazier fiscal;f) documentul de plată a taxei de autorizare, în copie.
Membrii Camerei persoane fizice si juridice vor fi inscrişi in Registrul consultanţilor fiscali si al societaţilor comerciale care va fi actualizat anual si se publică in Monitorul Oficial al Romaniei Partea I, structurat pe plan teritorial si ordonat alfabetic.