Ghidul Serviciilor
Adoris Cont Expert - Cenzorate Asociatii De Proprietari, Bucuresti
inapoi la firma 767 vizite
Poza Intocmire declaratii fiscale
Foto
Foto

Societatile noastre Adoris autorizate de CECCAR pun la dispozitia Asociatiilor de Proprietari din Bucuresti urmatoarele servicii:

  • intocmirea, semnarea cu semnatura digitala si depunerea electronica a declaratiei privind obligatiile de plata pentru contributii sociale, impozit pe venit si evidenta  persoane asigurate – Declaratia 112
  • intocmirea si depunerea declaratiei  informative privind impozitul retinut la sursa si castigurile/pierderile realizate, pe beneficiari de venit – Declaratia 205
  • intocmire ordine de plata / foi de varsamant cu obligatiile catre bugetul de stat si bugetul asigurarilor sociale si de sanatate
  • intocmire, completare si actualizare Registru electronic de evidenta a salariatilor – Revisal
  • intocmire state de plata pe baza de foi de prezenta
  • reglare fisa platitor luata de la ANAF
  • intocmire si gestionare dosare de personal
  • intocmire contracte  individuale de munca – CIM
  • intocmire acte aditionale la contractul individual de munca
  • intocmire decizie de incetare a contractului individual de munca
  • intocmire decizie de modificare contract prevazuta de legislatie – act aditional
  • intocmire si emitere de adeverinte de vechime in munca precum si alte adeverinte solicitate de angajat / angajator .
  • Ghid Fiscal: Obligatiile fiscale pe care le au asociatiile de proprietari in 2016

     

      Orice Asociatie de proprietari are obligatia legala sa se inregistreze fiscal si sa obtina astfel un  cod de identificare fiscala.

       Pentru atribuirea codului de inregistrare fiscala si pentru a fi eliberat un Certificat de inregistrare fiscala, asociatiile de proprietari trebuie sa depuna la Fisc Declaratia 010 „Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica”. Aceasta declaratie se depune in termen de 30 de zile de la data infiintarii asociatiei.

    Nota: Eventualele modificari ulterioare ale informatiilor din declaratia de inregistrare fiscala trebuie sa fie aduse la cunostinta organului fiscal competent din subordinea ANAF, in termen de 15 zile de la data producerii acestora, prin completarea si depunerea unei Declaratie de mentiuni.

    Certificatul de inregistrare fiscala se elibereaza in 10 zile

    Pe baza declaratiei de inregistrare fiscala, organul fiscal competent din subordinea ANAF elibereaza certificatul de inregistrare fiscala, in termen de 10 zile de la data depunerii declaratiei. In certificatul de inregistrare fiscala se inscrie in mod obligatoriu codul de identificare fiscala.

    In documentul mentionat se precizeaza ca eliberarea certificatelor de inregistrare fiscala nu este supusa taxelor de timbru.

    La incetarea conditiilor care au generat inregistrarea fiscala, asociatia trebuie sa predea organelor fiscale, in vederea anularii, certificatul de inregistrare fiscala, odata cu depunerea declaratiei de mentiuni.

    Este important de stiut ca asociatiile de proprietari au obligatia sa mentioneze codul de identificare fiscala propriu pe facturi, scrisori, oferte, comenzi sau pe orice alte documente emise..

    Asociatiile de proprietari conduc  contabilitatea  in partida simpla.

    Pentru stabilirea starii de fapt si a obligatiilor fiscale de plata, asociatiile de proprietari sunt obligate sa conduca evidente fiscale, potrivit actelor normative in vigoare. Orice evidenta contabila trebuie sa fie tinuta in limba romana si in moneda nationala.

    Asociatiile de proprietari au obligatia sa calculeze si sa inregistreze in evidente impozitele, taxele, contributiile si alte sume datorate catre bugetul general consolidat, precum si sa calculeze, sa retina si sa inregistreze in evidentele contabile si de plata, la termenele legale, impozitele si contributiile care se realizeaza prin stopaj la sursa.

    Evidentele vor fi pastrate la domiciliul fiscal al asociatiei, inclusiv pe suport electronic, sau pot fi incredintate spre pastrare unei societati autorizate, potrivit legii, sa presteze servicii de arhivare. Pentru exercitiul financiar in curs evidentele se pastreaza la domiciliul fiscal al contribuabililor.

    Nota: In cazul in care unele evidente contabile sau fiscale sunt tinute cu ajutorul sistemelor electronice de gestiune, pe langa datele arhivate in format electronic, asociatia este obligata sa pastreze si sa prezinte aplicatia informatica cu ajutorul careia a emis acele documente.

    Asociatiile de proprietari sunt obligate sa evidentieze orice venit realizat cat si orice cheltuiala efectuata privind activitatea economica desfasurata, prin intocmirea registrelor sau a oricaror alte documente prevazute de lege. Asociatiile de proprietari sunt obligate sa utilizeze, pentru activitatea desfasurata, documente primare si de evidenta contabila stabilite prin lege, si sa completeze integral rubricile formularelor, corespunzator operatiunilor inregistrate.

    Care sunt obligatiile fiscale ale unei asociatii de proprietari

     

    Pentru indeplinirea obligatiilor fiscale de catre asociatiile de proprietari, trebuie luate in considerare urmatoarele situatii:

           1.  Asociatia are angajati cu contract de munca

       In acest caz, asociatia are obligatia sa determine impozitul pe venitul din salarii. Concret, impozitul lunar pe venitul din salariu este un impozit final, care se calculeaza si se retine la sursa.

       Pentru angajatii care au functia de baza la asociatie, impozitul se determina prin aplicarea unei cote de 16% asupra bazei de calcul determinate ca diferenta intre venitul net din salarii (calculat prin deducere din venitul brut a contributiilor sociale obligatorii aferente unei luni) si urmatoarele:

       Pentru celelalte cazuri, impozitul pe salarii se calculeaza prin aplicarea cotei de 16% asupra bazei de calcul determinate ca diferenta intre venitul brut si contributiile sociale obligatorii, precum si, dupa caz, a contributiei individuale la bugetul de stat datorate potrivit legii, pe fiecare loc de realizare a acestora (de exemplu, in situatia indemnizatiilor sau primelor acordate membrilor alesi ai asociatiilor de proprietari).

              2. Asociatia incheie contracte potrivit Codului civil

       Daca persoana fizica prestatoare de servicii, cu care se incheie contractul in baza Codului civil, este persoana fizica autorizata sa desfasoare activitati independente sau exercita profesii libere – profesii liberale (cu exceptia contractelor de valorificare a dreptului de proprietate intelectuala) si este inregistrata fiscal potrivit legislatiei in materie, asociatia de proprietari nu are obligatii de retinere la sursa nici a impozitului si nici a contributiilor sociale.

        Documentul care atesta inregistrarea fiscala a persoanelor fizice care desfasoara activitati independente este:

       Daca persoana fizica prestatoare de servicii, cu care se incheie contractul in baza Codului civil, nu este persoana fizica autorizata, respectiv nu este inregistrata fiscal si care desfasoara activitati de productie, comert, prestari de servicii, profesii liberale, drepturi de proprietate intelectuala, activitati agricole, silvicultura si piscicultura, fara a avea caracter de continuitate si pentru care nu sunt aplicabile prevederile cap. II „Venituri din activitati independente” si cap. VII „Venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura” din titlul IV al Codului fiscal, asociatia de proprietari calculeaza impozitul pe venitul achitat persoanelor respective, la momentul acordarii veniturilor prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului brut.

       Impozitul astfel retinut se plateste la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut.

       Totodata, asociatia de proprietari are obligatia sa declare acest impozit in formularul 100 – „Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat” precum si, anual, in formularul 205 – „Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa si castigurile/pierderile realizate, pe beneficiari de venit„.

                 3. Asociatia obtine venituri din activitati economice

        Ghidul ANAF mentioneaza ca sunt considerate venituri neimpozabile pentru asociatiile de proprietari constituite ca persoane juridice si asociatiile de locatari recunoscute ca asociatii de proprietari, veniturile obtinute si utilizate, in anul curent sau in anii urmatori, pentru imbunatatirea utilitatilor si a eficientei cladirii, pentru intretinerea si repararea proprietatii comune, potrivit legii.

        De exemplu, sumele reprezentand venituri din inchirierea spatiilor detinute de asociatiile de proprietari, sunt exceptate de la plata impozitului pe profit, daca aceste sume sunt utilizate pentru imbunatatirea utilitatilor si a eficientei caldurii, pentru intretinerea si repararea proprietatii comune, si in anii urmatori anului in care acestea au fost inregistrate.

        In schimb, daca aceste venituri nu sunt utilizate in scopurile aratate mai sus, atunci asociatiei ii revin urmatoarele obligatii:

     

    Ce sanctiuni pot plati asociatiile de proprietari

       Se sanctioneaza cu amenda:  neretinerea, potrivit legii, de catre platitorii obligatiilor fiscale, a sumelor reprezentand impozite si contributii cu retinere la sursa, precum si retinerea si nevarsarea in totalitate, de catre acestia, a sumelor reprezentand impozite si contributii cu retinere la sursa. Astfel, amenzile cu care se sanctioneaza aceste tipuri de contraventii se incadreaza intre 1.000 si 8.000 de lei, astfel:

       De asemenea, se sanctionaeza cu amenda contraventionala de la 500 de lei la 1.000 de lei urmatoarele doua contraventii:

    Definitie termeni folositi:

    Expert contabil = persoana fizica sau juridica definita ca atare prin Ordonanta Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activitatii de expertiza contabila si a contabililor autorizati.

    Cabinet = expertul contabil sau societatea de expertiza contabila care furnizeaza in mod liber servicii contabile pe piata.

    Polita de asigurare profesionala pentru malpraxis = polita care acopera eventuale riscuri de neglijenta sau erori ce pot aparea fara intentie in activitatea profesionala (cenzorate lunare sau expertize contabile pentru asociatii de proprietari) desfasurata de un expert contabil (cenzor PFA, cenzor persoana juridica sau societate de expertiza contabila).

    Mobil   |   Web   |   Anuntul Telefonic
    Copyright © GHIDUL SERVICIILOR 2024
    Prin utilizarea serviciilor noastre, iti exprimi acordul cu privire la faptul ca folosim module cookie in vederea analizarii traficului si a furnizarii de publicitate.