ACCESUL LA PROPRIUL DOSAR ÎNTOCMIT DE SECURITATE
• De ce este important dreptul de acces la dosarul întocmit de fostele organe de Securitate?
• Cine poate solicita accesul la dosar?
• Ce trebuie să cuprindă cererea pentru accesul la propriul dosar:
• Ce documente pot fi anexate la cerere?
• Ce se poate solicita prin cerere?
De ce este important dreptul de acces la propriul dosar întocmit de fostele organe de Securitate?
– Îţi oferă posibilitatea elucidării propriului trecut sau al familiei tale.
– Contribuie la deconspirarea structurilor şi acţiunilor Securităţii.
– Este o lecţie de istorie şi de viaţă pentru generaţiile tinere.
Cine poate solicita accesul la dosar?
– Orice cetăţean român.
– Orice cetăţean străin care a avut cetăţenie română după 1945.
– Orice cetăţean al unei ţări membre a NATO sau a UE care este:
– Titularul dosarului .
– Soţul supravieţuitor sau rudă până la gradul al IV-lea inclusiv a persoanei decedate titulară de dosar ori moştenitorul său testamentar.
– Reprezentant al solicitantului, împuternicit cu procură specială şi autentificată la notariat, dacă exercitarea dreptului de acces la dosar nu se face personal.
• Ce trebuie să cuprindă cererea pentru accesul la propriul dosar:
Cererea pentru accesul la propriul dosar trebuie să cuprindă:
– Numele şi prenumele petiţionarului.
– Data şi locul naşterii.
– Numele şi prenumele părinţilor.
– Domiciliul actual.
– Alte date de contact: număr de telefon, fax, adresă de e-mail.
Cererea pentru accesul la dosarul altei persoane trebuie să cuprindă:
– Datele petiţionarului
– Numele şi prenumele petiţionarului.
– Data şi locul naşterii.
– Numele şi prenumele părinţilor.
– Domiciliul actual.
– Alte date de contact: număr de telefon, fax, adresă de e-mail.
– Datele persoanei la dosarul căreia se solicită accesul
– Numele şi prenumele persoanei la dosarul căreia se solicită accesul.
– Eventuale schimbări anterioare ale numelui.
– Data şi locul naşterii.
– Numele şi prenumele părinţilor.
La cerere se anexează următoarele documente, în copie simplă:
– Pentru accesul la propriul dosar:
– actul de identitate (buletin de identitate, carte de identitate, paşaport).
– documentul care atestă cetăţenia (certificat de naştere sau alt act),
pentru cetăţenii străini care după 1945 au avut cetăţenie română.
– procură specială şi autentificată la notariat, dacă petiţionarul
acţionează prin mandatar.
Pentru acces la dosarul altei persoane:
– act de identitate al solicitantului.
– certificat de deces al persoanei la dosarul căreia se solicită accesul.
– acte doveditoare ale rudeniei sau statutului de soţ supravieţuitor ori
ale calităţii de moştenitor testamentar (certificate de naştere, certificate de căsătorie, testament, certificate de deces, acte de identitate, alte acte).
– procură specială şi autentificată la notariat, dacă petiţionarul îndreptăţit acţionează prin mandatar. Prin cerere se poate solicita:
– Studierea dosarelor sau a oricăror materiale întocmite de organele de securitate în perioada 06.03.1945 – 22.12.1989;
– Eliberarea unor copii certificate de pe înscrisuri aflate în aceste dosare sau în alte materiale, pe suport de hârtie sau electronic;
– Stabilirea identităţi agenţilor de securitate şi a colaboratorilor care au contribuit cu informaţii la completarea respectivului dosar;
– Verificarea calităţii de lucrător al Securităţii pentru ofiţerii sau subofiţerii care au contribuit la instrumentarea dosarului.