Direcţia Politiei Rutiere din Inspectoratul General al Politiei Romane are următoarele atribuţii generale:
monitorizeaza activitatea desfăsurata de serviciile de politie rutiera judetene si Brigada de politie rutiera din cadrul Directiei Generale de Politie a Municipiului Bucuresti, in domeniul supravegherii, indrumarii şi controlului traficului, al cercetarii si solutionarii accidentelor de circulatie cu autori cunoscuti si necunoscuti si al prevenirii si combaterii incalcarii normelor rutiere;
elaborează legislaţia naţională privind circulaţia pe drumurile publice, urmărind armonizarea acesteia cu normele de drept specifice ale Uniunii Europene şi convenţiile ori acordurile internaţionale în domeniu la care România este parte. Întocmeşte norme şi reglementări cu caracter intern care asigură implementarea legislaţiei rutiere în vigoare;
analizează evoluţia situaţiei operative în domeniu şi elaborează programe ori planuri de măsuri pentru eficientizarea activităţii formaţiunilor teritoriale şi atingerea indicatorilor de performanţă stabiliţi prin documentele de planificare strategică a muncii de la nivelul Poliţiei Române;
participă la cercetarea accidentelor de circulaţie soldate cu decesul mai multor persoane ori cu alte implicaţii deosebite;
execută sau, după caz, coordonează măsurile întreprinse de formaţiunile teritoriale pentru asigurarea deplasării pe drumurile publice, în condiţii de deplina siguranţă, a delegaţiilor oficiale române şi străine, precum şi a unor transporturi de importanţă deosebită, cooperând cu celelalte instituţii abilitate din cadrul sistemului naţional de apărare;
organizează şi coordonează, în colaborare cu Autoritatea Rutiera Română (ARR), controlul în trafic asupra legalităţii transporturilor comerciale de mărfuri şi persoane;
organizează şi coordonează, în cooperare cu Registrul Auto Roman (RAR) controlul în trafic al stării tehnice a vehiculelor, pentru prevenirea accidentelor cauzate de circulaţia cu defecţiuni tehnice;
organizează şi verifică, împreună cu Compania Naţionala de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), pe baza programelor comune de acţiune sezoniere, sistematizarea reţelei drumurilor naţionale în scopul menţinerii viabilităţii acesteia şi a îmbunătăţirii semnalizării rutiere;
avizează, împreună cu Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) lucrările de construcţii şi amenajări rutiere în zona drumurilor de interes republican, coordonând activităţile similare desfăşurate de formaţiunile teritoriale, pentru lucrările în plan local;
colaborează cu Direcţia Regim Permise Conducere şi Înmatriculări Vehicule din M.I.R.A. în domeniul perfecţionării cadrului legislativ specific;
monitorizează activitatea de implementare a abaterilor la regimul circulaţiei în sistemul automat de evidenţă precum şi restituirea permiselor de conducere şi a certificatelor de înmatriculare reţinute;
asigură informarea rutieră a participanţilor la trafic prin mass-media centrală şi Internet;
reprezintă Ministerului Administraţiei şi Internelor în cadrul Consiliului Interministerial pentru Siguranţă Rutieră şi coordonează activitatea Comisiei pentru supravegherea circulaţiei rutiere. Participă la elaborarea strategiilor naţionale în domeniul siguranţei rutiere şi colaborează cu instituţiile guvernamentale ori organismele neguvernamentale cu atribuţii ori preocupări în domeniul rutier, în organizarea şi desfăşurarea de campanii educaţional-preventive în rândul participanţilor la trafic;
reprezintă poliţia rutieră naţională din România în cadrul Organizaţiei Europene a Poliţiilor Rutiere (TISPOL), organism monitorizat de Comisia Europeană, Directoratul General pentru Transporturi şi Energie (DGVII) şi asigură transpunerea în practică a hotărârilor adoptate pentru prevenirea şi combaterea infracţionalităţii rutiere pan-europene;
reprezintă Ministerului Administraţiei şi Internelor şi în activităţile de colaborare cu structuri similare ale altor state, în cadrul Grupului de Lucru pentru Siguranţa Circulaţiei de pe lângă CEE-ONU, precum şi în relaţiile cu poliţii rutiere ori instituţii guvernamentale sau neguvernamentale cu preocupări în domeniu din alte state, în limita mandatului aprobat de conducerea M.I.R.A;
implementează programe cu finanţare externă sau internă care vizează creşterea capacităţii de acţiune a poliţiei rutiere naţionale.