Externalizarea responsabilitatii de mediu este o procedura legala si comoda, utilitatea ei fiind data de factori obiectivi.
Complexitatea legislatiei de mediu pune deseori piedici în identificarea responsabilitatilor pe care le impune activitatea desfasurata. De aceea, este recomandat sa apelati la o persoana care cunoaste acest domeniu si poate interpreta în mod corect legislatia, oferindu-va raspunsuri clare.
Orice activitate economica are un impact asupra mediului înconjurator, iar rolul consultantului de mediu este acela de a va ajuta sa diminuati cât mai mult acest impact, cu respectarea legislatiei în vigoare.
Contextul externalizarii responsabilitatii de mediu
Conform Legii 211/2011 privind Regimul deseurilor, art. 22, aln(3): “Persoanele juridice, care detin autorizatie/autorizatie integrata de mediu au obligatia sa desemneze o persoana, din rândul angajatilor proprii. Aceasta persoana trebuie sa urmareasca si sa asigure îndeplinirea obligatiilor prevazute de prezenta lege sau sa delege aceasta obligatie unei terte persoane.” Astfel, fiecare companie va avea un departament de mediu care trebuie sa îndeplineasca urmatoarele roluri:
Evaluarea impactului produs de companie asupra mediului înconjurator;
Monitorizarea factorilor de mediu;
Întocmirea documentatiei pentru obtinerea actelor de reglementare;
Realizarea evidentelor specifice activitatii desfasurate(substante periculoase, ulei uzat, anvelope, etc.) si transmiterea acestora catre institutiile abilitate;
Realizarea si implementarea planurilor pentru reducerea deseurilor generate;
Participarea în cadrul controalelor efectuate de catre autoritatile competente în domeniu(Agentia pentru Protectia Mediului, Garda de Mediu, Politia Locala, Administratia Fondului pentru Mediu);
Respectarea prevederilor din actele de reglementare detinute.
De ce externalizare a responsabilitatii de mediu?
Dezavantajele internalizarii responsabilitatilor de mediu sunt într-un numar mai mare decât avantajele acestui lucru. Persoana responsabila trebuie sa detina o diploma de absolvire a cursului de responsabil de mediu. Acest lucru implica un cost suplimentar din partea dumneavoastra. Totodata, de cele mai multe ori persoana desemnata sa se ocupe de problemele de mediu, se ocupa si de alte lucruri. Din aceasta cauza, nu are suficient timp pentru a se pune la curent cu toate noutatile legislative din domeniu. Ca rezultat, compania va fi expusa riscurilor.
Desigur, constituie un avantaj faptul ca angajatul intern cunoaste foarte bine activitatea companiei. Cu toate acestea nu poate avea o viziune de ansamblu asupra tuturor aspectelor de mediu.
Solutia perfecta
Cea mai buna solutie pentru compania dumneavoastra este o firma de consultanta pe probleme de mediu. Astfel, veti avea un responsabil de mediu care va va ajuta sa respectati toate masurile ce se impun prin legislatia de mediu. În plus, veti fi la curent cu toate noutatile legislative din domeniu si veti reduce semnificativ costurile.
Costul cu un angajat intern este mult mai mare comparativ cu un cost lunar catre o firma de consultanta.
Avantaje
Prin externalizarea responsabilitatilor de mediu, aveti garantia ca toate obligatiile referitoare la protectia mediului sunt îndeplinite corect. Aceste masuri, luate în timp util, va protejeaza afacerea prin evitarea amenzilor considerabile. În plus, puteti redirectiona o parte a resurselor umane ale companiei catre alte activitati de interes imediat.