Ghidul Serviciilor
Ministerul Educatiei
inapoi la firma 6753 vizite
Poza Educatie fizica si sport
Foto

NOTĂ DE PREZENTARE

 

Actuala programă şcolară a fost elaborată din perspectiva trecerii de la modelul de proiectarecurriculară centrat pe obiective – elaborat şi implementat în sistemul românesc de învăţământ la mijloculanilor 90 – la modelul centrat pe competenţe. Adoptarea noului model de proiectare curriculară estedeterminată, pe de o parte, de nevoia de a realiza actualizarea formatului şi unitate concepţiei programelorşcolare la nivelul ciclurilor de învăţământ primar, gimnazial şi liceal. Pe de altă parte, acest demers asigurăacordarea la dezvoltările curriculare actuale, centrate pe rezultate explicite şi evaluabile ale învăţării.În acest sens, Recomandarea Parlamentului european şi a Consiliului uniunii Europene privindcompetenţele – cheie din perspectiva învăţării pe parcursul întregii vieţi (2006/962/EC) conturează, pentruabsolvenţii învăţământului obligatoriu, un ”profil de formare european”, structurat pe opt domenii decompetenţă cheie: Comunicare în limba maternă, Comunicare în limbi străine, Competenţe în matematicăşi competenţe de bază în ştiinţe şi tehnologie, Competenţă digitală, Competenţe sociale şi civice, Spirit deiniţiativă şi antreprenoriat, A învăţa să înveţi, Sensibilizare şi exprimare culturală. Competenţele suntdefinite ca ansambluri de cunoştinţe, deprinderi şi atitudini care urmează să fie formate până la fineleşcolarităţii obligatorii, de care are nevoie fiecare individ pentru împlinirea şi dezvoltarea personală, pentrucetăţenia activă, pentru incluziune socială şi pentru angajare pe piaţa muncii. Structurarea acestorcompetenţe –cheie se realizează la intersecţia mai multor paradigme educaţionale şi vizează atât uneledomenii ”academice”, precum şi aspecte inter- şi transdisciplinare, metacognitive, realizabile prin efortulmai multor arii curriculare.Pornind de la ideea că un demers de proiectare curriculare trebuie să acorde conceptului decompetenţă semnificaţia unui ”organizator” în relaţie cu care sunt stabilite finalităţile învăţării, suntselectate conţinuturile specifice şi sunt organizate strategiile de predare-învăţare-evaluare. Actualaprogramă şcolară a urmărit valorizarea cadrului european al competenţelor cheie la următoarele niveluri:formularea competenţelor generale şi selectarea seturilor de valori şi atitudini; organizarea elementelor deconţinut şi corelarea acestora cu competenţele specifice; elaborarea sugestiilor metodologice.Programa şcolară pentru disciplina educaţie fizică vizează cu prioritate valorizarea competenţelorcheie care se adresează direct domeniului specific de cunoaştere academică (Comunicare în limba maternă,Competenţă digitală, Competenţe sociale şi civice, Spirit de iniţiativă şi antreprenoriat, A învăţa să înveţi,Sensibilizare şi exprimare culturală), precum şi asigurare a transferabilităţii tuturor celorlalte competenţecheie, prin deschiderea către abordări inter- şi transdisciplinare în interiorul ariei curriculare educaţiefizică şi sport şi cu celelalte discipline de studiu.Disciplina Educaţie fizică, la clasele V-VIII este prevăzută, conform planului de învăţământ, înaria curriculară Educaţie fizică şi sport şi are menirea să-şi aducă contribuţia specifică la realizareadezvoltării complexe a personalităţii autonome şi creative a elevilor – finalitate prevăzută în Legeaînvăţământului.Programele şcolare au următoarea structură:- nota de prezentare- competenţele generale- valori şi atitudini- competenţe specifice şi conţinuturi, pentru fiecare clasă- sugestii metodologice- normativ de dotare minimală/ unitate de învăţământÎn afara orelor prevăzute pe săptămână, pentru educaţie fizică, în trunchiul comun, existăposibilitatea alocării a inca unei ore destinate extinderii/aprofundarii conţinuturilor din prezenta programăsau predarii unei discipline sportive opţionale   În spiritul aspectelor mai sus menţionate şi pentru a putea asigura un proces didactic modern, bazatpe o ofertă educaţională optimă, cât şi pe instruirea diferenţiată a elevilor, pe baza unor trasee particularede învăţare, individuale sau de grup, este necesar, corespunzător realităţii practice, ca în clasele V-VIII săse asigure dobândirea de către elevi a cunoştinţelor necesare acţionării asupra dezvoltării fizice şi acalităţilor motrice, cât şi iniţierea/ consolidarea în practicarea unor discipline/ probe sportive, astfel:în clasa a V-a:- trei probe atletice, de preferat din grupe diferite- elemente acrobatice statice şi dinamice din gimnastica acrobatică, prevăzute în programă- săritura la aparatul de gimnastică- un joc sportiv.în clasa a VI-a:- trei probe atletice, cele predate în clasa a V-a- elemente acrobatice statice şi dinamice din gimnastica acrobatică, prevăzute în programă- săritura la aparatul de gimnastică, prevăzută în programa școlară- două jocuri sportive, dintre care unul este cel predat în clasa a V-a.în clasa a VII-a:- două-trei probe atletice, dintre cele predate în clasa a VI-a- elemente acrobatice statice şi dinamice din gimnastica acrobatică, prevăzute în programă- săriturile la aparatele de gimnastică, prevăzute în programa școlară- un joc sportiv (cel în care elevii au fost iniţiaţi în clasa a VI-a)în clasa a VIII-a:- una-două probe atletice, la alegere dintre cele predate în anii anteriori- elemente acrobatice statice şi dinamice din gimnastica acrobatică- una dintre săriturile la aparatele de gimnastică, la alegere- un joc sportiv, opţional, dintre cele predate în anii anteriori.Disciplinele sportive alternative sunt predate, cu aprobarea directorului unităţii de învăţământ, peperioade precizate, numai în situaţii speciale determinate de factorii de mediu şi de baza tehnico-materială,cu condiţia existenţei materialelor didactice necesare pentru toţi elevii clasei şi abilitarea profesională acadrului didactic în disciplina sportivă respectivă. Conţinuturile şi criteriile de evaluare aferente fiecăreidiscipline sportive alternative se elaborează de către profesorul clasei şi se avizează de către inspectorulşcolar de specialitate.Programa de educaţie fizică, document reglator al procesului de învăţământ, stabileşte şi permitefiecărui cadru didactic formarea la elevi a competenţelor specifice, utilizând, ca mijloace, categoriile deconţinuturi pe care le consideră eficiente, corespunzător particularităţilor clasei şi condiţiilor concrete deactivitate.Ea are un caracter concentric, în sensul reluării conţinuturilor pentru consolidarea deprinderilor şipentru a favoriza fenomenul de transfer în învăţarea noilor deprinderi şi dezvoltarea capacităţilor fizice şipsihice.Ca urmare, conţinuturile predate într-un an de studiu vor fi reluate în anul de studiu ulterior, caelemente de bază în predarea noilor conţinuturi.Conţinuturile marcate cu asterisc (*) se predau în cadrul orelor de extindere. În abordareadiferenţiată a instruirii, în cadrul orelor din trunchiul comun, profesorul poate utiliza aceste conţinuturi încazul elevilor cu nivel de pregătire superior.Conţinuturile marcate cu dublu asterisc (**) se constituie într-o alternativă oferită elevilornevăzători cu cecitate totală sau foarte slab văzători.Forma actuală a programei şcolare pentru disciplina educaţie fizică reprezintă o etapă tranzitoriecătre un demers viitor de proiectare unitară şi coerentă pe parcursul întregului învăţământ preuniversitar,care va avea la bază definirea profilului de afirmare al absolventului şi elaborarea unui nou cadru dereferinţă unitar al currciculum-ului şcolar românesc.  COMPETENŢE GENERALE1. Utilizarea limbajului de specialitate în relațiile de comunicare2. Valorificarea informaţiilor, metodelor şi mijloacelor specificeeducaţiei fizice şi sportului, în vederea optimizării stării de sănătateşi a dezvoltării fizice armonioase3. Utilizarea cunoțtințelor, metodelor şi mijloacelor specificeeducaţiei fizice şi sportului, în vederea dezvoltării capacităţiimotrice4. Aplicarea sistemului de reguli specifice organizării ți practicăriiactivităților de educaţie fizică şi sport şi adoptarea unuicomportament adecvat în cadrul relaţiilor interpersonale şi de grup5. Valorificarea limbajului corporal pentru exprimarea ți înțelegereaideilor, stărilor afective ți a esteticuluiVALORI ŞI ATITUDINI• Interes pentru îmbogăţirea vocabularului cu terminologia despecialitate• Disponibilitate pentru colaborare în relaţiile cu profesorul şi colegii• Preocupare pentru dezvoltarea capacităţii motrice proprii• Respect faţă de regulile impuse de organizarea ți desfățurareaactivităților de educație fizică ți sport• Opţiune pentru o viaţă sănătoasă şi echilibrată, prin adoptareaunui regim de activitate care să îmbine armonios efortul fizic cu celintelectual, solicitarea cu refacerea, timpul ocupat cu timpul liber• Disponibilitate pentru practicarea independentă a exerciţiilorfizice• Spirit competitiv ți fair-play• Interes constant pentru fenomenul sportiv COMPETENŢE GENERALE1. Utilizarea limbajului de specialitate în relațiile de comunicare2. Valorificarea informaţiilor, metodelor şi mijloacelor specificeeducaţiei fizice şi sportului, în vederea optimizării stării de sănătateşi a dezvoltării fizice armonioase3. Utilizarea cunoțtințelor, metodelor şi mijloacelor specificeeducaţiei fizice şi sportului, în vederea dezvoltării capacităţiimotrice4. Aplicarea sistemului de reguli specifice organizării ți practicăriiactivităților de educaţie fizică şi sport şi adoptarea unuicomportament adecvat în cadrul relaţiilor interpersonale şi de grup5. Valorificarea limbajului corporal pentru exprimarea ți înțelegereaideilor, stărilor afective ți a esteticuluiVALORI ŞI ATITUDINI• Interes pentru îmbogăţirea vocabularului cu terminologia despecialitate• Disponibilitate pentru colaborare în relaţiile cu profesorul şi colegii• Preocupare pentru dezvoltarea capacităţii motrice proprii• Respect faţă de regulile impuse de organizarea ți desfățurareaactivităților de educație fizică ți sport• Opţiune pentru o viaţă sănătoasă şi echilibrată, prin adoptareaunui regim de activitate care să îmbine armonios efortul fizic cu celintelectual, solicitarea cu refacerea, timpul ocupat cu timpul liber• Disponibilitate pentru practicarea independentă a exerciţiilorfizice• Spirit competitiv ți fair-play• Interes constant pentru fenomenul sportiv

 

  

 

 

 

 

Mobil   |   Web   |   Anuntul Telefonic
Copyright © GHIDUL SERVICIILOR 2024
Prin utilizarea serviciilor noastre, iti exprimi acordul cu privire la faptul ca folosim module cookie in vederea analizarii traficului si a furnizarii de publicitate.