Gradinita, in sens generic si in sens consacrat, este “primul pedagog” in itinerariul lung de formare sistematica si continua a fiinte umane. Varsta timpurie aduce cu sine contracte specific intre posibilitatile, premisele de dezvoltare si vulnerabilitatile, dificultatile si blocajele care pot intervene in evolutia copilului. Dezvoltarea copilului contemporan se afla mereu in promiximitatea sau in interiorul unei relatii cauzale circulare de tipul complexitate – vulnerabilitate.
Predarea pentru invatare, promovarea invatarii experientiale si asigurarea unitatii, a coerentei programelor educationale sunt principii esentiale pentru abordarea in spirit curricular a educatiei prescolare in gradinita ALBA CA ZAPADA.
Structurile curriculare care organizeaza exigentele educationale in sisteme functionale ce dau o imagine articulate programului educational sunt:
- Categoriile generale de activitati de invatare prevazute in planul de invatamant aprobate prin OM 5233 din 2008; ele structureaza programul zilei de gradinita focalizandu-l pe 3 tipuri generale de invatare: invatarea dirijata de cadrul didactic (prin activitatile pe domeniile experientiale), invatarea ludica (prin jocuri si activitati alese) si invatarea pentru dezvoltarea personala (prin activitatile de dezvoltare personala).
- Unitatile tematice generale impuse de curricum, care structureaza sintetic universal cunoasterii, accesibil varstei prescolare;
- Finalitatile transversal specific domeniilor de dezvoltare la varsta educatiei timpurii, care ofera repere pentru orientarea activitatii didactice spre sustinerea dezvoltararii pe o serie de dimensiuni: limbaj si comunicare, pregatirea pentru invatare, dezvoltarea socio-emotionala, dezvoltare fizica, dezvoltare cognitive;
- Organizarea in spatial grupei a centrelor de activitate care in esenta lor au un caracter integrator reorganizand invatarea in functie de cateva domenii de activitate si de expresie umana fundamental: universal familiei si casnic (centrul “joc de rol”), lectura (centrul “biblioteca”), cunoasterea artistica (centrul “arta”) cunoasterea stiintifica (centrul “stiinte”), universul material (centrul “constructii”).