Step by Step este o metoda alternativa de educatie a copiilor, de la nastere pâna în adolescenta, metoda bazata pe datele stiintifice ale psihologiei dezvoltarii copilului.
Elaborata în Statele Unite în urma cu peste 30 de ani si aplicata în peste 26 de tari, alternativa educationala Step by Step asaza copilul – personalitatea si abilitatile acestuia – în centrul procesului de predare-învatare, educatia fiind individualizata.
Alternativa Step by Step respecta programa Ministerului Educatiei Nationale, dar nu exista teme pentru acasa, copiii nu sunt pusi în situatia de a concura unul cu celalalt pentru a evita efectele psihologice negative, iar evaluarea este continua si tine cont de capacitatea fiecarui copil în parte.
Achizitiile dobândite respecta Curriculumul national. Este cultivata capacitatea de adaptare în societate sau în oricare alt tip de mediu educational ulterior; copiii sunt încurajati sa faca alegeri, sa îsi exprime ideile în mod creativ, sa se ajute reciproc, sa gândeasca liber si sa îsi dezvolte abilitatile de gândire critica.
Astfel, în sistemul Step by Step copilul învata prin descoperire si interactiunea sa cu mediul, iar familia si comunitatea sunt încurajate sa fie parte din acest proces.
În România, alternativa educationala Step by Step a fost pusa în practica la nivel national, în învatamântul prescolar si primar, începând din anul 1994. În prezent, în 39 de judete, doar în institutiile publice de învatamânt exista peste 700 de grupe de prescolari si peste 500 clase de învatamânt primar care beneficiaza de aplicarea metodei Step by Step.