Contabilitatea managerială se organizează de către fiecare entitate în funcţie de specificul activităţii şi necesităţile proprii, având ca obiective principale următoarele: calcularea costurilor; stabilirea rezultatelor şi a rentabilităţii produselor, lucrărilor şi serviciilor executate; întocmirea bugetului de venituri şi cheltuieli pe feluri de activităţi, urmărirea şi controlul executării acestora în scopul cunoaşterii rezultatelor şi furnizării datelor necesare fundamentării deciziilor privind gestiunea unităţii patrimoniale şi altele.
Conceptul de contabilitate managerial? s-a conturat destul de greu în literatura de specialitate, specialiştii contabili conferindu-i alte atribute cum ar fi: contabilitatea de gestiune respectiv contabilitatea analitic?. Termenul de “contabilitate de gestiune” nu este unul incorect, îns? nu are în vedere finalitatea procesului de raportare a informaţiei contabile, destinaţia acestuia, respectiv actul decizional care serveşte gestiunii entit?ţilor economice. Termenul de “contabilitate analitic?” reflect? termenii abord?rii acestei secţiuni a contabilit?ţii respective detalierea unor structuri ale situaţiilor financiare respectiv active, datorii, capitaluri proprii, venituri, cheltuieli şi rezultate care sunt prelucrate şi analizate din perspectiva contabilit?ţii manageriale1.
Astfel, contabilitatea managerial? poate fi definit? ca fiind un ansamblu de proceduri de identificare, cuantificare, colectare, analiz? şi raportare a informaţiilor contabile cu privire la operaţiunile, activit?ţile, procesele, lucr?rile şi serviciile realizate de entit?ţile economice în vederea fundament?rii deciziilor tactice şi strategice privind atingerea obiectivelor fixate de entitate1.
Dup? unii autori, contabilitatea managerial? “este un concept mai larg implicând cunoştinţe şi pricepere profesional? în pregătirea şi mai ales în prezentarea informaţiilor necesare conducerii pe diferite niveluri ierarhice. Sursa unor astfel de informaţii o reprezint? contabilitatea financiar? şi contabilitatea costurilor de gestiune2.
Obiectivele contabilit?ţii manageriale se pot grupa astfel:
- obiective de evidenţ? analitic? a structurilor contabile care iau naştere în urma operaţiunilor şi activit?ţilor derulate de entit?ţi: active, datorii, capitaluri proprii, venituri, cheltuieli şi rezultate;
- obiective de performanţ? privind calculul unor indicatori parţiali şi integrali privind m?surarea rentabilit?ţii operaţiunilor şi activit?ţilor entit?ţii precum şi a costului acestora:
- determinarea rezultatelor economico-financiare pe funcţii ale entit?ţii,
- determinarea rezultatelor economico-financiare pe activit?ţi ale entit?ţii,
- determinarea rezultatelor economico-financiare pe centre de de responsabilitate (cost, venit, profit, investitii) si evolutia lor in timp,
- determinarea rezultatelor economico-financiare pe produse, lucr?ri şi servicii şi a rentabilit?ţii,
- calculatia costurilor prin calcularea de cheltuieli directe, indirecte, administrative, fixe, variabile,
- calculatia de indicatori: marja comerciala, valoarea ad?ugat?, producţia exerciţiului, excedentul brut de explotare, capacitatea de autofinanţare, rezerva managerial?, fondul de rulment, necesarul de fond de rulment, trezoreria net?;
- obiective de previzionare şi control realizate prin intermediul bugetelor de venituri şi cheltuieli detaliate de la nivelul de entitate la nivel de funcţie, structur? tehnico-organizatoric?, activitate, produs, lucrare sau serviciu realizat.
Serviciile noastre includ atat implementare functiei de contabilitate manageriala cat si atingerea celor 3 tipuri de obietive prin raportare lunara de performanta, analiza si bugetare.
Primul pas il constituie cunoasterea in detaliu a situatiei prezente de fapt atat economico-financiare cat si a organizarii entitatii (structura management, flux informational si decizional) si stabilirea setului de rapoarte ?i a modului de raportare adaptat pe activitatea clientului si a preferintei sau necesitatilor informationale ale conducerii.
Al doilea pas este analiza bazelor de date cu informatii istorice, pentru a stabili detaliile relevante ce pot fi folosite pentru a putea fi configurat sistemul de culegere de date.
Ultimul pas este implementarea acestui sistem si apoi mentinerea serviciului de raportare cu date curente la o acuratete cat mai ridicata, diminuand in mod permanent riscuri de denaturare a datelor financiare.
Ca si lista de servicii oferite pe parcursul acestui proces laborios, enumeram:
- Asistentă în vederea selecţiei şi implementării unui soft de contabilitate;
- Analiza fluxului informaţional comercial si contabil;
- Analiza sistemului de control financiar-contabil;
- Consultanţă în reorganizarea departamentului contabil;
- Consultanta şi asistentă în implementarea de politici şi proceduri contabile;
- Elaborarea de monografii contabile adecvate si adaptate activităţii;
- Calcularea rezultatelor pe structura centrelor de cost şi a centrelor de profit;
- Analize detaliate tip pivot pe veniturilor ?i cheltuililor, pe centre de cost/profit, grupe de produse, agen?i;
- Analiza pe tipuri de activităţi stabilite dupa functiunile din companiei (meoda ABC);
- Analiza financiară a principalilor indicatori economico-financiari în baza balanţei de verificare;
- Întocmirea bugetului de venituri şi cheltuieli;
- Întocmirea cash-flowului;