Ghidul Serviciilor
Institutul De Cercetare Si Dezvoltare Pentru Apicultura (I.c.d.a.)
inapoi la firma 26000 vizite
Poza GENETICA SI AMELIORAREA ALBINELOR
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Apis mellifera carpatica – un brand de tara?

 

Albina romaneasca (Apis mellifera carpatica) s-a format in conditiile specifice pedo-climatice si de baza melifera din zona carpatica. Climatul continental-temperat de la noi din tara este caracterizat prin precipitatii relativ reduse si neuniforme de la o zona la alta si de la un an la altul precum s variatii relativ mari de temperatura de la un sezon la altul.

Pentru o mai buna intelegere a argumentelor care vin in sprijinul protectiei albinei romanesti am realizat aceasta pagina dedicata albinei locale – Apis mellifera carpatica
Materialul de mai jos, care poate fi descarcat in format pdf, ofera o serie de explicatii de ordin stiintific cu privire la nevoia de protectie si conservare a albinei locale, care sa stea la baza masurilor educative si legislative.

Argumente stiintifice pentru protectia fondului genetic apicol din Romania – A. m. carpatica

Albina romaneasca (Apis mellifera carpatica) s-a format in conditiile specifice pedo-climatice si de baza melifera din zona carpatica. Climatul continental-temperat de la noi din tara este caracterizat prin precipitatii relativ reduse si neuniforme de la o zona la alta si de la un an la altul precum si variatii relativ mari de temperatura de la un sezon la altul.

Din punct de vedere morfometric principalele caracteristici ale albinei romanesti au in vedere:
– lungimea trompei cuprinsa intre 6.02 mm ?i 6,64 mm, lungimea aripei anterioare 9,4-9,6 mm, indicele cubital (clase) 2,12-3,70 si indicele tarsian (procente) 54,97-58,56.

Din punct de vedere comportamental albina romaneasca (carpatina) este o rasa de albine foarte blanda, cu un comportament deosebit de linistit pe faguri. Este caracterizata prin schimbarea linistita a matcii (anecbalie = inlocuire naturala, periodica, a matcii). Este putin predispusa la furtisag si are un instinct moderat de roire. In timpul roirii cladeste cca.30-50 botci si numai in cazuri mai rare peste 100. Capacirea celulelor cu miere este predominant „uscata”, uneori intermediar? (mixta). Prezinta predispozitie accentuata pentru blocarea cuibului cu miere, in cazul culesurilor de mare intensitate, particularitate biologica ce ingreuneaza intretinerea sa in stupi orizontali. Tendinta de propolizare este slaba.

Din punct de vedere productiv A.m. carpatica este o albina productiva, la familiile de albine recordiste in conditii exceptionale de cules productia de miere medie multianuala putand atinge 50-60 kg/familie.
Pentru asigurarea unei presiuni de selectie in zonele de influenta si pentru mentinerea in stare curata a materialului biologic ce constituie patrimoniul genetic apicol, Institutul de Cercetare-Dezvoltare pentru Apicultura, prin pepinierele sale de la Bucuresti, Moara Vlasiei-Ilfov, Poieni-Iasi, Cislau-Buzau si Bididia-Tulcea produce anual matci selectionate care se difuzeaza in teritoriu.
Albina romaneasca este bine adaptata conditiilor pedo-climatice in care s-a format, introducerea raselor straine (caucaziene, italiene, etc) dovedindu-se contraproductiva si contribuind la poluarea fondului genetic autohton. Pe termen mediu ?i lung, poluarea albinei autohtone ar avea efecte dezastruoase asupra patrimoniului genetic autohton, fiind recunoscute situatiile unor tari in care albina de origine a disparut prin metisarea cu rase straine.
Apis mellifera carpatica a fost medaliata de trei ori la congresele internationale ale Apimondia pentru caracteristicile valoroase de comportament si productivitate.

Pentru mai multe informatii privind argumentele stiintifice si cultural-istorice care stau la baza protectiei fondului genetic autohton vizitati subpaginile A.m. carpatica.

Mobil   |   Web   |   Anuntul Telefonic
Copyright © GHIDUL SERVICIILOR 2024
Prin utilizarea serviciilor noastre, iti exprimi acordul cu privire la faptul ca folosim module cookie in vederea analizarii traficului si a furnizarii de publicitate.