Evaluarea psihologica a copilului si adolescentului este un procedeu complex, care implica atat parintii, cat si alti adulti (bunici, educatori, invatatori etc.) prezenti in mod constant in viata acestuia, acest tip de evaluare necesita cunostinte si inclinatii speciale, sunt necesare teste, tehnici si instrumente specifice.
Evaluarea psihologica a copilului indica informatii pretioase cu privire la dezvoltarea sa pe mai multe planuri, in raport cu standardele generale caracteristice varstei cronologice. In cazul copiilor si adolescentilor evaluarea psihologica este extrem de utila in diagnosticul intarzierilor in dezvoltarea psihomotorie, tulburarilor de limbaj si comunicare, de functionare cognitiva, tulburarii de hiperactivitate/inatentie (ADHD), tulburari de comportament si tulburarilor de spectru autist.
Orice demers terapeutic, trebuie inceput cu o evaluare psihologica pentru a cunoaste date importante despre copil, a stabili un diagnostic si construi un plan de interventie particular nevoilor acestuia.
Evaluarea psihologica urmareste:
-aria neuropsihologica
-aria limbajului
-aria personalitatii
-aria dinamicii familiale
-aria starii psihoemotionale
-aria abilitatilor sociale
-aria coeficientului de inteligenta
-aria capacitatilor cognitive si neurocognitive
-aria dezvoltarii la nivel motric si psihomotric
-aria stilului de invatare si a motivatiei scolare
Evaluarea psihologica consta, de regula, in 5 sedinte.
Prima sedinta implica discutia specialistului doar cu parintii (anamneza), unde se comunica scopul evaluarii, ingrijorarile, interesele, asteptarile, curiozitatile acestora si a se culege informatii importante cu privire la istoricul copilului si al familiei.
Urmatoarele doua sedinte se petrec intre specialist si copil (au loc jocuri, povestiri, teste), urmatoarea sedinta se petrece intre specialist-copil-parinti, pentru a se observa dinamica familiala.
Ultima sedinta are loc intre specialist si parinti, se discuta rezultatele evaluarii si urmatorii pasi de urmat.
*Numarul sedintelor de evaluare poate varia in functie de caz si de scopul evaluarii.