Testarea si evaluarea copilului au drept scop cunoasterea si întelegerea acestuia. Rezultatele evaluarii vor sta la baza planificarii activitatilor educative sau terapeutice menite sa ajute copilul sa se dezvolte corect si armonios.
Orice demers terapeutic se concretizeaza în urma unei pre-evaluari si evaluari complexe pe toate palierele de dezvoltare: cognitiv, socializare, limbaj, autoservire si psihomotor.
Evaluarea psihologica a copilului trebuie sa se bazeze atât pe observatiile parintelui cât si pe cele ale specialistului. În forma generala de evaluare a capacitatilor copilului se folosesc scale de dezvoltare care urmaresc evolutia copilului si progresele deja înregistrate pe ariile: cognitie, motor, limbaj, autoservire si nu în ultimul rând aria socio-afectiva. Astfel obtinem anumiti indicatori cu ajutorul carora se va stabili care este stadiul de dezvoltare a copilului comparativ cu parametrii medii de dezvoltare. Astfel, vorbim de evaluare ca acel punct de referinta de unde se porneste pentru a stabili obiectivele viitoare de realizat în cadrul unui program terapeutic de recuperare.
Atunci când va gânditi sa faceti o testare si evaluare a copilului, este bine sa stiti ca presupune de regula 2-3 sedinte.
Etapele unei testari si evaluari se desfasoara astfel:
Prima întâlnire este, de regula, o întrevedere între parinti si specialist (în absenta copilului), în care se realizeaza anamneza – se discuta istoricul copilului si al familiei în context social.
A doua întâlnire consta în evaluarea si testarea propriu-zisa a copilului. În functie de amploarea evaluarii, se va realiza si cea de-a treia întâlnire, tot cu copilul.
A treia întâlnire reprezinta o mini sedinta de consiliere cu parintii, în care se vor discuta rezultatele evaluarii, prognosticurile si se vor dezbate obiectivele globale si operationale, pe care specialistul si le-a propus în urma rezultatelor evaluarii, modalitatile de dezvoltare a ariilor problematice, si de valorificare a resurselor. Tot în aceasta întâlnire, parintii vor primi raportul de evaluare complexa, semnat si parafat de specialist.
În cadrul cabinetului Logokids exista mai multe tipuri de evaluare (psihologica, logopedica, psihomotrica, a sanatatii mentale si emotionale, psihologica în vederea încadrarii în grad de handicap) si mai multe tipuri de testare (IQ limbaj, IQ mental, IQ psihomotor, IQ emotional), astfel încât puteti opta pentru evaluarea care va poate oferii informatiile de care aveti nevoie.
IQ-ul masoara inteligenta. IQ-ul pleaca de la premisa ca exista diferente între oamenii dintr-o anumita populatie, diferenta exprimata printr-un scor, care arata cât de inteligenta este o persoana în raport cu alta.
Demersul evaluativ nu se rezuma la o activitate constatativa, ci investigheaza potentialul de dezvoltare si învatare, sugerând programe ameliorativ-formative pe anumite paliere de dezvoltare.
Probele de evaluare nu au ca obiectiv evidentierea deficientelor, ci determinarea abilitatilor si a disponibilitatilor imediate pentru dezvoltare.
Evaluarea stabileste elementele pozitive din dezvoltarea copilului (punctele tari) care vor constitui punctul de plecare în activitatea de recuperare. Cerintele probelor de evaluare devenind practic obiective operationale în proiectarea activitatii recuperativ-terapeutice.
Evaluarea si diagnosticarea tulburarilor de limbaj urmaresc urmatoarele aspecte: