Înca din primele secunde de viata, copilul începe sa se dezvolte. El asteapta sa fie stimulat, asteapta sa cunoasca, sa capete noi si noi experiente, educatorul având rol de ghid în alegerea lor.
Metoda Montessori încurajeaza dezvoltarea naturala a fiecarei persoane.
Explorarea naturalaCopilul exploreaza în mod natural lumea înconjuratoare si se joaca într-un mod inteligent, fiind liber sa actioneze în concordanta cu tendintele lui native.
Activitatile sunt concepute cu scopul de a maximiza independenta copilului, acestea fiind identificate si alese de copil si nu sugerate de educator.
Disciplina MontessoriStructura ordonata a mediului Montessori reprezinta principalul ghid al copilului spre cunoastere si descoperire, educatorul Montessori având un rol de ajutor, de sprijin în dezvoltarea acestuia.
Copilul învata sa se auto-evalueze ceea ce îl duce pe drumul auto-dezvoltarii.
Jocurile logiceMaterialele folosite în activitatile Montessori ofera rezultate vizibile si stimuleaza dezvoltarea fireasca a copiilor. Copiii învata jucându-se si se joaca învatând.
Materialele Montessori reprezinta sinteza perfecta între materialele didactice si jocurile de dezvoltare.
Educatorul MontessoriEducatia Montessori începe prin întelegerea rolului adultului, care ofera sprijin sau ajutor în eliberarea puterilor interioare existente, de dezvoltare ale copilului.
Abordarea Montessori s-a dezvoltat datorita absentei unor idei preconcepute despre cum se poate dezvolta cel mai bine copilul în calatoria sa catre maturitate.
Mediul pregatitEducatia Montessori cauta sa furnizeze copilului mediul ideal adecvat fiecarei perioade de dezvoltare. Acest mediu pregatit al experientei Montessori asigura o fundatie sigura si permanenta pe care se bazeaza educatia. Mediul este conceput ca un pod între acasa si lumea larga.
La Montessori Kindergarten Orizonturi Libere sunt educatoare cu pregatire Montessori Internationala (AMI) - Europa si SUA.
MaterialeleToate materialele din mediul Montessori sunt materiale originale Nienhuis, Olanda. Ele sunt concepute în asa fel încât sa ajute la maximizarea independentei copilului: toate sunt de dimensiuni potrivite copilului. Activitatile si materialele sunt prevazute într-un mod ordonat, la care se poate ajunge usor, fiind accesibile copiilor pe rafturi deschise, aflate la nivelul acestora.
Grupele mixteUn mediu cu vârste mixte este o trasatura importanta în educatia Montessori. Deoarece copiii au nevoi diferite în etapele lor de dezvoltare, clasele sunt mixte pe serii de vârste, adica exista grupele de vârste: 0-3, 3-6, 6-9, 9-12, 12-15 sau 15-18 ani.
În familie, la serviciu si în societatea ca un întreg, suntem într-o permanenta interactiune cu oamenii mai tineri sau mai în vârsta decât noi.
Libertatile si disciplinaFiecarui copil i se ofera posibilitatea alegerii activitatilor în vederea dezvoltarii individuale. Interactiunea copilului cu mediul este cea mai productiva când este liber aleasa de acesta si bazata pe interesul sau personal.
Fiecarui copil i se da posibilitatea alegerii activitatilor si libertatea de a-si lua cât timp îi trebuie. În mod paradoxal, aceasta libertate conduce catre disciplina.
Ghidul programelor Montessori pe vârsteScolile Montessori sunt divizate pe grupe mixte de vârste, adica: