Contracte de comodat
Intrebare: Ce este contractul de comodat?
Raspuns: Contractul de comodat este un contract prin care o persoana (fizica sau juridica) ce este proprietarul unui bun, da acel bun in folosinta gratuita altei persoane, pe o perioada determinata. Intrebare: Este necesar ca un contract de comodat sa fie inregistrat la Administratia Financiara?
Raspuns: Contractul de comodat este esentialmente gratuit, deci nu se percepe nici o suma de bani in schimbul cedarii folosintei. In concluzie, contractul de comodat nu trebuie inregistrat la Administratia Financiara.
Intrebare: Cat timp este valabil comodatul?
Raspuns: Comodatul este valabil pana la expirarea termenului stipulat in contract. Acest termen este stabilit de comun acord intre comodant (cel care cedeaza folosinta) si comodatar (cel care preia folosinta) la semnarea contractului. Comodatul NU se prelungeste automat la expirarea termenului, fiind nececara incheierea unui alt contract.
Dezbaterea succesorala (mostenirea)
Intrebare: Care este termenul de acceptare a succesiunii?
Raspuns: Termenul de acceptare a succesiunii este de 6 (sase) luni de la data deschiderii succesiunii (data decesului). Inlauntrul acestui termen, succesibilii isi pot exercita dreptul de optiune succesorala, adica pot accepta (pur si simplu sau sub beneficiu de inventar) sau pot renunta la cota ce li se cuvine din masa succesorala. Dreptul de optiune succesorala este un drept personal si se exercita o singura data, in fata unui notar public, in termenul legal prevazut de lege. Exceptie: daca un succesibil renunta la succesiune in termenul legal, el poate revoca declaratia de renuntare, insa numai in cadrul aceluiasi termen de sase luni si numai daca nu exista un alt succesibil care sa fi acceptat succesiunea.
Intrebare: In cadrul dezbaterii succesorale, este necesar un certificat fiscal in cazul in care in patrimoniul defunctului exista bunuri imobile?
Raspuns: Pentru dezbaterea unei succesiuni, este necesara o cerere (Sesizare) completata, la cerere, de serviciul de stare civila din cadrul primariei localitatii unde a avut defunctul ultimul domiciliu (Atentie! este vorba de localitatea unde a avut ultimul domiciliu, NU unde a decedat). Aceasta cerere (sesizare), care mai este cunoscuta ca ANEXA 1, va fi depusa in original la dosarul succesoral pe care il intocmeste notarul public. Daca in patrimoniul defunctului exista unul sau mai multe bunuri imobile (teren si/sau constructie), ofiterul de stare civila care completeaza aceasta cerere (anexa 1) va solicita mostenitorilor sa mearga la agentia fiscala competenta, unde se va trece valoarea de impozitare a bunul imobil respectiv. Abia apoi ofiterul de stare civila va finaliza Anexa 1, pe care mostenitorii o vor depune la dosarul succesoral.
Intrebare: Un succesibil poate accepta o parte din mostenire, renuntand la cealalta parte?
Raspuns: Acest lucru nu este posibil. Daca succesibilul accepta cota ce i se cuvine din succesiune, inseamna ca accepta impartirea intregului patrimoniu al defunctului, iar patrimoniul defunctului este compus din TOATE bunurile mobile sau imobile existente la data deschiderii succesiunii (adica la data decesului). De asemenea, daca accepta succesiunea, respectiv cota din succesiune, mostenitorul preia si datoriile defunctului, nu numai bunurile sale. In situatia in care un succesibil renunta la partea care i se cuvine, aceasta parte va fi impartita la ceilalti succesibili care accepta succesiunea. Nu se poate renunta la cota de mostenire conditionat de preluarea acesteia de catre un anumit mostenitor.
Traduceri
Intrebare: Daca am nevoie de o traducere a unui act din sau in limba romana, cui ma adresez?
Raspuns: Va adresati unui traducator autorizat sa efectueze astfel de traduceri care, dupa ce va efectua traducerea solicitata, se va prezenta cu aceasta la sediul Biroului Notarial pentru ca notarul public sa poata legaliza semnatura traducatorului respectiv. Intrebare: De ce acte am nevoie pentru a legaliza semnatura traducatorului pe traducerea efectuata de acesta?
Raspuns: Aveti nevoie de actul original care a fost tradus si de traducerea NEsemnata de traducator, in cel putin doua exemplare. Impreuna cu Dvs se va prezenta in fata notarului public si traducatorul, care va semna in fata acestuia toate exemplarele traducerii. Daca traducatorul a depus anterior la Biroul Notarului Public un specimen de semnatura, prezenta acestuia in fata notarului nu mai este necesara.
Copii legalizate
Intrebare: Ce acte sunt necesare pentru a obtine o copie legalizata? Raspuns: Ca orice act notarial, copia legalizata se obtine pe baza unei cereri facute catre notarul public. Deasemenea, solicitantul trebuie sa prezinte notarului actul original de pe care se va face copia legalizata. Aceasta va consta intr-o fotocopie, care va contine la final incheierea de legalizare semnata de notarul public. Fotocopia se poate efectua la orice copiator si prezentata odata cu originalul in fata notarului public. Deasemenea, fotocopia poate fi efectuata la sediul Biroului Notarial, la cererea partii.
Intrebare: Pot obtine mai multe copii legalizate ale aceluiasi act? Raspuns: Se poate obtine un numar nelimitat de copii legalizate ale aceluiasi act, pe baza de cerere.
Intrebare: Cat timp este valabila copia legalizata?
Raspuns: Copia legalizata nu are termen de valabilitate.
Intrebare: Care sunt actele ale caror copii NU se pot legaliza? Raspuns: Actele de identitate (buletin / carte / adeverinta de identitate, permis de conducere, pasaport), hotararile judecatoresti si alte acte ce reprezinta la randul lor copii legalizate.
Intrebare: Daca am o hotarare judecatoreasca si am nevoie de o copie legalizata, de unde pot obtine aceasta copie?
Raspuns: Copiile legalizate ale hotararilor judecatoresti se pot obtine de la grefa instantei care a emis acea hotarare.
Intrebare: Daca am pierdut un act original, de unde pot obtine o copie a acelui act?
Raspuns: Daca este vorba de un act notarial, va veti adresa cu o cerere la notarul public care a incheiat actul respectiv si veti obtine o copie legalizata din arhiva biroului notarial. Daca este vorba de un act eliberat de o alta insitutie, care functioneaza in prezent, va veti adresa cu o cerere catre acea institutie care va va elibera un duplicat (nu o copie legalizata!), iar daca originalul a fost eliberat de o institutie care nu mai exista, va veti adresa cu o cerere catre institutia care a preluat arhiva institutiei desfiintate sau catre Arhivele Statului, care va vor elibera o copie legalizata a actului respectiv.