Ghidul Serviciilor
Oficiul National De Prevenire Si Combatere A Spalarii Banilor
inapoi la firma 21469 vizite
Poza Prezentare Oficiu
Foto

1. ROLUL OFICIULUI NATIONAL DE PREVENIRE SI COMBATERE A SPALARII BANILOR

 

Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor este Unitatea de Informatii Financiare a României (FIU) de tip administrativ, cu rol de lider în elaborarea, coordonarea si implementarea sistemului national de combatere a spalarii banilor si finantarii terorismului. Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor si-a început activitatea inca din anul 1999, functionand ca organ de specialitate cu personalitate juridica în subordinea Guvernului, care, în conformitate cu prevederile art. 19 alin (2) din Legea nr.656/2002 pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor, precum si pentru instituirea unor masuri de prevenire si combatere a finantarii actelor de terorism, cu modificarile si completarile ulterioare, are ca obiect de activitate „[...] prevenirea si combaterea spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism, scop în care primeste, analizeaza, prelucreaza informatii si sesizeaza, în conditiile art.6 alin (1), Parchetul de pe lânga Înalta Curte de Casatie si Justitie”, iar în situatia în care se constata existenta unor operatiuni suspecte de finantare a unor acte de terorism sesizeaza de îndata si Serviciul Român de Informatii.  

 

2. CADRUL LEGAL RELEVANT (a se vedea rubrica "LEGISLATIE")

- Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor, precum si pentru instituirea unor masuri de prevenire si combatere a finantarii actelor de terorism, cu modificarile si completarile ulterioare; - Hotarârea Guvernului nr. 594/2008 privind aprobarea Regulamentului de aplicare a prevederilor Legii nr. 656/2002 pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor, precum si pentru instituirea unor masuri de prevenire si combatere a finantarii actelor de terorism; - Hotarârea Guvernului nr. 1.599/2008 pentru aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor.  

 

3. MANAGEMENTUL SI PERSONALUL ANGAJAT AL INSTITUTIEI

Oficiul este condus de un presedinte, numit de Guvern din rândul membrilor Plenului Oficiului, care are calitatea de ordonator principal de credite. Plenul Oficiului este structura deliberativa si de decizie, format din câte un reprezentant al Ministerului Economiei si Finantelor, Ministerului Justitiei si Libertatilor Cetatenesti, Ministerului Administratiei si Internelor, Parchetului de pe lânga Înalta Curte de Casatie si Justitie, Bancii Nationale a României, Curtii de Conturi si Asociatiei Române a Bancilor si este numit în functie pe o perioada de 5 ani, prin hotarâre a Guvernului, la propunerea institutiilor reprezentate. Activitatea deliberativa si de decizie a Plenului se refera la lucrarile de specialitate analizate. Personalul angajat al Oficiului cuprinde personal de specialitate format din analisti financiari, personal auxiliar de specialitate format din asistenti analisti, precum si personal contractual care ocupa functii specifice sectorului bugetar, format din soferi si muncitori necalificati. În vederea îndeplinirii atributiilor sale, Oficiul are constituit un aparat propriu, a carui organigrama a fost recent modificata prin Hotarârea Guvernului nr. 1599/2008 privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor.

 

4. FUNCTII PRINCIPALE

Functiile de baza ale Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor, în conformitate cu prevederile legale în materie, respectiv Legea nr. 656/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, si H.G. nr. 1599/2008, sunt urmatoarele: - Colectarea, procesarea si analiza informatiilor financiare. În conditiile în care, din analiza datelor si informatiilor prelucrate la nivelul institutiei, rezulta indicii temeinice cu privire la spalarea banilor, Oficiul sesizeaza de îndata Parchetul de pe lânga Înalta Curte de Casatie si Justitie, iar în situatia în care se constata finantarea unor acte de terorism, institutia noastra sesizeaza de îndata si Serviciul Român de Informatii cu privire la operatiunile suspecte de finantare a actelor de terorism, în conformitate cu prevederile legii speciale, fiind astfel conturata functia de diseminare a informatiilor catre autoritatile competente;- Supravegherea, verificarea si controlul entitatilor raportoare care nu sunt supravegheate de o alta autoritate de supraveghere prudentiala, a carei implementare consta în totalitatea activitatilor de evaluare si monitorizare sistematica a indicatorilor de risc de spalare de bani realizate la sediul Oficiului - off-site si la sediul entitatilor raportoare - on site;- Functia Oficiului de factor responsabil în procesul de implementare a regimului sanctiunilor internationale, urmare intrarii în vigoare a Legii nr. 217/2009 pentru aprobarea O.U.G. nr.202/2008 privind punerea în aplicare a regimului sanctiunilor internationale, luând în considerare calitatea sa de supraveghetor pentru acele entitati raportoare care nu au o autoritate de supraveghere prudentiala, conform legii speciale;- Prevenirea si combaterea finantarii actelor de terorism. Oficiul, prin atributiile conferite de legislatia în materie, are un rol important în prevenirea si combaterea finantarii actelor de terorism, fapt ce a determinat ca institutia sa fie parte componenta a Sistemului National de Prevenire si Combatere a Terorismului (S.N.P.C.T.), participând activ, potrivit competentelor sale, atât la activitatea de stopare a unor eventuale fluxuri de finantare a gruparilor teroriste, cat si la analizarea si evaluarea riscurilor la care se expun entitatile raportoare. - Primirea, procesarea si analiza cererilor de informatii. În scopul efectuarii unor analize complexe, cât mai ample care implica tranzactii financiare cu elemente de extraneitate, FIU România activeaza pe plan international, punând accentul pe intensificarea schimbului de informatii cu institutiile straine care au functii asemanatoare, în scopul prevenirii si combaterii spalarii banilor sau a finantarii actelor de terorism, în conformitate cu prevederile legale.- Cooperarea Oficiului cu autoritatile competente nationale si internationale, în vederea îndeplinirii cu operativitate a activitatii sale specifice. - Managementul resurselor umane, financiare si contabile si realizarea activitatii de audit public intern.In conformitate cu prevederile legale, Oficiul primeste de la entitatile raportoare trei tipuri de rapoarte:- Raportul de tranzactii suspecte, - Raportul privind operatiunile cu sume în numerar, în lei sau în valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul în lei a 15.000 euro,- Raportul pentru transferurile externe în si din conturi pentru sume a caror limita minima este echivalentul în lei a 15.000 euro.Decizia nr.674/29.05.2008 stabileste forma si continutul celor trei tipuri de raportoare sus-mentionate. Pe plan international, Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor a devenit membru al Grupului Egmont inca din luna mai 2000.Grupul Egmont este o organizatie internationala a Unitatilor de Informatii Financiare, creata in anul 1995, care asigura cadrul de eficientizare a cooperarii privind schimbul de informatii, instruire, schimb de experienta si de know-how in domeniul prevenirii si combaterii spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism. In prezent, Grupul Egmont are 116 membri.In conformitate cu Cele mai bune practici, Unitatile de Informatii Financiare furnizeaza informatii financiare, pe principiul reciprocitatii, in baza unui Memorandum de Intelegere (MOU) standard, ce este negociat si încheiat intre membrii Egmont.De asemenea, pe linia schimbului de informatii, mentionam ca la nivelul UE a fost creata platforma europeana FIU.NET prin intermediul careia se concretizeaza cooperarea între Unitatile de Informatii Financiare din Statele Membre in domeniul prevenirii si combaterii spalarii banilor si finantarii terorismului. Din punct de vedere tehnic, FIU.NET este un sistem securizat format dintr-o retea de computere descentralizate, desemnata pentru conectarea Unitatilor de Informatii Financiare din Uniunea Europeana folosind tehnologia moderna în realizarea schimbului de informatii financiare.Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor a devenit membru al Retelei FIU.NET în anul 2004, urmare Proiectului PHARE Regional 2003-2005, derulat si implementat de Biroul FIU.NET, aflat în cadrul Ministerului de Justitie din Olanda.In prezent, în cadrul Proiectului Directiei Generale Justitie, Libertate, Securitate a Comisiei Europene – Actiunea „Dezvoltarea FIU.NET” nr. JLS/2007/ISEC/591 (2007-2009), Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor are calitatea de Partener în organismul de conducere al acestui proiect

Mobil   |   Web   |   Anuntul Telefonic
Copyright © GHIDUL SERVICIILOR 2024
Prin utilizarea serviciilor noastre, iti exprimi acordul cu privire la faptul ca folosim module cookie in vederea analizarii traficului si a furnizarii de publicitate.