Ghidul Serviciilor
Opera Nationala Bucuresti
inapoi la firma 5485 vizite
Poza Balet
Foto

In 1924, la trei ani de la institutionalizarea Operei Romane (fosta denumire a Operei Nationale Bucuresti), Anton Romanovski se stabileste in Romania, punand bazele primei companii de balet. De origine poloneza, fostul prim-solist dansase alaturi de Vaslav Nijinsky, Anna Pavlova, Tamara Karsavina si Mathilda Kshesinskaia. Primele spectacole de balet pe care le pune in scena sunt puternic influentate de stilul marelui coregraf Mihail Fokin.

 

In 1929, Vera Carally, absolventa a Scolii Imperiale de Balet din Moscova, fosta prim-solista a Teatrului Balsoi si membra a companiei „Baletele Ruse”, condusa de Serghei Diaghilev, preia conducerea companiei. Ea monteaza in 1932 „Lacul lebedelor” de Piotr Ilici Ceaikovski, dupa coregrafia originala, cu o distributie alcatuita in intregime din dansatori romani. In acelasi an sunt prezentate in premiera mai multe balete romanesti: „La Piata” si „Demoazela Mariuta” de Mihail Jora, „Nunta in Carpati” de Paul Constantinescu.

 

Prima maestra de balet a companiei bucurestene a fost Floria Capsali, a carei activitate incepe din 1938. Ea reorganizeaza trupa de balet, marind-o, promoveaza tinerii interpreti in rolurile principale si formeaza o generatie de asistenti de care se ocupa indeaproape. In lucrari ca “Taina” de Mihai Andricu, “Priculiciul” de Zeno Vancea sau “Carnavalul” de Robert Schumann, ea creeaza un autentic amestec intre folclor si dansul cult.

 

Dupa  cel de-al doilea razboi mondial, sunt invitati maestri de balet si coregrafi rusi: Seda Vasilieva (“Fantana din Baccisarai” de Boris Asafiev), Ivan Kurilor (“Seherazada” de Nicolai Rimski-Korsakov si “Macul rosu” de Reinhold Glier) si Igor Smirnov (“Calaretul de arama” de Reinhold Glier).

 

Incepand din 1953, dupa inaugurarea actualei cladiri a Operei Nationale Bucuresti, repertoriul se imbogateste cu divertismente de balet si miniaturi coregrafice care insumeaza aproximativ 50 de lucrari create in stiluri diferite, de la academic la neoclasic si modern: “Rapsodia romana” de George Enescu, “Preludiu la dupa-amiaza unui faun” de Claude Debussy, “Rapsodia albastra” de George Gershwin, “Seherazada” de Nicolai Rimski Korsakov etc.

 

In 1957, Oleg Danovski reia “Lacul lebedelor”, Tilde Urseanu creeaza “Spargatorul de nuci” de Piotr Ilici Ceaikovski, iar Vasile Marcu pune in scena “Giselle” de Adolphe Charles Adam, “Frumoasa din padurea adormita” de P.I. Ceaikovski si “Romeo si Julieta” de Serghei Prokofiev. Printre coregrafiile originale se numara “Concertul in fa” de George Gershwin si “Simfonia fantastica” de Hector Berlioz in coregrafia lui Oleg Danovski, “Tricornul” de Manuel De Falla si “Seherazada” de N. Rimski-Korsakov in coregrafia lui Vasile Marcu, “Bolero” de Maurice Ravel, “Petruska” de Igor Stravinski, “Mica serenada” de Wolfgang Amadeus Mozart si “Simfonia neterminata” de Franz Schubert in coregrafia Tildei Urseanu. In acelasi timp, repertoriul companiei de balet propune lucrari romanesti ca “Haiducii” de Hilda Jerea, in coregrafia lui Vasile Marcu, “Calin” de Alfred Mendelssohn, in coregrafia Tildei Urseanu, “Print si cersetor” de Laurentiu Profeta, “Nastasia” de Cornel Trailescu, in coregrafia lui Oleg Danovski.

 

Prim-solisti ai companiei, datorita interpretarii lor artistice de exceptie, apreciata nu doar cu ocazia participarii lor la concursurile internationale de balet sau la festivalurile de gen, ci si cu prilejul nenumaratelor turnee pe care le efectueaza o lunga perioada de timp, primesc recunoasterea internationala care ii indreptateste la un loc in galeria marilor stele ale baletului: Irinel Liciu, Gabriel Popescu, Valentina Massini, Sergiu Stefanschi, Magdalena Popa, Ileana Iliescu, Elena Dacian, Gheorghe Cotovelea, Marinel Stefanescu, Petre Ciortea, Ioan Tugearu, Rodica Simion.

 

Incepand din 1965, dupa turneul sustinut la Paris cu spectacolul lui Stere Popescu, “Ciocanul fara stapan” de Pierre Boulez, multi balerini aleg sa-si continue cariera in strainatate, predand ca maestri de balet sau pedagogi: Magdalena Popa, Sergiu Stefanschi (Canada), Marinel Stefanescu, Stefan Banica, George Bodnarciuc (Italia), Pavel Rotaru, Marin Boeru (SUA), Aurora Rotaru (Suedia), Cristina Hamel, Florentina Cristali, Rodica Simion (Germania), Gelu Barbu (Spania), Gigi Caciuleanu, Ruxandra Racovitza (Franta).

 

De-a lungul anilor, personalitati consacrate ale scenei internationale au interpretat spectacole de neuitat pe scena ONB: Vladimir Vasiliev, Ekaterina Maximmova, Mihail Barisnikov, Maina Gielgud, Elisabeth Platel, Jean Guizerix, Willfried Piollet, Margot Fonteyn, Birgit Culberg, Mats Ek, Andrian Fadeev, Anton Bogov, Giuseppe Picone, Alina Cojocaru, Johan Kobborg. De asemenea, publicul fidel reprezentatiilor de balet ale ONB a avut ocazia sa aplaude cu admiratie trupele teatrelor: Teatrul din Kirov, Teatrul Balsoi din Moscova, Royal English Ballet din Londra, Hamburg Ballet, Miami Atlanta Ballet din SUA, Culberg Ballet din Suedia, Opera din Atena, Komische Oper din Berlin, dar si companiile de dans contemporan conduse de Gigi Caciuleanu, Karine Saporta, Joseph Nadj si Nederlands Dans Theatre.

 

Dupa 1990, sub conducerea artistica a lui Ioan Tugearu (1990-1993), a Ilenei Iliescu (1993-2001), a lui Mihai Babuska (2001-2008) si a lui Gheorghe Iancu (2008-2009) repertoriul companiei de balet cuprinde titluri ca: “Romeo si Julieta” de Serghei Prokofiev, “Cocosatul de la Notre Dame” (colaj muzical), “Anna Karenina” de P. I. Ceaikovski, in coregrafia lui Ioan Tugearu, “Frumoasa din padurea adormita” de P. I. Ceaikovski, „Carmina Burana” de Carl Orff, “Spargatorul de nuci” de P. I. Ceaikovski, “Rosu si Negru” de Livia Teodorescu - Ciocanea, in coregrafia Alexei Mezincescu, “Daphnis si Chloe” de Maurice Ravel in coregrafia lui Gelu Barbu, “Baiadera” de Ludwig Minkus, “Corsarul” de Adolphe Charles Adam dupa coregrafia lui Marius Petipa, “Simfonia fantastica” de Hector Berlioz in coregrafia lui Gigi Caciuleanu sau ultimele productii: “Lacul lebedelor” de P. I. Ceaikovski si “Femei” (colaj muzical) in coregrafia lui Gheorghe Iancu.

 

Incepand din mai 2009, Compania de Balet a Operei Nationale Bucuresti este manageriata artistic de fosta prim-balerina, in prezent coregrafa si maestra de balet, prof. dr. Simona Somacescu.

Mobil   |   Web   |   Anuntul Telefonic
Copyright © GHIDUL SERVICIILOR 2024
Prin utilizarea serviciilor noastre, iti exprimi acordul cu privire la faptul ca folosim module cookie in vederea analizarii traficului si a furnizarii de publicitate.