Teatrul Naţional de Operetă „Ion Dacian” are o istorie bogată în reuşite şi împliniri, deşi, nu o dată, instituţia a fost nevoită să renască din propria-i cenuşă, să se reinventeze pentru a face faţă atât provocărilor destinului, cât şi noilor cerinţe ale pieţei culturale.
Astăzi, instituţia îşi dezvoltă şi construieşte activitatea în fiecare zi, manifestând o atenţie deosebită faţă de prietenii săi, vechi sau noi. Printr-o serie de proiecte şi programe dedicate atât publicului cât şi angajaţilor, teatrul a reuşit, în scurt timp, să devină un important centru cultural al Bucureştiului.
De la proiectele dedicate accesibilizării actului artistic (Opereta de lângă tine), la coproducţii şi colaborări internaţionale (Opereta deschisă – „Silvia”, „Văduva veselă”), de la reformularea artistică a spectacolelor de operetă clasică pentru a răspunde orizontului de aşteptare actual la noile producţii de musical („Romeo şi Julieta”), de la tradiţie la inovaţie şi experiment şi la proiecte socio-educaţionale (Studioul de ARTE pentru copii, workshopul „Romeo şi Julieta Junior”, proiecte sociale - „Dăruind vei dobândi”, Adopţii de animale), Teatrul Naţional de Operetă „Ion Dacian” îşi propune, cu fiecare proiect, să formuleze o strategie culturală inedită şi atrăgătoare care să promoveze valoarea, unicitatea şi importanţa artelor spectacolului muzical, atât în România cât şi peste hotare.
Unul dintre cele mai importante proiecte ale Teatrului Naţional de Operetă este şi organizarea Festivalului Internaţional al Artelor Spectacolului Muzical “Viaţa e frumoasă”. Prin acest proiect, Teatrul Naţional de Operetă “Ion Dacian” doreşte să devină un participant activ pe scena culturală românească, identificând probleme şi dezvoltând soluţii pentru a răspunde cerinţelor tehnice, artistice şi de recepţie, cu care opereta şi spectacolul muzical, în general, se confruntă astăzi în România.
Totodată, Teatrul Naţional de Operetă a iniţiat, alături de Teatrul de Operetă din Budapesta, proiectul primei Uniuni a Teatrelor Muzicale Europene. Printre semnatari, alături de Dl. Răzvan Ioan Dincă, Director general al TNO şi Dl. Miklós Gábor Kerényi, Director general al Operetei din Budapesta, s-au aflat Dl. Jurij Shvartskopf, Director general al Teatrului de Stat de Comedie Muzicală din Sankt Petersburg şi Dl. Egon Kulhanek, Director general al Teatrului Karlin din Praga. Uniunea Europeană a Teatrelor Muzicale urmăreşte să contribuie la conservarea, dezvoltarea şi promovarea culturii europene şi a tradiţiei sale, prin intermediul operetei şi musicalului, să se constituie într-o platformă de schimburi de bună practică şi să menţină un înalt nivel profesional pe piaţa spectacolelor muzicale.
În plus, fiind unica instituţie din ţară care are ca obiect de activitate opereta, Teatrul Naţional de Operetă „Ion Dacian” îşi conduce activitatea cu o atenţie deosebită faţă de latura educativă a misiunii pe care o are, faţă de impactul propunerilor sale asupra dezvoltării societăţii şi a sectorului cultural. Astfel, în octombrie 2009 TNO, în parteneriat cu Accademia Teatro alla Scala din Milano, au iniţiat proiectul SCENART – Sprijin pentru competenţe în artele spectacolului, dedicat dezvoltării pieţei muncii şi a resurselor umane în artele spectacolului din România în domeniile artistic, tehnic şi administrativ. SCENART este un proiect co-finanţat din Fondul Social European, prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane „Investeşte în oameni!“ şi constituie primul proiect strategic, pe o perioadă de trei ani, destinat dezvoltării resurselor umane din domeniul artelor spectacolului din România.
Urmărind să devină o instituţie europeană în toate ramurile domeniului său de activitate, din 2010 Teatrul Naţional de Operetă „Ion Dacian” este singura instituţie de spectacole din România care a obţinut certificarea activităţii sale conform normelor de management al calităţii ISO 9001. În perioada următoare, TNO va implementa acest sistem pentru îmbunătăţirea performanţelor şi eficientizarea activităţii sale, iar în curând, pentru a-şi desfăşura activitatea în cele mai bune condiţii, Teatrul Naţional de Operetă va beneficia şi de un nou sediu, desemnat prin H.G. nr.1422 din 17 noiembrie 2005, în actuala Sala Omnia, care urmează să fie amenajată şi dotată la standarde europene.