Observarile Mariei Montessori în ce priveste dezvoltarea si nevoile copiilor în primii ani de viata au fost revolutionare pentru perioada în care ea a trait si ramân remarcabile prin acuratetea lor pâna în ziua de astazi.
Odata cu trecerea timpului, descoperirile stiintifice din domeniul psihologiei dezvoltarii continua sa confirme, sa sustina si sa îmbogateasca principiile educationale postulate de dr. Montessori acum peste 100 de ani.
Ne dorim sa onoram eforturile inovatoare si dorinta de întelegere ale dr. Maria Montessori, continuând si noi pe aceeasi cale.
Programele noastre educationale se ghideaza în mare parte dupa filosofia Mariei Montessori, integrând în acelasi timp cele mai noi descoperiri si conceptualizari din domenii precum neuropsihologia dezvoltarii, educatia bazata pe atasament, inteligenta emotionala si coaching emotional. Mai jos, câteva principii directoare ale muncii noastre zilnice.
Învatare auto-dirijata
Copiii au o curiozitate înnascuta despre lumea în care traiesc. Pastram un respect profund pentru aceasta capacitate de învatare a copiiilor. Pe parcursul dezvoltarii lor, copiii trec prin anumite faze în care învata anumite lucruri mai usor decât în orice alt moment din viata lor. Aceasta tendinta înnascuta de a învata este potentata doar într-un mediu continator si armonios, unde ei au libertatea si sustinerea sa îsi urmareasca activ interesele.
Prezentari individuale
Majoritatea prezentarilor de materiale si de activitati au loc individual. Acest lucru ne permite sa ne familiarizam cu stilul unic de învatare al fiecarui copil si sa ne ajustam prezentarea la nevoile sale individuale.
În timpul prezentarilor de grup furnizam întotdeauna materiale didactice individuale, permitându-le astfel copiilor sa învete în ritmul propriu. Prezentarile sunt scurte, concise, directe si au drept scop stimularea interesului copiilor.
Ciclu de lucru neîntrerupt
În timpul unui „ciclu de lucru”, copiii pot alege în mod independent activitatile de învatare pe care doresc sa le desfasoare si au apoi la dispozitie un interval de timp neîntrerupt pentru a le finaliza si pentru a returna materialele la locul lor potrivit pe raft. În acest proces, unul dintre rolurile educatorilor este sa protejeze conntrarea copiilor de elemente disturbatoare.
Atunci când copiii sunt absorbiti într-o activitate cu sens, timpul pare ca îsi schimba consistenta si poate fi perceput ca nelimitat. Cei mici experimenteaza astfel starea de flow, învatând în acelasi timp cum sa finalizeze o sarcina cu ajutor minim din exterior. Drept urmare, ei capata un sentiment de realizare si cu fiecare ciclu de lucru pe care îl finalizeaza cu succes.
Concentrarea atentiei este ca un muschi, care trebuie exersat. Atunci când li se permite în mod constant sa lucreze neîntrerupt cu materiale care le ofera provocarea potrivita, copiii petrec din ce în ce mai mult timp cufundati în sarcina. Astfel, ei învata cum sa învete.
Grupuri mixte de vârsta
Consideram ca o trasatura importanta a mediilor de tip Montessori este facilitarea interactiunilor dintre copii de vârste diferite. Astfel, ei îsi dezvolta abilitatile sociale. Copiii mai experimentati împartasesc ceea ce au învatat cu colegii lor mai tineri, care la rândul lor sunt inspirati sa imite modelul colegilor mai experimentati. Fiecare copil este sustinut si respectat ca membru important al comunitatii armonioase din care face parte.
Deoarece copiii au nevoi diferite în functie de etapele de dezvoltare în care se afla, clasele urmeaza în genere cicluri de câte trei ani: comunitatea 1-3 ani, comunitatea 3-6 ani, comunitatea 6-9 ani s.a.m.d.
Mediu pregatit
Ne asiguram ca mediul în care cei mici îsi petrec timpul este spatios, deschis, ordonat, placut din punct de vedere estetic; un loc simplu si real, unde fiecare element exista pentru a sustine dezvoltarea copilului. Mediul este amenajat proportional cu înaltimea si dimensiunea copiilor; are rafturi accesibile, mese si scaune de diferite dimensiuni, unde copiii se pot aseza pentru a lucra individual sau în grup.
Sala de clasa este împartita în zone tematice, în care materialele sunt expuse pe rafturi, permitând o mare libertate de miscare. Copiii pot lucra în grup sau individual, respectând propriul stil si ritm. Fiecare copil foloseste materialul pe care l-a ales luându-l de pe raft si punându-l la loc în stare buna atunci când termina, pentru ca si ceilalti sa îl poata folosi.
Mediul promoveaza independenta copiilor în procesul de explorare si învatare. Libertatea de alegere permite fiecarui copil sa gaseasca activitatile care raspund nevoilor sale de dezvoltare si pune bazele autodisciplinei.
Materiale pentru dezvoltare
Pornind de la convingerea ca manipularea obiectelor concrete ajuta la dezvoltarea cunostintelor si a gândirii abstracte, materialele Montessori au fost concepute într-un context experimental, în cadrul clasei, acordându-se o atentie deosebita intereselor copiilor si etapelor evolutive prin care ei trec.
Aceste materiale permit copiilor sa investigheze si sa exploreze în mod personal si independent. Ele fac posibila repetarea, promovând astfel concentrarea. Au calitatea de „a izola dificultatea”, ceea ce înseamna ca exista o ordine logica în care ele sunt prezentate copilului si ca fiecare material introduce o unica variabila, un singur concept nou, izolându-l si lasând celelalte concepte fara modificari.
Aceste materiale au un „control al erorii” intrinsec/mecanic: materialul în sine îi va arata copilului daca l-a folosit corect. Astfel, copiii stiu ca erorile fac parte din procesul de învatare si se raporteaza constructiv la ele. Copiii devin astfel responsabili de propria învatare si îsi dezvolta încrederea în fortele proprii.
Rolul adultului
Consideram ca adultul este cel care trebuie sa acorde o atentie constanta si neobosita copiilor cu care lucreaza, nu invers. Observând modul cum fiecare copil raspunde la diverse lectii si materiale, ne putem da seama cu usurinta ce activitati si materiale ar fi potrivit sa prezentam si sa introducem. Si recunoscând ca fiecare copil este unic, cu nevoi si abilitati individuale, ne straduim sa îl ghidam pe fiecare catre împlinirea propriului potential.
Întrucât în comunitatile Montessori accentul se pune pe învatare si nu pe predare, principalul nostru rol consta în a sustine procesul de învatare al copiilor.
Ca atare, pregatim si întretinem sala de clasa, asigurându-ne ca toate obiectele necesare sunt la îndemâna copiilor. Manifestam în mod discret disponibilitatea de a raspunde nevoilor copiilor si intervenim ori de câte ori este necesar. Pe parcursul întregului timp petrecut împreuna, ne straduim sa modelam comportamente pozitive, ghidându-i pe copii spre învatare auto-dirijata si spre independenta.
Inteligenta emotionala
Recunoastem nevoia de validare emotionala a fiecarui copil cu care lucram. Recunoastem intensitatea covârsitoare la care cei mici resimt anumite trairi si nevoia lor de a fi vazuti, continuti si ajutati sa dea sens acestor tornade emotionale si sa le gestioneze.
Aceasta este lentila prin care privim manifestarile emotionale ale copiilor: încercam sa identificam cauzele din spatele comportamentelor si îi însotim pe copii cu respect si cu empatie în navigarea acestor momente. Validam emotiile si stabilim limite comportamentale clare atunci când ele sunte necesare.
Îi ajutam pe cei mici sa-si recunoasca si sa numeasca nemultumirile, fricile, starile emotionale coplesitoare. Îi sustinem si îi încurajam sa exploreze situatiile declansatoare, sa descopere resurse, sa identifice posibile solutii si modalitati alternative de a gestiona situatii similare pe viitor.