Manual de Audit Financiar şi Regularitate
CuprinsIntroducere......5
Prezentare generală.........................5
Contribuţii la elaborarea manualului...................8
Partea 1:
Planificarea auditului........................81.1
Înţelegerea entităţii auditate.........................8
După efectuarea primului audit anual,
auditorul va actualiza informaţiile
prezentate maiînainte ţinând cont
de schimbările intervenite. .........91.2
Determinarea materialităţii...........................
1.3 Estimarea erorilor din situaţiile
financiare şi calcularea “preciziei”........13
1.4 Divizarea situaţiilor financiare în
“categorii de operaţiuni economice”.......................15
1.5 Evaluarea riscurilor .................15
1.5.1
Evaluarea Riscului inerent............16
1.5.2 Evaluarea riscului de control ..19
Controlul intern.........................19
Evaluarea mediului de control.............21
Evaluarea procedurilor de control .....22
Auditorul trebuie să documenteze
corespunzător raţionamentul aplicat
la evaluareanivelului riscului de control. ..........24
1.6 Decizia privind abordarea auditului .....24
1.6.1 Testarea directă de fond.........................27
Calcularea dimensiunii eşantionului
prin metoda MUS şi RANDOM.......................30
Tipuri de teste directe de fond..................32
Testările direcţionate............................33
1.6.2 Procedurile analitice...................35
1.6.3 Testarea controalelor interne ...........39
Documentarea controalelor cheie.................41
Testarea controalelor cheie......................41
1.6.4 Utilizarea muncii altor auditori şi experţi.....................45
1.7 Pregătirea planului de audit........46
1.7.1 Elementele planului de audit ................47
1.8 Revizuirea planului de audit ..................49
Partea a II-a: Execuţia..................50
2.1 Evaluarea, inclusiv investigarea
erorilor şi slăbiciunilor controlului intern în timpulauditului..........50
2.2 Raportarea concluziilor
semnificative către entitatea auditată în timpul auditului.......51
2.3 Evaluarea rezultatelor
procedurilor analitice.......52
Evaluarea procedurilor analitice................52
Evaluarea testelor de control................53
2.4 Evaluarea rezultatelor
procedurilor directe de fond........................53
2.4.1 Evaluarea rezultatelor
procedurilor directe de fond,
în cazul în care categoriile deoperaţiuni
nu au fost eşantio53
2.4.2 Evaluarea rezultatelor
procedurilor directe de fond,
în cazul în care tranzacţiile
au fost eşantionate................54
Evaluarea rezultatelor
testării eşantioanelor selectate
prin MUS..........54.....55
Evaluarea rezultatelor testării
eşantioanelor selectate prin metoda aleatorie simplă
RANDOM şi alte metode.....55*)
500 x (3.300.550/126.520) = 500 x 26,08 @13037............562.4.3
Compensarea erorilor .....56
2.4.4 Limitarea erorilor..........................57
2.4.5 Evaluarea erorilor de regularitate...........57
2.4.6 Concluzii asupra rezultatelor evaluării erorii ......58
2.4.7 Determinarea caracterului
semnificativ al nivelului erorilor şi neregularităţilor....58
2.4.8 Determinarea existenţei erorile
materiale în situaţiile financiare ..59
Documentarea concluziilor ............61
2.4.9 Evaluarea globală....................61
Cum acţionează auditorul, în cazul
în care materialitatea .61Factorii calitativi ...............................................62
2.5 Documentele de lucru....................63
2.5.1 Cum trebuie pregătite şi păstrate
documentele de lucru .....63
2.5.2 Conţinutul documentelor de lucru .....64....65
2.5.3 Dosarele curente .....................65
2.5.4 Dosarele permanente.................67
3.1 Respectarea standardelor de raportare .68...69
3.2 Conţinutul Raportului de Audit..69
3.2.1 Sinteza executivă................70
3.2.2 Introducere generală ........................70
3.2.3 Prezentarea generală....................71
3.2.4 Metodologia de audit....................72
3.2.5 Constatările, concluziile şi
recomandările auditul...72
3.2.6 Propuneri de valorificare a rapoartelor .........74
3.2.7 Semnăturile auditorilor...................74
3.2.8 Opinia de audit (cunoscută şi ca certificat de audit
sau declaraţie de asigurare) ...74
Opinia fără rezerve (necalificată sau favorabilă).......75
Opinia fără rezerve (necalificată) cu paragraf explicativ.....76
În afara utilizării paragrafului explicativ,
care cuprinde aspectele ce pot afectasituaţiile
financiare, auditorul poate include în raportul său,
de preferat imediat dupăparagraful care cuprinde
opinia exprimată, un alt paragraf explicativ
prin care suntprezentate şi alte aspecte care
nu afectează neapărat situaţiile
financiare. ..................77
Opinia cu rezerve (calificată) prin limitarea
sferei (sau dezacord..77 78
Opinia nefavorabilă...............78
Refuzul exprimării opiniei ...........79
3.3 Revizuirea ............................79
3.3.1 Prima etapă de revizuire .................80
3.3.2 A doua etapă de revizuire...........82
Partea a 4-a:
Asigurarea calităţii ..........84
44.1 Scopul .......................................84
44.2 Desfăşurarea revizuirilor privind c
ontrolul calităţii...84
44.3 Raportarea rezultatelor asigurării calităţii.....................85
Anexa A: Chestionar privind evaluarea mediului de control - Exemplu.........................87
Anexa B: Chestionar privind
evaluarea procedurilor de control
intern...................................92
Anexa C: Exemple privind
modul în care auditorii pot testa controalele ...............................94
Anexa D:
Conţinutul dosarului curent.....................97
GLOSAR.................98\
IntroducereObiectivul general al unui audit financiar este acela de a furniza asigurarea că situaţiilefinanciare examinate sunt complete şi întocmite cu acurateţe, iar operaţiile economice s-au efectuat înconformitate cu legile şi reglementările relevante în vigoare. Îndeplinirea acestui obiectiv în condiţii decertitudine absolută, chiar dacă este posibil de realizat, presupune o activitate costisitoare. Pentru adiminua aceste costuri există însă posibilitatea realizării auditurilor pe bază de teste. În acest contextauditorii, prin rapoartele lor, caută să ofere o asigurare rezonabilă - nu o asigurare absolută – căsituaţiile financiare examinate sunt complete şi întocmite în conformitate cu prevederile legilor şireglementărilor relevante în vigoare. Conform principiului bunei practici în domeniu
Auditorii nu sunt responsabili pentru prevenirea şi detectarea corupţiei, fraudei şi erorilor,chiar dacă auditurile anuale pot împiedica săvârşirea de greşeli şi eventualele neglijenţe.Responsabilitatea pentru prevenirea şi detectarea corupţiei, fraudei şi erorile, precum şi pentru luareade măsuri corespunzătoare, revine managementului entităţilor publice auditate.Totuşi, chiar în aceste condiţii auditorii trebuie să fie în alertă atunci când constată: slăbiciuniale controlului intern, neconcordanţe în modul de întocmire a evidenţelor financiar contabile, erori,operaţiuni economice sau rezultate neobişnuite, care indică existenţa fraudei, lipsei de probitate saucorupţiei.Prezentare generalăManualul de audit financiar şi regularitate al Curţii de Conturi a României cuprinde patru părţi.Partea 1 tratează aspecte privind planificarea auditului. În mod obişnuit, auditorii întocmescplanurile de audit pe baza unei înţelegeri depline a entităţii auditate.Pe parcursul etapei de planificare, auditorul determină nivelul materialităţii, face o estimarepreliminară a erorilor din situaţiile financiare şi calculează o mărime cunoscută sub denumirea de„precizie”. Aceste activităţi îl ajută pe auditor să calculeze statistic dimensiunile eşantioanelor ce vorfi selectate pentru efectuarea testelor.Totodată, auditorul separă situaţiile financiare în „categorii de operaţiuni economice” şievaluează pentru fiecare dintre acestea Riscul Inerent şi Riscul de Control. Pentru a evalua riscul decontrol auditorul trebuie să analizeze dacă mediul de control creat de conducerea entităţii favorizează
Riscul de control
Riscul de nedetectare
Riscul de audit,
constituie riscul pe care auditorul este dispus să şi-l asume prin emiterea unei
opinii incorecte asupra unui set de situaţii financiare.
reprezintă riscul ca procedurile efectuate de auditor să nu detecteze
erorile care există într-o categorie de operaţiuni şi care pot fi materiale în mod individual sau atunci
când sunt cumulate cu erori din alte categorii de operaţiuni.
constituie riscul ca o eroare materială, care ar putea apare într-o categorie de
operaţiuni, în mod individual sau cumulată cu erori din alte categorii de operaţiuni, să nu poată fi
prevenită, detectată, sau corectată în timp util de controale interne în funcţiune.