Curtea de Conturi exercită funcţia de control asupra modului de formare, de administrare şi de întrebuinţare a resurselor financiare ale statului şi ale sectorului public, furnizând Parlamentului şi respectiv unităţilor administrativ-teritoriale, rapoarte privind utilizarea şi administrarea acestora, în conformitate cu principiile legalităţii, regularităţii, economicităţii, eficienţei şi eficacităţii.
Principalele activităţi specifice ale Curţii de Conturi sunt cele de control şi de audit public extern. Auditul public extern cuprinde auditul financiar şi auditul performanţei. Acestea se exercită potrivit programului de activitate.
Exercitarea activităţilor specifice de control, audit financiar şi audit al performanţei se realizează pe baza procedurilor de audit public extern cuprinse în Regulamentul privind organizarea şi desfăşurarea activităţilor specifice Curţii de Conturi, precum şi valorificarea actelor rezultate din aceste activităţi şi în standardele proprii de audit, detaliate în manualele de audit, elaborate şi aprobate de Curtea de Conturi. Standardele proprii de audit ale Curţii de Conturi sunt elaborate în baza standardelor de audit internaţionale, general acceptate.
Acţiunile de control, audit financiar şi audit al performanţei se iniţiază din oficiu şi nu pot fi oprite decât de Parlament şi aceasta numai în cazul depăşirii competenţelor stabilite prin lege pentru Curtea de Conturi.
Hotărârile Camerei Deputaţilor sau ale Senatului, prin care se cere Curţii de Conturi efectuarea unor controale, în limitele competenţelor sale, sunt obligatorii. Nici o altă autoritate publică, precum şi persoană fizică sau juridică, nu o mai poate obliga în acest sens.
Acţiunile specifice care se desfăşoară în cadrul Curţii de Conturi, pot fi structurate astfel:
A. sub aspectul domeniului de activitate, în conformitate cu prevederile art. 22 şi 29 alin. (2) şi (3) din lege şi ale pct. 12 din Regulament, acţiunile se referă la: a) formarea şi utilizarea resurselor bugetului de stat, ale bugetului asigurărilor sociale de stat şi ale bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale, precum şi mişcarea fondurilor între aceste bugete;b) constituirea şi utilizarea celorlalte fonduri publice componente ale bugetului general consolidat; c) formarea şi gestionarea datoriei publice şi situaţia garanţiilor guvernamentale pentru credite interne şi externe; d) utilizarea alocaţiilor bugetare pentru investiţii, a subvenţiilor şi transferurilor şi a altor forme de sprijin financiar din partea statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale; e) constituirea, administrarea şi utilizarea fondurilor publice de către autorităţile administrative autonome şi de către instituţiile publice înfiinţate prin lege, precum şi de organismele autonome de asigurări sociale ale statului; f) situaţia, evoluţia şi modul de administrare a patrimoniului public şi privat al statului şi al unităţilor administrativ-teritoriale de către instituţiile publice, regiile autonome, companiile şi societăţile naţionale, precum şi concesionarea sau închirierea de bunuri care fac parte din proprietatea publică; g) constituirea, utilizarea şi gestionarea resurselor financiare privind protecţia mediului, îmbunătăţirea calităţii condiţiilor de viaţă şi de muncă; h) respectarea de către autorităţile cu atribuţii în domeniul privatizării a metodelor şi procedurilor de privatizare, prevăzute de lege; i) modul în care s-a asigurat respectarea clauzelor contractuale stabilite prin contractele de privatizare; j) respectarea dispoziţiilor legale privind modul de administrare şi întrebuinţare a resurselor financiare rezultate din acţiunile de privatizare; k) alte domenii în care, prin lege, s-a stabilit competenţa Curţii de Conturi.
B. sub aspectul categoriilor de entităţi care intră în competenţa de verificare a Curţii de Conturi, prevăzute la art. 23 şi 24 din lege, în acţiunile de control/audit desfăşurate de aceasta se cuprind: a) statul şi unităţile administrativ-teritoriale, în calitate de persoane juridice de drept public, cu serviciile şi instituţiile lor publice, autonome sau neautonome; b) Banca Naţională a României; c) regiile autonome; d) societăţile comerciale la care statul, unităţile administrativ-teritoriale, instituţiile publice sau regiile autonome deţin, singure sau împreună, integral sau mai mult de jumătate din capitalul social; e) organismele autonome de asigurări sociale sau de altă natură, care gestionează bunuri, valori sau fonduri, într-un regim legal obligatoriu, în condiţiile în care prin lege sau prin statutele lor se prevede acest lucru; f) alte persoane decât cele prevăzute la art. 23 din lege (persoane juridice, indiferent de forma de proprietate şi fizice), care: beneficiază de garanţii guvernamentale pentru credite, de subvenţii sau alte forme de sprijin financiar din partea statului, a unităţilor administrativ-teritoriale, a altor instituţii publice; administrează, în temeiul unui contract de concesiune sau de închiriere, bunuri aparţinând domeniului public sau privat al statului ori al unităţilor administrativ-teritoriale; administrează şi/sau utilizează fonduri publice, verificările urmând a se efectua numai în legătură cu legalitatea administrării şi/sau utilizării acestor fonduri.
C. sub aspectul tipului de acţiuni de verificare, Curtea de Conturi efectuează: a) acţiuni de control la: instituţiile publice prevăzute la art. 23 şi art. 25 alin. (1) din lege, pe parcursul execuţiei bugetare şi pentru perioadele expirate după caz; alte persoane prevăzute la art. 23 (altele decât instituţiile publice), la art. 24 şi art. 29 alin. (2) şi (3) din lege; b) misiuni de audit financiar, în conformitate cu prevederile art. 26 din lege, asupra conturilor de execuţie ale bugetului general consolidat, respectiv: contul general anual de execuţie a bugetului de stat; contul anual de execuţie a bugetului asigurărilor sociale de stat; conturile anuale de execuţie a fondurilor speciale; conturile anuale de execuţie a bugetelor locale, ale municipiului Bucureşti, ale judeţelor, ale sectoarelor municipiului Bucureşti, ale municipiilor, ale oraşelor şi comunelor; contul anual de execuţie a bugetului Trezoreriei Statului; conturile anuale de execuţie a bugetelor instituţiilor publice autonome; conturile anuale de execuţie a bugetelor instituţiilor publice finanţate integral sau parţial de la bugetul de stat, de la bugetul asigurărilor sociale de stat, de la bugetele locale şi de la bugetele fondurilor speciale, după caz; conturile anuale de execuţie a bugetelor instituţiilor publice finanţate integral din venituri proprii; contul general anual al datoriei publice a statului; conturile anuale de execuţie a bugetului fondurilor externe nerambursabile; alte conturi de execuţie a unor bugete prevăzute de lege; c) misiuni de audit al performanţei utilizării resurselor financiare ale statului şi ale sectorului public, atât la finalul, cât şi pe parcursul desfăşurării proiectelor, programelor, proceselor sau activităţilor supuse verificării, potrivit prevederilor art. 28 din lege.
În cazul auditului financiar, în competenţa departamentelor de specialitate din cadrul Curţii de Conturi intră, de regulă, instituţiile publice ale administraţiei publice centrale ai căror conducători au calitatea de ordonator principal de credite.
La nivel teritorial, camerele de conturi efectuează auditul financiar la următoarele categorii de entităţi: cele de pe plan local subordonate instituţiilor publice centrale, ai căror conducători au calitatea de ordonator secundar sau terţiar de credite; cele de pe raza teritorială ai căror conducători au calitatea de ordonator principal, secundar sau terţiar de credite.
În cazul acţiunilor de control şi audit al performanţei, în competenţa de verificare a departamentelor intră, de regulă, entităţile administraţiei publice centrale, companii naţionale, regii autonome, societăţi naţionale şi alte entităţi de interes naţional, precum şi alte persoane prevăzute de lege, care: beneficiază de garanţii guvernamentale pentru credite, de subvenţii sau alte forme de sprijin financiar din partea statului, a unităţilor administrativ-teritoriale, a altor instituţii publice; administrează, în temeiul unui contract de concesiune sau de închiriere, bunuri aparţinând domeniului public sau privat al statului ori al unităţilor administrativ-teritoriale; administrează şi/sau utilizează fonduri publice, verificările urmând a se efectua numai în legătură cu legalitatea administrării şi/sau utilizării acestor fonduri.
La nivel teritorial, camerele de conturi efectuează controlul şi auditul performanţei la următoarele categorii de entităţi: cele de pe plan local subordonate instituţiilor publice centrale ai căror conducători au calitatea de ordonatori secundari sau ordonatori terţiari de credite; cele de pe raza teritorială ai căror conducători au calitatea de ordonatori principali, ordonatori secundari sau ordonatori terţiari de credite; sucursalele şi filialele companiilor naţionale, regiilor autonome, societăţilor naţionale şi societăţilor comerciale cu capital majoritar de stat de pe raza teritorială; companiile naţionale, regiile autonome, societăţile naţionale şi societăţile comerciale cu capital majoritar al statului sau al unităţilor administrativ-teritoriale de pe raza teritorială.
În cazul companiilor naţionale, regiilor autonome sau societăţilor naţionale cu sediul central în municipiul Bucureşti, acestea vor fi verificate de către departamentele de specialitate şi nu de către Camera de Conturi a municipiului Bucureşti; regiile autonome şi societăţile comerciale cu capital majoritar al unităţilor administrativ-teritoriale, de interes local; alte persoane prevăzute de lege care au sediul pe raza teritorială a camerelor de conturi şi care: beneficiază de garanţii guvernamentale pentru credite, de subvenţii sau alte forme de sprijin financiar din partea statului, a unităţilor administrativ-teritoriale, a altor instituţii publice; administrează, în temeiul unui contract de concesiune sau de închiriere, bunuri aparţinând domeniului public sau privat al statului ori al unităţilor administrativ-teritoriale; administrează şi/sau utilizează fonduri publice, verificările urmând a se efectua numai în legătură cu legalitatea administrării şi/sau utilizării acestor fonduri .
La entităţile ai căror conducători au calitatea de ordonatori principali de credite şi care nu au fost incluse în fiecare an în acţiunile de audit financiar, se pot efectua acţiuni de control pe anumite obiective specifice, în principal, în următoarele situaţii: existenţa unor informaţii privind efectuarea unor cheltuieli semnificative pentru obiective de investiţii sau alte achiziţii publice în domenii care prezintă un grad ridicat de risc; apariţia unor informaţii, inclusiv prin intermediul mass-media, în legătură cu producerea unor abateri de la legalitate şi regularitate în perioada ce a urmat ultimei misiuni de audit financiar; consemnarea în actele întocmite cu ocazia verificărilor anterioare a unor abateri grave de la legalitate şi regularitate.
În termen de 6 luni de la primirea conturilor prevăzute la art. 26 din lege, Curtea de Conturi trebuie să elaboreze Raportul public anual şi să îl înainteze Parlamentului României.