Ce ne propunem?
Abordarea holistica este ingredientul care se regaseste în structura pedagogica la nivel prescolar.
Educatia nu este privita ca un drum unic, definit aprioric, pe care un copil trebuie sa paseasca, ci ca o oaza a descoperirii dorintei de a afla, de a învata, de a se cunoaste pe sine si pe ceilalti.
Cooperare mai mult decât competitie; trasnsdisciplinaritate si pluri/ interdisciplinaritate, în detrimentul fragmentarii cunoasterii; respect fata de mediu, câstigat prin cunoasterea profunda a acestuia si prin interactiune directa;
Învatarea nu este o simpla reactie de raspuns la niste stimuli, ci un proces de integrare, ,,o aventura a cunoasterii” în care copilul este provocat sa participe, întâlnind probleme si situatii de învatare menite sa-l determine sa le analizeze, sa le examineze, descoperind solutii plauzibile.
În învatamântul prescolar Domeniile experientiale transced granitele dintre discipline si se concretizeaza în domeniul socio-emotional, domeniul psihomotric, domeniul, limbajului si domeniul cognitiv.
Învatarea este structurata pe teme mari, generoase, care se ancoreaza atât pe orizontala, cât si pe verticala.
Temele „Cine sunt eu?”, „Eu si familia mea” (de la familia restrânsa la familia extinsa) , „Casa mea” (cu trecere spre alte tipuri de locuinte, de la cele clasice la locuintele din Africa si zonele polare ), Planetele etc. toate îsi propun sondarea unor realitati imediate sau mai îndepartate, prin intermediul matematicii, artelor (modelaj, pictura, origami, drama, film etc.), literaturii, stiintelor etc.
Jocurile în aer liber si „cercetarea mediului exterior” sunt felii importante din timpul zilnic petrecut la gradinita.
Pe durata unei teme ne exersam motricitatea si ne dezvoltam vederea în spatiu construind tridimensoinal, si, totodata, gatim frecvent, interactionând cu diferite ingrediente si respecând retetele.
Fiecare tema se concretizeaza într-un proiect, care implica, de regula, o micro-cercetare sau o investigare sistematica a unui subiect care prezinta interes pentru copii.
Învatarea bazata pe proiect presupune colectarea de informatii, prelucrarea si sintetizarea acestora, interpretarea si reflectia personala, cooperarea în realizarea sarcinilor.