Reglajul unghiurilor suspensiei (geometrie roti) este o operatie prin care diferite unghiuri ale suspensiei sunt reglate in conformitate cu valorile prescrise de fabricant. Este o operatie complicata in primul rand din prisma marjelor de eroare cu care se lucreaza (de ordinul secundelor si / sau zecimilor de milimetru).
O reglare incorecta sau o dereglare a unuia sau mai multora unghiuri ale suspensiei conduce la o manevrare imprecisa a automobilului, tocirea rapida a anvelopelor, incapacitatea automobilului de a merge rectiliniu, consum excedentar de carburant si uzura prematura a pieselor care fac parte din ansamblul sistemului de directie, cu implicatii directe in ceea ce priveste siguranta participantilor la trafic si implicand costuri apreciabile.
Cele mai importante unghiuri ale suspensiei sunt:
– unghi de cadere al rotii – unghiul ascutit dintre planul median al rotii si o perpendiculara pe planul caii de rulare. Acesta este pozitiv când partea superioara a rotii este inclinata spre exterior;
– plan median longitudinal al autovehiculului – planul fix al autovehiculului, perpendicular pe calea de rulare, care trece prin mijlocul puntii din fata si sau din spate;
– unghi de convergenta roata – unghiul format intre planul median longitudinal al autovehiculului si dreapta de intersectie a planului median al rotii cu planul caii de rulares acesta este pozitiv când partea frontala a rotii este inclinata spre planul median longitudinal al autovehiculului;
– convergenta roti (ca lungime) – diferenta dintre lungimea bazei posterioare si cea a bazei anterioare ale trapezului isoscel ale carui vârfuri sunt determinate de extremitatile proiectiilor diametrelor jantelor pe dreapta de intersectie a planului median al rotii cu planul caii de rulare. Convergenta este pozitiva când rotile sunt mai apropiate in fata decât in spate, si negativa in caz contrar.
– unghi de inclinare longitudinala a pivotului fuzetei (unghi de fuga) – proiectia pe planul median longitudinal al autovehiculului a unghiului ascutit pe care il face cu verticala axa reala sau fictiva a pivotului fuzetei. Acest unghi este pozitiv când partea de sus a axei pivotului este inclinata spre spate;
– unghi de bracaj – unghiul dintre planul rotii si planul median longitudinal al autovehiculului in viraj.