Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţã (SNUAU) reprezintã o componentã importantã a obligaţiilor serviciului universal, fiind prevãzut şi în una din Directivele semnificative pentru politicile sectorului de telecomunicaţii din acquis-ul UE.
Apelarea numãrului 112 reprezintã o cale rapidã de a comunica cu dispeceratele de urgenţã (Poliţie, Pompieri, Ambulanţã) în timpul unei situaţii de urgenţã.
Sistemul 112 funcţioneazã la nivelul întregii ţãri, în toate reţelele de telefonie, fixe sau mobile.
112 - respect şi preocupare faţã de problemele cetãţeanului!
Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţã este constituit în scopul furnizarii cãtre cetãţeni a Serviciului de urgenţã 112 şi asigurã preluarea apelurilor de urgenţã de la cetãţeni şi, dupã caz, transmiterea acestora cãtre agenţiile specializate de intervenţie, sau al prelucrãrii lor şi alertãrii directe a echipajelor de intervenţie în vederea asigurãrii unei reacţii imediate, uniforme şi unitare pentru soluţionarea urgenţelor. Pentru furnizarea Serviciului de urgenţã 112, SNUAU este compus din centrele unice pentru apeluri de urgenţã, dispeceratele de urgenţã şi dispeceratele integrate de urgenţã, organizate la nivel de reşedinţã de judeţ, la nivelul municipiului Bucureşti şi la nivelul municipiilor şi oraşelor sau acolo unde este necesar.Centrele unice pentru apeluri de urgenţã sunt operate de administratorul SNUAU, Dispeceratele de urgenţã sunt operate de agenţiile specializate de interventie iar Dispeceratele integrate de urgenţã sunt operate de administratorul SNUAU şi de agenţiile specializate de intervenţie.
Sistemul asigurã cooperarea între agenţiile specializate de intervenţie ale Poliţiei, Pompierilor, Ambulanţei, SMURD şi Jandarmeriei care au obligaţia de a asigura intervenţia la urgenţe.
Personalul Centrelor de preluare a apelurilor de urgenţã 112 este compus din personal specializat care rãspunde la apelurile de urgenţã 24 din 24 de ore. Ei sunt instruiţi pentru a asista apelanţii în cazuri de urgenţã şi a-i ajuta în cel mai scurt timp posibil.
Numãrul unic pentru apeluri de urgenţã 112 se apeleazã atunci când este necesarã intervenţia agenţiilor specializate de intervenţie, pentru asigurarea asistenţei imediate în situaţii în care este periclitatã viaţa, integritatea ori sãnãtatea cetãţeanului, ordinea publicã, proprietatea publicã sau privatã ori mediul.
FUNCŢIONALITÃŢI
Centrele unice pentru apeluri de urgenţã dispun de o bazã de date care îi ajutã pe operatorii 112 sã identifice numãrul de telefon (ANI) de la care este apelat serviciul de urgenţã, sã identifice apelantul şi sã localizeze apelul (ALI), incidentul produs (în baza unui index de incidente) precum şi resursele de intervenţie cele mai apropiate (AVL). Acest lucru este posibil cu ajutorul indicilor/sistemelor de identificare: