Care sunt componentele asupra carora se intervine, cum si mai ales in ce masura sunt acestea afectate atunci cand se incearca o crestere a performantelor prin chiptuning electronic?
Ce diferenta este intre chiptuning si flashtuning (ecu tuning)?
Iata cateva din intrebarile pe care ni le adreseaza de obicei o mare parte dintre cei interesati de ma. Pentru a intelege cit mai bine operatiunea de tuning vom explica aici, pe scurt, ce inseamna de fapt termenul de chiptuning si flashtuning. Asadar, chiptuningul inseamna o optimizare soft a managementului electronic al motorului ce se afla intr-un calculator ce poarta denumirea de ECU (Electronic Control Unit). Parametrii de funtionare ai motorului se afla inclusi intr-o memorie din ECU.
Aceasta memorie poate fi de doua tipuri:
Memorie ce poate fi scrisa o singura data (uniscriptibila) sau stergerea informatiilor se poate realiza doar cu raze UV. Acest tip de memorie poarte denumirea de Eprom-ul (Erasable Programmable Read-Only Memory);
Memorie ce poate fi stearsa si rescrisa de mai multe ori si poarta denumirea de Eeerom (Electrically Erasable Programmable Read-Only Memory). La modele de masini fabricatie mai veche de anul 2000 au fost instalate cu precadere memorii Eprom ce nu se puteau rescrie direct, acesta fiind motivul pentru care in cazul lor se poate interveni decit printr-o operatiunea clasica de chip-tuning cu inlocuirea epromului sau stergerea informatiilor cu lampa UV. Ceea ce trebuie retinut insa de proprietarii unor astfel de automobile (fabricatie mai veche de 2000) este faptul ca acest procedeu este mai complicat, necesita o atentie sporita si cunostiinte de electronica. Interventia presupune desfacerea calculatorului (ECU- Electronic Central Unit ), scoaterea epromului prin dezlipire si citirea prin intermediul unui aparat special – cititorul de eprom – a datelor pentru prelucrare.
In acest mod se extrage informatia din memorie, se optimizeaza parametrii motorulu cu noile valori pentru ca apoi noua informatie sa fie scrisa intr-un alt eprom de acelasi tip si remontat in calculator fie prin adaugarea unui soclu, fie direct pe placa acestuia. Aceasta operatiune nu este deloc complicata si implica riscuri minime atunci cand este facuta in cadrul unei firme unde personalul este specializat in acest domeniu.In cazul masinilor fabricate dupa anul 2000, dar si pentru o mica parte din cele fabricate incepind cu 1998, rescrierea softului optimizat se face direct prin mufa OBD si poarte denumirea de flashtuning. Intreaga operatiunea de citire si programare a eepromului este mult simplificata prin folosirea de catre firma noastra a interfetei Genius FlashPoint. Aceasta are o interfata user-friendly ce asista pas cu pas utilizatorul in operatiunile de citire si programare sigura si fara riscuri a unitatii centrale de management electronic al motorului. Scrierea parametrilor modificati prin mufa OBD este mult mai rapida si nu mai necesita interventia fizica asupra calculatorului sau dezlipirea epromului prin intermediul Chip Tuning – Diagnoza Auto Bucuresti.Oricare ar fi metoda aplicata pentru citirea si scrierea informatiilor in calculatorul masinii, optimizarea parametrilor pentru manangementul motorului este aceeasi in ambele cazuri.