Evaluarea riscurilor profesionale este o obligatie a angajatorului ceruta de toate directivele europene transpuse in legislatia Romaniei, in cadrul procesului de aderare al tarii noastre la Uniunea Europeana. Evaluarea riscurilor profesionale este un instrument care demonstreaza aplicarea tuturor principiilor de prevenire la nivelul societatii in cauza.
Conform celor spuse mai sus, orice intreprindere trebuie sa anticipeze pericolele care pot genera accidentele de munca sau bolile profesionale, in loc sa reactioneze dupa ce aceste evenimente au loc. O etapa esentiala pentru a implementa o abordare responsabila in domeniul securitatii si sanatatii la locul de munca (protectia muncii) este evaluarea riscurilor profesionale.
Inainte de a realiza o evaluare a riscurilor, locul de munca trebuie sa indeplineasca cerintele minime de securitate si sanatate in munca.
Evaluarea riscurilor profesionale – Etape
Aceasta procedura de evaluare a riscurilor profesionale, in intreprinderile mici si mijlocii, poate fi rezumata astfel:
Evaluarea riscurilor profesionale trebuie sa acopere absolut toate activitatile si posturile de lucru dintr-o intreprindere, fiind luata in considerare fiecare componenta a sistemului de munca, si anume angajat, sarcina de munca, echipamente de protectie si mediu de lucru. Evaluarea riscurilor serveste la imbunatatirea continua a conditiilor de munca si necesita o documentare adecvata si sustinuta.
Maniera de abordare a oricarei evaluari de risc profesional trebuie sa indeplineasca criteriile prevazute de Legea 319 din 2006, care introduce masuri pentru a incuraja imbunatatirea securitatii si sanatatii angajatilor la locul de munca. Articolul 7 si 12 fac referire la obligatia angajatorilor de a realiza o evaluare de risc.
STOP accidentelor la locul de munca!