Ayurveda, sau calea catre dezvoltarea spirituala
Cu mai mult de 5000 de ani in urma, un grup de maestrii spirituali numiti rishi au primit inspiratie divina pe care au transpus-o in vechile texte filozofice si spirituale hinduse numite " vede" ; in acest izvor isi au originea cele patru ramuri ale stiintelor vedice: cunoasterea de sine, yoga, astrologia vedica si ayurveda
Cu o jumatate de mileniu inainte de nasterea lui Hristos, in China, Lao Tze a scris cartea Tao te King. Cartea cu peste 5000 de semne in care apar principii de tehnica nemuririi, in care se contopesc yang si yin (materie si spirit, viata si moarte). Taoismul spune ca pentru a scapa de fortele malefice trebuie sa se renunte la unele mancaruri precum carnea si vinul si sa se asigure hrana prin plantele medicinale si substante minerale care nu mai dau energie demonilor. Astfel fara aceste forte distructive, omul se poate hrani cu energia cosmica (prana)
Ayurveda se ocupa cu problemele de sanatate fizica: dieta, plante si masaj si consecinta acestui deziderat: pastrarea sanatatii trupului pentru a putea realiza dezvoltarea spiritului. In centrul teoriei ayurvedice exista :
►conceptul de energie vitala, numita prana care la fel ca si energia Qi din traditia chineza, reprezinta forta vitala care sta la baza vietii si care poate fi adusa in trup prin respiratie; Ayurveda foloseste exercitiide respiratie numite pranayama
►principiul conform caruia la baza existentei ar sta cinci elemente: pamantul, focul, apa, aerul si eterul ; apa in stare solida este manifestarea elementului pamant, focul topeste gheata, dand nastere elementului apa, apa se transforma in abur dand nastere elementului aer, aburul dispare transformandu-se in eter; toate aceste cinci elemente sunt prezente in intreaga structura a universului, energia si materia se intrepatrund, sunt un singur lucru "
In interiorul trupului cele cinci elemente sunt organizate in trei moduri, numite dosha : vata ( eter+eter ), pitta ( foc +apa ), kapha ( pamant+ apa ) - ele determinsa tipul psiho-somatic specific, iar modelul pe care ni-l imprima la nastere se numeste prakriti ( in limba sanscrita cuvantul inseamna " natura" , natura proprie, caracteristicile innascute, structura individuala a fiecaruia; in limba latina inseamna " a aranja intr-o anumita ordine "La unii oameni pakriti este determinata de o singura dosha: vata, pitta sau kapha; la altii exista dosha multiple: vata-pitta- kapha cu multitudinea de combinatii posibile
Vata reprezinta aerul si eterul, miscarea usoara la orice nivel; guverneaza miscarea fluidelor, activitatea muschilor, functiile motoare si senzoriale, miscarea gandurilor; cei la care predomina vata sunt mereu in miscare, agitati, mereu in cautare de nou, arderile metabolice sunt intense, persoane care nu-si stabilesc foarte bine barierele cu lumea inconjuratoare, sunt visatoare, predispusi la a fi artisti, muzicieni.
Pitta este considerata energia transformatoare ( transformarea hranei in energie); guverneaza activitatea digestiva si functiile metabolice; cei la care predomina pitta sunt patimasi, iritabili, egoisti, agresivi, inclinati spre a strange bani si a-i transforma in lucruri materiale; la acestia sunt afectate in principal ficatul, vezica biliara, stomacul.
Kapha este elementul cel mai dens care confera structura si continutul fizic al trupului, vindeca, da putere fizica trupului; la cei care predomina kapha sunt solizi, puternici, stabili,strangatori, cu dorinta de a acumula, sunt sedentari, invidiosi, lacomi
Vikriti in limba sanscrita inseamna " abatere de la natura "si reprezinta starea de boala. Exista boli care au aceeasi natura cu Pakriti si boli care au o natura diferita; bolile care au aceeasi natura cu constitutia individului sunt mai greu de vindecat deoarece amplifica natura bolii si da stabilitate dezechilibrului instalat, de aceea in afectiunile cronice se tine seama de tipul de Pakriti, pe langa Vikriti in alegerea terapiei
In ayurveda, sanatatea inseamna echilibrul acestor forte, care salasluiesc in om, iar boala apare atunci cand modelul innascut, pakriti se dezechilibreaza; o cauza a imbolnavirii ar fi dezechilibrul emotiilor: frica reprimata dezechilibreaza vata, furia cauzeaza exces de pitta iar lacomia si atasamentul fata de obiecte, dorinta de inavutire agraveaza kapha
In cadrul terapiei, se folosesc o serie de tehnici specifice: O teorie importanta in practica ayurvedica o constituie alimentatia, terapia dietetica ayurvedica; gusturile mancarurilor sunt importante, putand influenta starea anumitor dosha :
≈dulce, acru si sarat scad vata si cresc kapha
≈picant, amar si astringent scad kapha si cresc vata
≈dulce, amar si astringent scad pitta
≈acru, sarat si picant cresc pitta
Prin utilizarea serviciilor noastre, iti exprimi acordul cu privire la faptul ca folosim module cookie in vederea analizarii traficului si a furnizarii de publicitate.